Dag lieve mede-forummers,
Het is mij opgevallen dat mijn boordcomputer (van XM V6 exclusive juni ‘95) geen kapotte lampen meldt. Ook krijg ik niet de bekende ‘remlicht test’. Is dit niet meer bij de Type 2 XM’s? En kan ik het er dan wel alsnog inbouwen? Vind dit wel vrij handig namelijk.
Ik heb wat schema’s bekeken, maar kom er niet uit waar dat defectelampentestkastje zit ... Tenminste, ik meen dat het een los kastje is, want mijn Type 1 XM had geen boordcomputer maar meldde wel kapotte achterlichten.
Groetjes Erik!
Die van mij doet dat ook niet nee, misschien hebben ze ‘t wel afgeschaft>?
Harm schreef:Die van mij doet dat ook niet nee, misschien hebben ze ‘t wel afgeschaft>?
Ja, dat had ik al eens van je gehoord ... Maar toch wil ik het erin hebben. Jij je telefoon, ik m’n lampencontrole!
Ik hoorde net m’n pa ook klagen dat z’n C5 geen kapotte lampen meldt…
Maarreh… iemand ideeën?
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
heb je wel eens in een serie 1 gereden????? elke keer dat je richting aan geeft….Piieepppp, Check brake lights en het stop-lampje gaat dan branden….
Zeer irritant, daarom hebben ze het afgeschaft. Je voorlampen controleer je dmv een schone voorganger en bumperkleven, remmen doe je toch niet. Zeker niet als je remlichtschakelaar overleden is.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:heb je wel eens in een serie 1 gereden????? elke keer dat je richting aan geeft….Piieepppp, Check brake lights en het stop-lampje gaat dan branden….
Ja, bij regen had ik er weleens last van. Deed alleen geen piep, was het model zonder boordcomputer. En m’n pa had wel een boordcomputer, maar daar weer geen last van met z’n wijlen XM V6 type 1.
En jij rijdt ook in een XM uit juni ‘95, Willem ? Ik begin me af te vragen of er helemaal geen type 2 wagens zijn met lampencontrole of dat het alleen een bepaalde serie is geweest. In m’n instructieboekje staat namelijk wel die melding van de remlichttest.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb een vsx uit 98 en die heeft het test systeem ook niet. Ik mis het ook best wel, mijn oude v6 en diesel uit 91 hadden het beide wel. Idd leuk om in te bouwen als dat mogelijk is.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ok, dat is duidelijk genoeg voor mij. Blijkbaar zijn er genoeg Serie 2 wagens zonder dit foefje, en zoals gezegd wil ik het er ook graag in hebben. Even de topictitel maar aangepast dan.
Ik weet niet precies hoe de boel werkt, maar ik weet dat van de Serie 1 het tekstschermpje een dom ding is, dat wil zeggen dat niet elk pinnetje op de aansluiting van dat schermpje een bepaalde melding geeft, en hoewel de bezetting van de pennen op type 2 anders is, vermoed ik dat dit niet anders werkt. Kortom, de boordcomputer zelf zorgt voor de teksten, en niet het schermpje. En ergens heb ik het vermoeden dat die boordcomputer aansluitingen overheeft, maar dit is te vroeg juichen natuurlijk.
Nu mijn (voorlopige) vragen: waar zit de boordcomputer verstopt en hoe ziet zo’n lampcontrolekastje eruit? En eigenlijk ben ik ook wel benieuwd waar die verstopt zit. Dan kan ik eventueel op de sloop gaan snuffelen naar zo’n kastje.
Wat serie-1-valse-waarschuwingen betreft, ik ben er wel van overtuigd dat dit niet het geval zal zijn bij een type 2, gezien die goede massapunten heeft, en daar zat dan het probleem ook bij de type 1.
Ik ga binnenkort m’n dash uit elkaar halen ivm creditcard-cv, en wil dan zoveel mogelijk meenemen, zoals sneuvelbare lampjes vervangen met ledjes, en dat schermpje zelf eens onder handen nemen, en ik heb het vermoeden dat ik ook voor de lampencontrole onder het dash moet zijn, dus ...
Heeft iemand eventueel electrische schema’s van dit onderwerp die ingescand kunnen worden? De schema’s die ik op het net kan vinden, zijn niet leesbaar genoeg voor dit soort detailwerk.
Groetjes Erik!