Wel even opletten: Er zit helemaal geen onderdrukbegrenzer op een DS injectie. Waar jullie het over hebben is de vollastschakelaar. Bij een bepaalde druk in de manifold zal die het mengsel nog wat aanpassen zodat je nog wat harder kan. Als je hem afsluit staat hij altijd in de stationair/normaal vermogen stand. Dus voor het afstellen nu en om het probleem te achterhalen zou dat nuttig kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Toch heb ik er een. Zoals ik al schreef zat het niet op alle injectiemodellen. Ook bij Chyparse herkende men het ding niet.
De vollast schakelaar is een ander onderdeel. Heeft welliswaar een luchtslang maar ook een stekker. De onderdrukbegrenzer is helemaal mechanish en heeft slechts drie luchtslang aansluitingen. Ooit bedoeld om aan emissie eisen te voldoen. Morgen weet ik meer dan heb ik weer tijd om onder de kap te kijken.
Als het probleem aanhoudt of wanneer stationair afstellen moeilijk blijkt kan zal ik ook de vollast schakelaar testen.
Ik houdt jullie op de hoogte!
Groet en dank,
Peter
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De vollast schakelaar gaat nog wel eens lek. Dan heb je een probleem. Als je er aan zuigt moet je vacuum houden. Simpele test.
anders de lucht afkoppelen. Ik zou even moeten kijken of je dan de stekker er ook af moet halen omdat anders je mengsel te rijk wordt, maar dacht van wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hé, iets nieuws geleerd, een onderdruk begrenzer…..
Mijn eerste vraag, heb ik ook zo’n onding in mijn injectie hangen? Waar kan ik dat dan vinden?......
Of is dat alleen bij een bepaalde serie geleverd, zo richting 1972/1973 ivm oliecrisis en amerikaanse/Californische milieu narigheid?
Ik word namelijk wel erg nieuwsgierig…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is een vacuum unitje met 3 slanger eraan die als je je gas loslaat en NIET remt, je toerental hoger maakt door meer lucht toe te laten in je inlaat waardoor je emissie naar beneden zou gaan.
WHAHAHHAHAHEOHOEHOE
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
ik weet wel hoe het ding werkt, maar niet waar ie zou moetne zitten…
Hoewel ik wel een donkerbruin vermoeden heb…. Aan dezelfde kant als waar de sensor zit met stelschroef voor warme motorloop, de laatste schreof die je afstelt bij de basisafstelling zeg maar….. Het is daar een puinhoop met slangen…..
Heb net ondervonden dat een geknikte slang ook niet bevordelijk is voor een goede motorloop, en ene losse injectiestekker de zaak ook geen goed doet. Inderdaad, cilindertje 2….... en nu helemaal los….
Boel weer vastgezet, en het loopt redelijk als een zonnetje…. maar nog niet constant genoeg….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan zijn dat je em niet hebt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Peter2006 schreef:Hallo Boogaard en Waterman,
Dank voor jullie snelle reacties! Ik ben in staat het onding ritueel te verbranden. Maar das wel erg veel eer.
Hebben jullie nog tips voor het afstellen van de stationaire lucht nu de onderdruk begrenzer er uit is? Is dit anders dan de opgegeven waarden in de werkplaatshandboeken?
Nogmaals dank,
Foto aub
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Beste allemaal,
Hierbij even een update. Ik vond wat informatie. De onderdruk begrenzer (of deceleration valve) werd ingevoerd op injectie motoren type DJ.IE vanaf september 1972.
Ik vond de volgende nuttige informatie en foto’s.
Het gaat om onderdeel 2. Op de tweede foto is te zien waar deze gemonteerd is: aan het gasklephuis en heeft drie aansluitingen. Twee daarvan gaan naar de toegevoegdelucht schuif. En een daarvan gaat naar het gasklephuis voor het vacuum.
Het komt uit een Duits handboek. Er wordt besproken hoe je het ding kunt testen (als je dat al wilt doen). Vaak zitten ze vast en veroozaken ze veel narigheid. Zoals in mijn geval. Omdat ze bij Bosch niet meer worden gemaakt kun je hem het beste maar verwijderen en de slangen afdichten. Hoe je dat moet doen wordt hier besproken:
Nadat ik dit gedaan heb is het probleem dat ik had helemaal over. Het lopen van de motor is significant verbeterd en veel regelmatiger geworden. De motor reageert sneller op het gas en er is meer vermogen boven de 3000 rpm. Voorheen had de motor de neiging wat te gaan hijgen boven dit toerental. Na een rit op de snelweg stoppen of langzaam rijden zoals in een file doen de motor niet meer afslaan. Ook het starten bij een warme motor gaat nu zonder problemen.
Ik heb gemerkt dat het injectie systeem gevoelig is voor valse lucht. Voordat ik het stationaire toerental afstel wil ik eerst zorgen dat alle luchtslangen zo dicht mogelijk zijn. Eerder had ik al een nieuwe karterontluchtingsslang (onder het inlaatspruitstuk) gemonteerd.
Tot zover mijn ervaring. Ik hoop dat het anderen tot nut kan zijn.
Dank voor het meedenken.
Groet,
Peter
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit is nu eens een prachtige technische uitleg
proficiat
Walter
zo worden we WEERAL wat slimmer
Meten is weten , gissen is missen
Inderdaad, bedankt ook namens mij.
Dat onderdeel is er bij mij al uitgesloopt/weggelaten, dat scheelt weer.
Wat betreft valse lucht heb je helemaal gelijk, dat hbe ik woensdag weer eens ondervonden…Even een knikje opheffen in een slang, en het hele circus is weer van slag…..
Ik heb ook al wat slangen vervangen, maar dat zal straks nog wel een keer gaan gebeuremn met de overige slangen ook.
Inderdaad, de carterontluchting heb ik als eerste vervangen. alleen goe dknudde dat de vorige eigenaar die onder op het carter met slangklemmen heeft vastgezet….... Daar kom je alleen maar bij als je de motor weer uitbouwt….....
Succes, ook met het afstellen. Doe dat laatste inderdaad bij warme motor, dat scheelt een hele hoop. En reken maar, dat je motor dan mooi loopt!
IE is ingewikkeld als er eens troing in zit, maar als het perfect loopt heb je wel wat!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!