Ik heb de mogelijkheid een set winterbanden te kopen voor een leuke prijs. Nu zijn deze banden wel 6 jaar oud. Hebben nog wel 7mm profiel…
Zijn weinig gebruikt. Is deze leeftijd een probleem?
Maw, wanneer is een band nog goed?
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik zelf houd niet van banden van die leeftijd. rubber heeft een houdbaarheidsdatum. ik weet niet hoelang, maar zeker voor banden die niet dagelijks gebruikt worden, zou ik liever wat meer uitgeven voor nieuwe exemplaren.
mijn bescheiden mening, want banden zijn het enige contact met de weg en dat kan soms heel glibberig zijn met oude banden.
voor een motorfiets geld dat één van 6 jaar zijn best tijd heeft gehad
of je ze nu echt kan vergelijken met eentje voor een auto denk ik niet maar banden van 7 jaar occasie kopen vind ik ook niet alles
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7774
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zeven jaar is wel erg oud. Het rubber veroudert, waardoor het harder wordt en een deel van de eigenschappen verlorn gaat.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik meen dat banden i.h.a. na 5 jaar vervangen zouden moeten worden (verplicht is dit niet) ongeacht het profiel.
Mijn vader kocht een nieuwe 2eH auto en ging winterbanden kopen,daar merkte de monteur op dat de banden onder zijn auto (6jaar) nog de originele waren en het verstandig was deze ook te vervangen omdat de wangen op sommige plaatsen (poreus) hun beste tijd al erop hadden.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 27884
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wellicht maakt het ook nog uit hoe ze opgeborgen zijn geweest
Kan me voorstellen dat het rubber onder bepaalde omstandigheden lang of korter goed blijft