1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
irritante klein olielekkage langs aftapbout
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 27 augustus 2007 01:18 AM

Mijn BX 14 E (serie 1, 1986, carb) lekt olie, dat doet ie langs de aftapplug onderin het carter. Echt waar, nergens anders!
Ik heb een nieuw ringetje gemonteerd, ik heb het akelig vast aangezet, ik heb een beetje van dat nylon tape ertussen gezet waar je ook kranen mee lekvrij maakt.
Wat nu? Onderplaatje vervangen? Hoe kom ik daar aan zonder meteen een heel blok te kopen? En is dat plaatje voor alle motoren hetzelfde?
Of zal ik gewoon een andere aftapplug er naast lassen en de bestaande dichtbakken?

Tips, ervaringen, en aanbiedingen van zo’n carterplaatje welkom!

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 augustus 2007 01:33 AM
  [ # 1 ]

Probeer eens een nieuwe aftapbout. Op zich hoeft de schroefdraad niet lekvrij te zijn, enkel het raakvlak van de bout en de carterpan met het ringetje.
De bout lompvast draaien kan ook wel eens mis gaan, waardoor het ringetje dusdanig plat wordt en uit gaat zetten, dat de olie tussen het ringetje en de bout door kan komen.
Dus met een nieuwe bout, een verse ring en niet lomp vastdraaien zou het moeten lukken lijkt mij.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 27 augustus 2007 11:58 PM
  [ # 2 ]
patje74 schreef:

Probeer eens een nieuwe aftapbout. Op zich hoeft de schroefdraad niet lekvrij te zijn, enkel het raakvlak van de bout en de carterpan met het ringetje.
De bout lompvast draaien kan ook wel eens mis gaan, waardoor het ringetje dusdanig plat wordt en uit gaat zetten, dat de olie tussen het ringetje en de bout door kan komen.
Dus met een nieuwe bout, een verse ring en niet lomp vastdraaien zou het moeten lukken lijkt mij.

Die ervaring had ik ook. Na de vorige olieverversing had ik schijnbaar de plug ook iets te strak aangedraaid. Afgelopen keer uiteraard weer een nieuw ringetje geplaatst en de plug iets subtieler vastgezet. Nu heb ik geen lekkage meer bij de aftapplug.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2007 12:13 AM
  [ # 3 ]

Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje Sad

Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 28 augustus 2007 12:17 AM
  [ # 4 ]
Arjan Verkade schreef:

Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje Sad

Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?

een oliebak eronder en dan de olie weer terug gooien Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 augustus 2007 12:18 AM
  [ # 5 ]

Ik vang mijn olie altijd op!  Laughing

(teruggooien met een filtertje er tussen is dus een optie als de olie vrij vers is.)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2007 12:20 AM
  [ # 6 ]
citroenc2 schreef:
Arjan Verkade schreef:

Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje Sad

Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?

een oliebak eronder en dan de olie weer terug gooien Wink

Ook een idee.

Maar dan mag je wel erg goed uitkijken voor vuil en troep in je olie Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 augustus 2007 12:22 AM
  [ # 7 ]

Als je het goed doet, komt er nooit meer in terug dan dat er uit kwam.
Hoe dan ook, een verse carterpan monteren lijkt vooralsnog een beetje vooruitstrevend.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 28 augustus 2007 12:27 AM
  [ # 8 ]
Arjan Verkade schreef:

Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje Sad

Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?

Okee, ik bedoelde: “na de een na laatste olieverversing”. Probleem opgelost bij de laatste olieverversing.
stupid

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 28 augustus 2007 02:22 AM
  [ # 9 ]

inderdaad, plug niet te strak draaien. kan je altijd nog een beetje strakker doen als er olie uit lekt. en die tape moet niet nodig zijn, neem dan eventueel een beetje vloeibare pakking tussen het schroefdraad van de bout.
misschien zit er een pitje in de carterdeksel, en moet je even kijken of die vlak is waar de afdichtring komt.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 augustus 2007 02:56 PM
  [ # 10 ]

ik had dit probleem ook bij de 170b motor in de C25
er was niets aan de plug en ook niet aan het nieuwe ringetje maar wel aan de carterpan die niet echt vlak was daar waar het ringetje moest komen
ik heb hem heel vast gedraait en dat hielp Surprisedops:

als je een nieuw gat wil boren en de oude toe lassen, waarom dan niet een dikke rondsel aan het huidige gat lassen zodat je een vlakker sluitvlak krijgt?  de plug is meer dan lang genoeg

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
FmXXX-STanie
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 31-08-2007

Gepost: 03 september 2007 02:04 AM
  [ # 11 ]

mijn bx had dat ook..
ik heb er gewoon wat kit omheen gesmeert en nu is het goed..

en als je hem weer los moet hebben dan gewoon de kit met een bijteltje er af schraapen..

en daarna er weer op doen..

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 september 2007 02:17 AM
  [ # 12 ]

Laughing
Hoe kom je er op! Vooral het laatste “en daarna weer opnieuw…” Machtig! Zo spaar je toch weer een ringetje van €0,10 uit, of niet dan!  Wink

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 03 september 2007 03:37 AM
  [ # 13 ]
patje74 schreef:

Ik vang mijn olie altijd op!  Laughing

(teruggooien met een filtertje er tussen is dus een optie als de olie vrij vers is.)

of je doet er verse olie in? voor hetgene dat maar kost Smile

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 september 2007 03:40 AM
  [ # 14 ]

De topicstarter heeft er verse olie in zitten. En als hij de zelfde olie gebruikt als ik, dan is het nonsens om kort na een oliewissel nogmaals €30,- over de balk te smijten.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 03 september 2007 04:20 AM
  [ # 15 ]

idd

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook