Dag allemaal,
Sinds een paar dagen hapert de motor van mijn AXje voortdurend (1,1 injection).
Hij houdt er tijdens het rijden gewoon mee op. Het probleem lijkt niet toerentalafhankelijk. Opnieuw starten is soms onmogelijk na het uitvallen, maar na een kwartiertje wachten slaat hij dan weer vlot aan.
Wanneer het probleem zich manifesteert, gaat het controlelampje branden (het gele “snelkookpannetje”).
Betekent dit dat er iets mis is met een sensor, of een contactje of iets dergelijks?
Ik heb geen ervaring met injectiemotoren (mijn ex-DS en huidige CX zijn allemaal van het oude slag). Waar moet ik het eerst gaan zoeken? Zo op het eerste oog zitten alle vacuumslangetjes op hun plek.
Zijn er bepaalde oorzaken die ik nu vast kan uitsluiten (zoals bougies, bougiekabels, brandstoftoevoer etc?)
Dank alvast!
Groet,
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Totaal aantal Berichten: 1613
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: AX 1.1i: motor hapert
Ai, dit kan aan veel dingen liggen. Het beste is dat je de computer even laat uitlezen door een garage. Dan zie je meteen welk onderdeel er hapert.
Kan lambda-sonde, gaskleppotentiometer, stappenmotor, verdeelkap (mits aanwezig), bougies, etc. zijn.
Bougies, bougiekabels, verdeelkap, etc. kun je uitsluiten door in je onderhoudsgescheidenis te kijken. Bougies elke 20.000 km, kabels, verdeelkap, kleppen stellen, etc. elke 4-6 jaar vervangen.
en kuijper heb je al iets gevonden? ik heb nu namelijk presies hetzelfde met mijn ax. net de toerentalsensor vervangen en het lijkt over,. ben benieuwd hoe jy dit probleem heb opgelost..
In mijn geval was de isolatie van de kabelboom tussen de ECU en de injectie doorgesleten door schuren tegen het huis van de veerpoot.
Beetje isolatieband eromheen en alles in orde.
Het inhouden manifesteerde zich eerst bij korte bochten naar links - het injectielampje ging dan even aan, daarna ook bij andere omstandigheden.
Uitlezen van de ECU gaf aan: ‘tijdelijke storing brandstofinjectie’.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 397
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Het uitvallen en even niet willen aanslaan duid voor mij op een kapotte ontstekingmodule…
de ontsteking is afhankelijk van versccillende sensoren dus het hoeft niet perse de ontstekingsmodule te zijn. toen mijn ax ermee stopte was ik helaas alleen dus kon niet kijken of de wagen een vond had. bij mij is het probleem verholpen sids ik er een nieuwe toerentalsensor in heb gezet.