wat als je een rolkooi in je wagen maakt, ben je dan beter af als inzittende bij een ongeval?
een rolkooi dient om de auto niet plat te hebben als je overkop gaat (volgens mij) maar wat bij bvb. een frontale klap?
het lijkt me evident dat de passagiersruimte niet teveel mag vervormen maar soms zie je van die vertraagde beelden bij crashtesten waar de wagen even vervormd (soort van golf door het plaatwerk) maar al bij al blijft die ruime dus heel
wat als je een rolkooi in de stijlen maakt bij een restauratie?
ok het is dan geen rolkooi op de letter want in de A stijl zal je door de band niet meer dan 1” krijgen lijkt me
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
sommige rolkooien worden helemaal doorgebouwd tot in het motorcompartiment….
voor rally wagens of Paris-Dakars ja
maar maak je het niet erger door er zo een kooi in te zetten?
het is wel de bedoeling om een stijver geheel te maken en om op de kreukelzone’s voor en achteraan te betrouwen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
maak je wat niet erger?
en is het de bedoeling dat je een rolkooi in jouw auto gaat bouwen?
inderdaad gewoon in een straatwagen
wat maak je misschien erger?
dat je mogelijk het tegenovergestelde effect krijgt en zwaardere klappen gaat te verduren krijgen t.o.v. een wat zwakkere tructuur die de klap anders opvangt?
let op ben niet van zinnes om botsauto te spelen
wat bvb. als de brandweer je auto moet open knippen? gaat dat nog als er een koudgetrokken 1” in de stijl zit?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
paso schreef:
wat bvb. als de brandweer je auto moet open knippen? gaat dat nog als er een koudgetrokken 1” in de stijl zit?
goh, dat weet ik eigenlijk niet. het zijn natuurlijk niet de meest flauwe apparaten die ze bij zich hebben.
the beast krijgt in ieder geval wel een rolkooi. dit omdat sommige delen van de carrosserie eruit gehaald zijn en de stevigheid van de auto niet meer zodanig is daardoor, dat een rolkooi onvermijdelijk is. verder heeft de auto de sterkte van de kooi wel nodig, gezien de hoeveelheid pk’s die erin (en belangrijker: er weer uit) komen.
ik heb me (nog) niet verdiept in de voors en tegens van kooien, maar zal eens informeren bij de baas.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
heb eens even wat uitleg gevraagd en ik kreeg het volgende te horen:
zoals de naam al zegt, een rolkooi is ter bescherming tijdens rollen. voor frontale botsingen is een (hedendaagse) auto uitgerust met de kreukelzone en dat zou voldoende moeten zijn. voordeel van een rolkooi in dit geval is, dat de rolkooi tot aan het schutbord gemonteerd zou kunnen worden, waardoor de motor net iets meer tegengehouden kan worden. of het een extra impact tot gevolg heeft, weten we eigenlijk niet.
wat betreft reddingsacties van brandweer: in principe zit het dak niet vast aan de rolkooi en kan het dak dus verwijderd worden zonder kooi. ze zullen alleen de mensen door de kooi moeten tillen en anders de kooi ook doorknippen.
meer weet ik er ook niet van.
maar ik zou het in de stijl willen verwerken
beetje het idee van de versterkingsbaren in de deuren waar de Golf destijds als eerste mee uitkwam
gewoon een solide passagiersruimte en de voor en achterkant moeten de klap opvangen, maar dus ook met meer stevigheid zijwaarts
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017