Op hoeveel km moet de distributieriem van een Xantia vervangen?
Opa’s 2.0HDi zit nu rond de 116.000.
bedankt,
rocco
Da’s weer een verschil van 40dkm,
als het officieel 120.000 is,
zal het dat worden. (gezien de grote verschillen op 2dkm niet steken.)
HDI 160000km(voorgeschreven) halen ze makkelijk
Bryan
Volgens mij met de distributie riem bij een HDI 110pk bij 160000km gewisseld worden en bij een HDI 90pk bij 120000km. Ik heb een HDI 110pk gehad waarbij de distributieriem het zonder problemen 160000km heeft volgehouden.
Re: Distributieriem
rocco schreef:Op hoeveel km moet de distributieriem van een Xantia vervangen?
Opa’s 2.0HDi zit nu rond de 116.000.bedankt,
rocco
Vervangen als ie knapt
Schijt aan originaliteit.
Vandaag nog eff de opgezocht.
Alle HDI`s ongeacht 90/110pk of welk type!
moeten om de 160000km of 10jaar vervangen worden
De HDI van de C3 (1.4) die moet om de 240000km of 10jaar!
120000km wordt alleen toegepast in verzwaart onderhoud maar dat is bijna niet van toepassing in Nederland.
Bryan
maar je kan er beter te vroeg bij zijn dan TE LAAT
dus misschien bij 120.000 en dan weet je zeker dat je effe zonder zorgen kan rondrijden
maar ik weet natuurlijk niet wat er bij een hdi allemaal kapot gaat als ie knapt, bij een 16v kan je gelijk nieuwe kleppen bestellen
citroen moet gewoon over gaan op een ketting
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Kettingen kunnen ook knappen en ik denk dat een rondslingerende ketting meer schade aanricht dan een rondslingerende riem.
Schijt aan originaliteit.
bmw en mercedes gebruiken ze ook en ik heb niet vaak gehoord dat ze
even snel als een riem knappen, eigenlijk nog nooit
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Ik zeg ook niet dat ze even snel knappen
Schijt aan originaliteit.
ok, de meesten hebben toch allemaal riemen dus, maar je kan het beter voorkomen dan genezen haha
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Bij de TU motoren mag de riem gerust breken.Nieuwe riem erom en weer
rijden.Ze schijnen net genoeg ruimte te hebben om alles heel te laten.
Al vele malen meegemaakt.Maar niet bij de XU en de XUD want dan is het
oorlog.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Daar hoef je dus geen blok voor op te offeren,maar als je toch je riem
aan het wisselen bent,heb je de kans om het uit te proberen,dus als de
riem eraf is,draai je de krukas 2X rond en dan de pen er weer in.Als dit
kan,weet je dus zelf zonder risico dat ik gekijk heb.Er zijn nl in het begin
heel veel riemen gebroken,zelfs voor de 60.000km en altijd bleven de
kleppen heel.Maar alleen bij de TU motor.
Gerard Maas schreef:Daar hoef je dus geen blok voor op te offeren,maar als je toch je riem
aan het wisselen bent,heb je de kans om het uit te proberen,dus als de
riem eraf is,draai je de krukas 2X rond en dan de pen er weer in.Als dit
kan,weet je dus zelf zonder risico dat ik gekijk heb.Er zijn nl in het begin
heel veel riemen gebroken,zelfs voor de 60.000km en altijd bleven de
kleppen heel.Maar alleen bij de TU motor.
Boeiend! Ik heb het ook wel eens gehoord van een Fiat Panda waarbij de distirbutieriem knapte zonder schade aan de kleppen te veroorzaken. Prettig om te weten nu ik in een 1400 rondrij met TU motor.
Het is allemaal leuk en aardig: maar zoals gebruikelijk zijn er weer 100.000 verschillende meningen. Vraag je maar eens af: kun je diegene die jou het advies geeft ook aansprakelijk stellen als de riem toch voortijdig breekt?? 160.000 km is wel leuk, maar als de riem bij 140.000 breekt zit je toch mooi in de penarie. Want het is bijna onmogelijk de schade verhaald te krijgen (probeer het maar eens). Dit is in de praktijk haalbaar als je een ontzettend coulante garage hebt of je nog in de garantie zit of je hebt je auto altijd bij de dealer in onderhoud gehad. Maar dat laatste is ook makkelijker bij een 4 jaar oude auto waaribj de riem breakt bij 100.000 km (Vervangningsinterval 120.000) dan bij een auto die 3 ton op de teller heeft en waarbij de riem pas bij 360.000 km vervangen hoefde te worden.
Vaar dus niet blind op dit soort intervallen maar beslis met wijsheid en neem dus maar liever het zekere voor het onzekere.
BIj een benzine 16v heb je wellicht een hoop kromme kleppen als de riem breekt, maar bij een diesel is de kans groot dat er een klep afbreekt en dan de zuiger verniet. Of de nokkenas ligt in 3 stukken bovenin. De ruimte bij een diesel is zo gering dat de kans erg groot is dat het fataal afloopt voor het hele blok als de riem knapt.
Met vriendelijke groet,
Marten Postma
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Dus geld voor iedereen,je bent zelf verantwoordelijk dat de riem op tijd
vernieuwd wordt.Want al krijg je geen extra schade,je rijdt geen meter
meer.En met een hydraulic naar huis slepen is nu niet aan te bevelen.
Houd je dus aan de fabrieksvoorschriften en vervangt hem op tijd en als
je het van je auto niet weet,gewoon vervangen.Is altijd goedkoper als met
pech staan.
Gerard Maas schreef:Bij de TU motoren mag de riem gerust breken.Nieuwe riem erom en weer
rijden.Ze schijnen net genoeg ruimte te hebben om alles heel te laten.
Al vele malen meegemaakt.Maar niet bij de XU en de XUD want dan is het
oorlog.
Als het gebeurt met de TU5JP en TU5JP4 dan kan je toch weleens kromme kleppen oplopen hoor! (de TU5JP4 zeker).
Bryan