Heren,
wie kan mij vertellen wat de functie is van de touwtjes met de volgende kleuren. Het gaat hierbij om de touwtjes die de isostekker van de clarion autoradio ingaat (voeding).
Je hebt 2 dikke kabels, groen en geel/groen. En je hebt 4 dunne touwtjes, rood,bruin,oranje en groen (deze weet ik niet zeker).
Ben op zoek naar het verlichtingstouwtje, maar ondanks doormeten ben ik hem nog niet tegengekomen.
Weet iemand trouwens hoe de bediening van de radio vanaf de ruitenwisserhendel loopt en welke kleur(en) draad(jes) de signalen naar de radio hebben gestuurd.
Ik hoor het graag van jullie,
Alvast bedankt,
groeten Mart
C4 Grand Picasso 2.0 16V Ligne Business
touwtje : :
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
ik weet wel dat het elektrische bekabeling is, maar bij ons noemen ze het gewoon touwtjes.
Maarre, heeft niemand een idee ??
Mart
C4 Grand Picasso 2.0 16V Ligne Business
Re: verklaring kleuren isostekker radio C2
mart schreef:
Ben op zoek naar het verlichtingstouwtje, maar ondanks doormeten ben ik hem nog niet tegengekomen.
Weet iemand trouwens hoe de bediening van de radio vanaf de ruitenwisserhendel loopt en welke kleur(en) draad(jes) de signalen naar de radio hebben gestuurd.
Ik weet niet of de C2 ook Multiplex bedrading heeft? (Iemand die dat weet?) Als het multiplex is, dan kun je beter niet rommelen aan die ISO stekker, kun je de meest vreemde/vervelende storingen krijgen.
Het verlichtingstouwtje, ik neem aan dat je de illumination bedoelt?
Je moet in iedergeval op het stroomgedeelte van het ISO blok zoeken, in het onderstaande (universele) ISO schema is het pin A6.
Ik wou even bij vermelden, dat je wel je verlichting aan moet hebben, wil je spanning meten op dat bepaalde draadje.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
tugor schreef:Ik wou even bij vermelden, dat je wel je verlichting aan moet hebben, wil je spanning meten op dat bepaalde draadje.
Ach ja natuurlijk, dat vergat ik ook even te zeggen ops:
Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd waar je dat draadje voor wil gaan gebruiken :
Uiteraard heb ik op de diverse draden spanning gemeten met en zonder verlichting aan, alleen heb ik het verlichtsdraadje niet gevonden. Nou ben ik zaterdag ochtend nog even bij de dealer geweest en zij konden mij het ook niet gelijk vertellen. Ze zeiden dat ik doordeweeks maar even terug moest komen, er zou dan iemand zijn die er wel het een en ander van af wist.
Op mijn nieuwe radio (pioneer DEH-P80MP) zit een automatische dimmer die aangestuurd moet worden door dat verlichtingsdraadje, dus vandaar.
Maar heeft iemand een idee of er ook een isostekker(verloop) is van citroen naar pioneer ??? Dat zou dan wel het mooiste zijn.
Ik hoor het graag van jullie,
groeten Mart
C4 Grand Picasso 2.0 16V Ligne Business
Raar? dat verlichtings draadje zou gewoon op de ISO stekker moeten zitten. Heb je de radio wel aangesloten en gekeken of deze goed werkt incl. de verlichting? Ik heb dan wel geen C2, maar een 12 jaar oude ZX, maar zelfs daar zitten alle draden incl de verlichting gewoon op de ISO.
Was het maar zo simpel, maar tegenwoordig met al die elektronica die ze er in stoppen wordt het er niet gemakkelijker op. Ik heb al vele radio’s aangesloten en dan was het simpelweg doormeten en aansluiten. Maar in dit geval is het heel anders. Ben vanmorgen nog even langs de dealer geweest en die begonnen moeilijk te doen over het zelf aansluiten van een radio, dat ik er een kaart (bij de auto) had bijgekregen dat ik absoluut niets aan de elektronische apparatuur mocht doen bla bla bla bla.
