Alkyd of watergedragen lak?
splenter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 25 augustus 2007 07:32 PM

Binnenkort wordt mijn DS gespoten in de kleur Sable Metallise.
Mijn vraag is nu deze. Moet ik nu kiezen voor de conventionele alkyd lak, of voor de modernere watergedragen lak.
Ik heb van beide een staal gezien en het viel mij op, dat de kleur van de alkyd staal vanuit verschillende invalshoeken dezelfde blijft, terwijl de kleur van de watergedragen staal verschillende kleurnuances vertoont, wanneer er vanuit verschillende hoeken licht op valt. Bij navraag bij een spuiterij blijken deze kleurnuances bij een watergedragen lak een normaal en bekend verschijnsel te zijn.
Dit schijnt met de opbouw van de verflagen te maken te hebben.
Dus verschillende kleurnuances bij gebruik van een metallic lak.
Deze kleurnuances wil ik dus niet op mijn DS hebben.
Naar mijn idee geeft dit een onrustig beeld in de kleurbeleving.
Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand me hiermee verder helpen?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 augustus 2007 08:13 PM
  [ # 1 ]

kan het zijn, dat de staal met waterbasis geen blanke laklaag heeft?
met lak zou dit nuanceverschil weg moeten zijn en is er geen verschil met acrylverf.

Profiel  
 
splenter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 26 augustus 2007 07:02 PM
  [ # 2 ]

Alkyd of watergedragen lak?

@Jack

Bedankt voor je antwoord. Het schijnt, dat bij de conventionele (alkyd) methode de metallic deeltjes meegespoten worden met de kleur.
Hierdoor liggen de metallic deeltjes “verzonken” in de verf, wat een gelijkmatig kleurresultaat oplevert.
Bij de watergedragen methode echter worden eerst 2 lagen kleur gespoten en daarna pas de metallic. De metallic ligt dus bovenop de 2 lagen kleur. Tenminste: zo heb ik het begrepen.
Is het mogelijk dat hierdoor de eerder bedoelde nuanceverschillen optreden?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 augustus 2007 12:49 AM
  [ # 3 ]

Er is toch ook nog het verschil tussen 2 componentenlak versus lak op alkydhars-basis? En kwalitatief ook weer beter zijn?

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 27 augustus 2007 03:23 AM
  [ # 4 ]

Het verschil in kwaliteit tussen een alkydverf en een watergedragen verf is best groot hoor!
Ik werk zelf in de woningbouw (GIW) en bij watergedragen verf wordt meer schade aan het geveltimmerwerk geconstateerd dan bij verf op terpentine basis.
Zeker als het om een dame gaat zou ik persoonlijk een watergedragen verf niet eens overwegen.

Voorkom trouwens spraakverwarring: acrylverf = acrylaat = watergedragen.
Alkyd = op terpentine basis.

Het is wel zo dat watergedragen verf over een laag alkydverf kan worden aangebracht, bijvoorbeeld een owatrol laag.
Andersom is het niet aan te raden ivm problemen met de hechting.
Handig om te weten als je een lakstiftje laat maken.

Groet, Rogier

Profiel  
 
splenter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 29 augustus 2007 09:59 PM
  [ # 5 ]

alkyd of watergedragen lak?

Bedankt voor al jullie reakties.

Morgen ga ik met de garage overleggen, hoe de spuitfase
ingevuld gaat worden. Ik ga in ieder geval voor de alkyd lak.
Ik hou jullie op de hoogte van de verdere otnwikkelingen.
Tips blijven vanzelfsprekend welkom.

groet, Bert

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 augustus 2007 10:04 PM
  [ # 6 ]

en foto’s van het resultaat zijn natuurlijk een ‘must”!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook