Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
07-07-‘07 is er weer een meeting omtrend dit onderwerp!!
Er is ook een topje over, staat bij Evenementen!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dit was toch een handbakken en koppeling meeting? Ook interessant overigens, ik zal niet eeuwig met een automaat rondrijden
Auto gaat maandag naar de garage voor diagnose overigens…
Edit: Net het koelvloeistofreservoir bekeken bij draaiende motor, ik zie geen bubbels, wel turbelente vloeistof. Maar dit zal wel kloppen als er een waterpomp ronddraait. En de motor trilt dus het reservoir ook. Het kwam er ook uit toen ik gasgaf (tja wilde even kijken of ik nog witte pluimen had, maar nee, en de dop had ik er nog niet opgedraaid)
Uhhh, en nog een stomme vraag… Controleer (en hervul) je het koelvloeistofniveau bij warme motor of bij ‘ijskoude’ motor? Duurt natuurlijk erg lang voordat de koelvloeistof weer helemaal koud is. Had geen rekening gehouden met het feit dat koelvloeistof uitzet naarmate de temperatuur stijgt, en met de controle van het niveau daar dus ook niet op gelet. Zou zomaar kunnen dat de auto helemaal geen koelvloeistof verbruikt, behalve als ik bij koude motor tot het merktekentje bijvul, dan zou het zomaar uit het slangetje kunnen komen als de motor warm is natuurlijk, hmm…
Groetjes Erik!
het is idd een bakken meeting ,en dan met name de handbak en koppeling zijn dan aan de beurt.
maar ik heb nog een (vorig slachtoffer) les automaat liggen ,dus eventuele vragen daarover kan ik wel erbij doen.
of tijdens de BBQ staat vragen natuurlijk altijd vrij.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180366&postdays=0&postorder=asc&start=0
ow ja ik heb overigens een txt en uitleg automaat online staan met plaatjes.
staat ook in mn handschrift.
http://members.chello.nl/a.bouw1/
mvgr wupke
Morgen gaat de XM voor de APK, ik ben benieuwd…
Met de uitlaat zal het hoop ik wel loslopen, ben bij een lokale uitlatenboer geweest en die man zag dat het alleen de hitteschilden van de dempers waren. Dus die zal nog wel gasdicht zijn, en als er een klein lekje is prutten ze ‘m bij de APK wel dicht.
Vanavond heb ik de mistachterlichten ‘gerepareerd’, was inderdaad een kwestie van de caravanstekker afkoppelen. Die kreeg wel spanning voor de mistlichten, misschien dat het aan het tussenstukje ligt - zoek ik nog wel eens uit. Bedankt, DigiDaan!
Wat betreft herrie begin ik toch aan het kleppenorkestverhaal van Serge te denken, de garage had het ook over kleppen en heeft olie bijgevuld, en had nog een verhaal dat het nou eenmaal een Franse V6 is. Het geluid wisselt ook. De ene keer is het na een paar km helemaal over, de andere keer hoor ik het na enkele tientallen km gereden te hebben nog steeds enigzins. Ben intussen maar met de verkoop van m’n brommerspullen begonnen om eventueel 12 nieuwe klepstoters en nog een car-pc-projectje te financieren.
Groetjes Erik!
En goedgekeurd, nadat ik 4 nieuwe banden heb laten monteren.
Heb er maar michelins onder laten zetten, die kerel zei dat alle citroenrijders bij hem michelins kochten. Hij kon ze alleen niet uitbalanceren, dat was-ie ff vergeten.
De keurmeester wist te ook constateren waar de LHM vandaan kwam, uit een rubbertje van het stuurhuis of zoiets.
Groetjes Erik!
Nou, intussen ook van die flatblade-ruitenwissers gemonteerd, van het merk Valeo. Kostte wel de hoofdprijs bij Brezan, zo’n € 75. Maar ze doen het wel erg goed! Geen streepje wordt meer overgeslagen, hoihoi!
Ook heb ik meteen maar het pompje van de ruitensproeier achter vervangen, dit ging vrij eenvoudig:
Ik had de sproeiervloeistof al opgemaakt dus hoefde niet af te tappen.
Auto in hoogste stand zetten, krik achter het linkervoorwiel zetten en nog ietsje verder opkrikken voor extra ruimte.
Wiel kon ik laten zitten, de twee onderste plastic dopjes vooraan van de plastic wielkuip afpeuteren, vervolgens achteraan voorzichtig de kuip lostrekken en naar voren werken tot ie helemaal losligt. Voorzichtig, want je buigt zo het randje van je spatbord om. Dan kun je eventueel ook meteen het modder-reservoir legen.
En dan eerst het stekkertje van het pompje losmaken (zit bovenaan), slangetje eraf en dan het pompje eruit wriemelen. Deze zit met een soort plug-vorm in het reservoir geklemd, dus er is wel wat kracht nodig.
Bij mij was het zo dat het voorste pompje voor de sproeier voor was en de achterste voor achter. Gecontroleerd door eerst het stekkertje los te maken en vervolgens kijken welke nog werkt. Nieuw pompje (van de sloop, € 5,-) erin geduwd, aangesloten, reservoir gevuld en werkt!
En dan weer in omgekeerde volgorde de boel terugmonteren. Wel opletten dat de uitsparingen in de plastic flap goed in het chassis terugkomen.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Je probleem met koude start zou je kunnen ondervangen door eens een goede 5W40 erin te doen. Hierdoor krijgen de stoters koud meer olie.
Suc6
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Je probleem met koude start zou je kunnen ondervangen door eens een goede 5W40 erin te doen. Hierdoor krijgen de stoters koud meer olie.
Suc6
Ik had bij de Brezan ook meteen hydraulischeklepstoterreiniger meegenomen… En vandaag, zo’n 200 km verder hoorde ik zowaar m’n klepstoters niet meer . Maar ik zal maar niet te vroeg juichen.
En van het weekend zag ik opeens het accu-lampje branden. Verdween bij gasgeven, en toen sprong de airco ook aan. En na het zakken van de toeren ging de airco weer uit! Was na 5 km weer vedwenen, vandaag ook geen last van gehad.
Ik hoorde toen ook een raar snerpend geluid met de toeren mee, dacht eerst dat dit uit de luidsprekers kwamen maar na dat uitgesloten te hebben, heb ik maar geconcludeerd dat er allerlei relaitjes begonnen te klapperen. Leuk, zo’n type 2!
Afijn, ik moet deze week maar echt eens aan de slag, m’n multiriem staat zo’n beetje op breken, dus die moet echt vervangen worden, en dan kan ik ook meteen de dynamo meenemen. Dan haal ik de startmotor er ook maar gelijk uit en zal ik kijken wat ik met die LHM-lekkage kan doen. Dan zal ik ook maar op traditionele wijze alle kapotte lampjes met ledjes vervangen (wat veel in zo’n exclusive!) en dan heb ik weer een hele nette auto denk ik zo.
Groetjes Erik!
*uche uche* pffff… wat een stof hier!
Heb de laatste tijd helaas weinig tijd om te sleutelen, m’n vriendin heeft een huisje gekregen dus ben vooral daar aan het klussen.
De multiriem is intussen vervangen, daarbij de bovenste motorsteun losgehaald en de computerbak laten zitten. De motorsteunrubber is ook ingescheurd trouwens. Auto en motor overigens met houten blokken en planken ondersteund, krik onder de carterplug gezet met een plank ertussen en vervolgens gestut. Ook de achterwielen geblokkeerd. Met z’n tweeën bij het monteren wel even het motorblok terug moeten duwen, was één avond werk. Verder nog een ingescheurd stuurhuisrubber geconstateerd, en een versleten handremkabel. Goede APK-keurmeester, bij G&S. Laatste keer dat ik daar geweest ben.
Om de multiriem van de airco en waterpomp los te halen moest ook de dynamoriem los. En… die zag er natuurlijk net zo gaar uit - en geen nieuwe bij de hand. Weer wat geleerd, die 2 riemen voortaan gewoon tegelijk vervangen. Nu heb ik ‘m wel, maar moet er weer even zin voor opbouwen om onder de auto te liggen dweilen. De dynamo zelf geen kuren meer gehad trouwens.
Een paar weekends terug ben ik bij Serge in Groningen een stuurhuis en 2 uitlaatdempers wezen halen, en een type-1 radio/bergvak/asbak met hout. Daar wil ik ooit nog eens een touchscreen inbouwen. Op de heenweg had ik absoluut geen klepstoters meer gehoord, maar op de terugweg viel me iets vreemds op: Was even gestopt bij een tankstation om een bruine trui te breien en startte daarna de wagen weer: tikketik… Wagen 5 seconden afgezet, weer starten, weg tik. Uit ervaring weet ik dat als ik dit niet doe dat ik de hele rit dat getik blijf horen. Maja, verder heb ik er nu nog weinig last van. Ik moet voor het goede weer even olie verversen, deze zit er nu zo’n 1000 km in, met hydraulische-klep-stoter-reiniger. De automaat wilde ik laten verversen, maar de garagehouder had geen tijd om me te woord te staan. Ook die automaat heeft overigens net als ik genoten van de lange rit, die schakelde een stuk soepeler.
Voordat ik bij Serge geweest was had ik nog eens gekeken naar de lekkende LHM. Heb nou niet precies kunnen zien waar het vandaan kwam, heb daarvoor wel het LHM-vat verwijderd om goed te kunnen kijken, maar alleen maar kunnen zien dat het eigenlijk overal nat is. M’n LHM-vat zat wel te vol door verkeerd advies van bollenspecialist en daar had ik maar wat uitgehaald met behulp van een dopje van een LHM-fles. Achja, houdt je bezig. Nu, zo’n 3 weken later hangt er wel een druppel LHM aan de bodem, en een druppel ATF, en een druppel motorolie. Maar het is geen stoepsmeerinstallatie meer (voorlopig). LHM niveau is vanzelf lager geworden, dus alsnog lekkage? Of verdwijnt er na het drukloos maken van het systeem nog wat LHM in de onderdelen?
ATF verversen zou ik zelf kunnen doen, maar dan loop ik weer met die afgewerkte olie op straat te klooien. Die is al zwart genoeg, en de straat was pas vernieuwd .
In ieder geval heb ik dat stuurhuis liggen, die kan ik dus rustig gaan reviseren alvorens het noodzaak is hem in te bouwen.
Nu ben ik m’n auto kwijt, hij staat bij de lokale aircoboer. Dacht dat het een kwestie van bijvullen was, maar er was ook een slang lek en er moest een filter vervangen worden. Kosten worden nu geraamd op 270 euro, ipv 115 euro voor het vullen . Had het ook kunnen weten, ik had belletjes in m’n kijkglaasje en die waren er eerst nog niet. Probleem was alleen dat de man vandaag een verkeerd filter in de juiste doos had ontvangen, nieuwe besteld dus hopelijk kan ik de auto morgen ophalen.
Dat was het. Oh nee, ik heb creditcard-CV besteld!
Groetjes Erik!
En ik heb m’n auto terug!
De airco wordt nu weer lekker koud, nu nog even testen met een zonnige dag. Heb even mee kunnen kijken met de specialist, ik heb de automatische airco en heb gelezen dat de airco voluit gaat koelen als je’m op 15 graden zet (de laagste stand), maar de aircopomp slaat af als het bij de ventilatieroosters lager dan 10 graden komt.
Was wel even een financiële tegenvaller, € 276,70 ... beuh ...
Hij had trouwens wat fluor in het systeem gestopt, want de compressor lijkt een beetje te zweten. Vorige eigenaar heeft de airco amper gebruikt, om brandstof te sparen. Dan moet ik volgend jaar terugkomen om even te kijken.
Groetjes Erik!
Hoe hebben ze dit gedaan?
Had jij ook R12-airco?
Zijn er bij jou onderdelen van de airco vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Mijn kleppen tikken ook een beetje bij de v6 maar de specialist zei dat het een kwestie van kleppen stellen was…..
Matthijs2006 schreef:Hoe hebben ze dit gedaan?
Had jij ook R12-airco?
Zijn er bij jou onderdelen van de airco vervangen?
Er zijn onderdelen vervangen, en dan gaat het hard heb ik begrepen. Dan moet het systeem leeg en lopen de kosten op. Ik ontvang van de week een factuur als het goed is.
Vanaf ‘93 is zo’n beetje elke auto met R134a uitgevoerd, zei de man trouwens.
eXaMple schreef:Mijn kleppen tikken ook een beetje bij de v6 maar de specialist zei dat het een kwestie van kleppen stellen was…..
Was dat maar waar, de V6 heeft hydraulische klepstoters en die zijn zelfstellend. Er is dus ook geen stelmechaniek aanwezig. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij tikt het ook niet altijd. Was gisteren wel mooi te horen. De auto stond stationair te pruttelen bij de aircoboer, tikkend, en na een kwartiertje verdween de tik zomaar in één keer, dwz in één omwenteling van de motor was het getik helemaal verdwenen. Mij lijkt het toch wat vervuiling van de oliekanalen, in combinatie met stoters die niet helemaal 100% zijn. Maar dat is niet zo raar na 2.5 ton.
Het volgende mazzeltje is dat het getik duidelijk aan de voorste cilinderbank is te horen, dus wellicht ga ik een rijtje vervangen. Moet volgens mij te doen zijn: Kleppendeksel eraf, nokkenas los, ketting borgen en markeren, en het nokkenastandwiel ook markeren. Dan hoeft de hele distri niet volgens mij. Dan kan ik het deksel ook meteen een nieuw verfje geven.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Vaak zijn het gewoon de injectoren die tikken….....
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
M’n LHM-vat zat wel te vol door verkeerd advies van bollenspecialist en daar had ik maar wat uitgehaald met behulp van een dopje van een LHM-fles.
Bollenspecialist zeg je. Bloembollen misschien?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569