Nou ga ik ook geen vreemde draden aan elkaar knoppen en als ik iets niet vertrouw dan sluit ik het niet aan, simpelweg omdat ik de elektronica niet wil opblazen. Ze wilden zelfs niet de omschrijving van de draden geven die de isostekker ingaan, wat een klantvriendelijkheid. Volgens mij waren ze gewoon een beetje pissed omdat ik het hun niet had laten doen.
Ze vertelden zelfs dat een pioneer radio zelfs stroom moest krijgen van een aftakking van de voeding van de sigaretten aansteker…...?????? Kan iemand mij uitleggen waarom dit dan zo zal moeten !!
En wat betreft die draad voor de verlichting, ik laat het maar zo zitten. Ik ben tevreden over de radio en het geluid en mijn display e.d. vertonen geen storingen. Ik heb nu alleen de dikke groen draad voor constante voeding en een dunne rooie voor schakeldraad, de overige vier draden van de iostekker van de auto zijn niet aangesloten, dus ik verwacht er eigenlijk in de toekomst ook geen problemen ermee.
groeten, Mart
C4 Grand Picasso 2.0 16V Ligne Business
Om eerlijk te zijn hebben ze wel een beetje gelijk bij de dealer, het is verstandig om niet aan de draden van de nieuwe Citroens te rommelen. Tegenwoordig gebruikt men Multiplex bedrading, dan gaan er meerdere signalen/data door een draad en zo ook voor de stroomdraden. Als je hier aan gaat rommelen, kun je de meest rare storingen krijgen. Maar goed vrolijk word je daar niet van, je kunt er zelf weinig aan doen, behalve het verlangen naar de gewone ouderwetse bedrading welke je met een multimeter nog gewoon kon doormeten.
In de onderstaande topics kun je er meer over lezen:
Sommige forumschrijvers raden het af om aansluiting 4 van het ISO blok te gebruiken in verband met multiplex problemen. Zie .
Aanvankelijk vond ik dit onzin. Als nieuwkomer in het citroen sleutelgebeuren kan ik me niet voorstellen dat je een aparte kabel moet trekken om de radio aan te sluiten. Het slaat per slot van rekening in de handleiding omschreven dat je een radio op het ISO blok kunt aansluiten. Ok, ze hebben de pemanente- met de contactspanning verwisseld maar voor de rest lees je niks over een extra kabel trekken.
Omdat de vorige radio eentje een Philips met cassette was neem ik aan dat deze oorspronkelijk bij de auto hoorde. Wie gaat nu na 2000 een cassette radio plaatsen? De bijbehorende verloopstekker doet niets anders dan de 2 genoemde voedingsdraden omwisselen. Mijn wagen is een lease auto geweest; beurten zijn bij Citroen dealer gedaan. Wat ik wil zeggen: citroen gebruikt denk ik zelf ook zo’n verloopstekker.
Ik geloof niet in radio’s die apart worden ontwikkelt om in een citroen ingebouwd te worden en die extra multiplex ‘ontstoort’ zijn.
Geen reden tot dusverre om aan te nemen dat ik niet het standaard ISO blok mag gebruiken om mijn nieuwe radio aan te sluiten
Maar nu begin ik te twijfelen. Dat komt omdat ik een kort ratelende geluid hoor vanuit het dashboard. Meer precies omschreven
ALS ik de radio de laatste keer niet heb uitgezet maar deze door de afvalvertraging van het accessoire relais is uitgegeaan EN de wagen een poosje heeft uitgestaan (ca. 1 uur) EN ik schakel de accesoires in (door het inschakelen v/h contact of het ontgrendelen v/d deuren) DAN hoor ik een soort ventilatorgeluid uit het dashboard komen. De lengte v/h geluid varieert en lijkt afhankelijk te zijn van hou lang de wagen heeft uitgestaan; maximaal 2 seconden. Ik heb het geluid opgenomen en zal straks een link plaatsen naar het internetadres.
Zou het geluid van de wijzers vandaan komen? Krijgen die ‘negatieve spanning’ (?) Is dit de reden voor mijn trillende wijzers? Hebben de wijzers 4 jaar lang een opsodemieter bij het inschakelen van contact gekregen en trillen ze daarom nu?
Rijden met afgekoppelde radio geeft helaas nog steeds trillende wijzers
Mijn vraag: weet iemand hoe ik het makkelijkste aansluiting 4 ergens anders vandaan kan halen? Moet ik daarvoor een deel v/h dashboard demonteren en hoe doe ik dat? Als het niet te oeilijk is wil ik het toch eens gaan proberen om aansluiting 4 niet te gebruiken
Hier staat het geluidsfragment (40kb)
Nogmaals, alleen te horen bij het inschakelen v/d accesoires als ik de radio de vorige keer aan heb laten staan. Wat mij betreft is daarmee bewezen dat een via het ISO blok aangesloten radio invloed heeft op de rest van de auto, waarschijnlijk door multiplex storingen. Zodra ik tijd heb, tijd ga ik een draadje trekken. In verloopstekkers geloof ik niet meer…
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ho stop
kijk uit met het aansluiten van andere dan originele radio’s.
er zijn 3 draden waar je nix op aan moet sluiten in veband met multiplex.
als je er wel iets op aansluit bestaat er een grote kans op onverklaarbare storingen.
doe maar wat je dealer heeft gezegt.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Ik kom terug op mijn bericht van hierboven. Het geluid heb ik nu ook gehoord wanneer de radio de vorige keer is uitgezet. Dus: ik verander niets aan de aansluiting. Geen elektrische problemen tot dusverre, de radio is nu 2 weken ingebouwd op de ISO stekker (permanent en schakelspannig verwisseld-gaat fijn met een omklikbare stekkertjes van Sony).
Het geluid uiit mijn dashboard zal dan wel van de kachelklep zijn en erbij horen (climate controle) Zonde dat er geen technische mensen bij Citroen bereikbaar zijn in mijn toch al drukke weekend; dan kon ik eens op mijn gemak gaan navragen waar het geluid vandaan komt.
De trillende km-wijzer is waarschijnlijk te wijten aan een slecht gesmeerde of geknikte kabel. Voor de zekerheid: weet iemand of deze elektrisch of mechanisch is? (Xsara 6-2000)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
jou teller is electronisch.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
reneke schreef:Ik kom terug op mijn bericht van hierboven. Het geluid heb ik nu ook gehoord wanneer de radio de vorige keer is uitgezet. Dus: ik verander niets aan de aansluiting. Geen elektrische problemen tot dusverre, de radio is nu 2 weken ingebouwd op de ISO stekker (permanent en schakelspannig verwisseld-gaat fijn met een omklikbare stekkertjes van Sony).
Het geluid uiit mijn dashboard zal dan wel van de kachelklep zijn en erbij horen (climate controle) Zonde dat er geen technische mensen bij Citroen bereikbaar zijn in mijn toch al drukke weekend; dan kon ik eens op mijn gemak gaan navragen waar het geluid vandaan komt.
De trillende km-wijzer is waarschijnlijk te wijten aan een slecht gesmeerde of geknikte kabel. Voor de zekerheid: weet iemand of deze elektrisch of mechanisch is? (Xsara 6-2000)
Ik ben bang dat je probleem toch echt electronisch is en te wijten is aan een verkeerd aangesloten radio. Bij alle citroëns na ongeveer ‘96 is geen tellerkabel meer aanwezig maar werkt het via een sensor, dus ook bij jouw auto.
wat jij nu gedaan hebt is: de sony radio aansluiten op datadraden en een VAN+ (netwerk voeding) die bedoelt zijn voor een fabrieksradio. Is erg goed mogelijk dat dat het geluid wat jij beschrijft veroorzaakt doordat je Sony radio een spanning zet op 1 of meerdere datadraden en zo het systeem verstoord. Hierdoor raakt het instrumentenpaneel van slag en ik ken zelfs situaties waarbij het paneel defect is gegaan (duur geintje).
Eigenlijk moet je het volgende doen: alleen de constante voeding en de massa gebruiken uit de zwarte ISO conector van de radio en zelf een geschakelde plusdraad leggen.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je radio geen rare storingen gaat veroorzaken.