Tja, hij staat hier wel als een goede bekend: Rene Spaan te Krommenie.
Maar hij gaf duidelijk aan dat het schijfje tussen de streepjes moest, niet het paraplutje <- wat dus wel zo moet zijn, de LHM kwam uit de slang die aan de dop zit en vanaf daar liep het over alle andere leidingen. Ik heb nu het slangetje maar tijdelijk boven de veerpoot gehangen, om te controleren of er nog steeds uitkomt: nee.
Groetjes Erik!
een andere manier van vullen van je LHM..
laagste stand selecteren.
vuldop eraf halen.
als je nu in het reserviour kijkt, zie je de filters zitten.
heel eenvoudig vullen, tot je LHM niveau 1 CM van de bovenzijde van je filters zit.
klaar.
mvgr wupke
hij gaf duidelijk aan dat het schijfje tussen de streepjes moest, niet het paraplutje
Al eerder is er hier een verhitte discussie gevoerd over dit onderwerp. Waar dan wel of niet het streepje of parapluutje zich zou moeten bevinden. De logica was soms ver te zoeken. Als iemand die als ‘specialist’ te boek staat het niet weet, wat kan je dan voor leuks verwachten van niet-specialisten?
Ik heb het al eerder geadviseerd: als je ergens niet zeker over bent, ga te raad bij Citroen Nederland. De mensen van de TD hier zijn bijzonder behulpzaam. Vertrouw niet blindelings op bedrijven die zich zelf tot specialisten benoemd hebben. Zelf heb ik ook een paar keer Citroen in Parijs gebeld met een probleem. Perfekte service.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ik heb bij mij het gevoel dat het parapluutje helemaal niet werkt.
Ik vind Wup zijn systeem dan ook veel beter:
een andere manier van vullen van je LHM..
laagste stand selecteren.
vuldop eraf halen.
als je nu in het reserviour kijkt, zie je de filters zitten.
heel eenvoudig vullen, tot je LHM niveau 1 CM van de bovenzijde van je filters zit.
Werkt bij jullie het parapluutje wel allemaal normaal?
Sweef
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Het parapluutje in mijn V6 werkt absoluut niet goed, maar dat moet ook nog allemaal gepoeld worden..
eXaMple schreef:Het parapluutje in mijn V6 werkt absoluut niet goed, maar dat moet ook nog allemaal gepoeld worden..
Wat moet er gepoeld worden dan? Moet er iets gespoeld worden misschien?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
eXaMple schreef:Het parapluutje in mijn V6 werkt absoluut niet goed, maar dat moet ook nog allemaal gepoeld worden..
Kwam gisteren trouwens nog even je avitar tegen eXaMple, in een toffe achtervolging met zowel een type 1, als 2 Maar dat totaal terzijde, ops:
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
er is wel iets grappigs aangaande het vullen van de LHM…
volgens voorschrift dient dit te gebeuren middels “hoogste"stand.
als je nu een halfslachtig werkend vlottertje hebt, kun je dus “overvullen”.
vervolgens zakt de auto in zn buikschuif positie, en pist er de overtollige LHM uit….
dat wil je niet, dus vandaar dat ik ze altijd afvul in de buikschuif positie.
als je bv na het reserviour geheel leeg te hebben gemaakt (verversen), dan zie je de zeefjes van de filters goed zitten.
ik vul dan altijd tot de zeef zelf (het filtermateriaal) niet meer te zien is.
en dat is exact 1 cm tot de bovenzijde van het ovale filter.
je zit dan +/- 5 cm van het overloop niveau.
zet je vervolgens de auto in de hoogste stand, dan zul je zien dat je niveau 1 streep boven het maximum staat.
imo dus precies waar je hem hebben wilt..en beelden zeggen meer dan woorden..
viola>
je ziet de LHM hier in rijstand staan.
op buikschuif positie zie je de witte plastic rand nog,maar is de zeef onder de LHM verdwenen
mvgr wupke
Bedankt voor de tip Wupke, ik zal het eens op jouw manier proberen.
Overigens werkt mijn parapluutje wel naar behoren. (Ja, ook die ene die op de hoedenplank lag )
Ik zag in de onderhoudshistorie dat de vorige eigenaar regelmatig een flesje LHM kocht, dus denk dat het al heel lang lekt. Ik verlies duidelijk vloeistof, rest me alleen nog de vraag waar het heen verdwijnt. Niet alles ligt hier op de stoep, dan zouden de buren acuut stoppen met klagen dat er meer groen in de stad moet. Soms is het niveau een hele maand hetzelfde, een andere keer staat die indicator binnen een week een halve cm lager. Helaas is dat verbruik niet te koppelen aan de incidentele lange ritten die ik maak.
Ik moet dit wat nauwlettender in de gaten gaan houden, dus een duimstok aanschaffen en als peilstok gebruiken, een waterpas, een thermometer en een boekje waar ik na elke rit de kmstand, LHM-niveau&temperatuur; en horizontale ligging van de wagen in opschrijf, grmbl…
Hier is de discussie over het LHM-niveau te vinden, dan hoeven we in dit draadje niet nog zo’n boek te schrijven.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
malle pietje schreef:eXaMple schreef:Het parapluutje in mijn V6 werkt absoluut niet goed, maar dat moet ook nog allemaal gepoeld worden..
Kwam gisteren trouwens nog even je avitar tegen eXaMple, in een toffe achtervolging met zowel een type 1, als 2 wink Maar dat totaal terzijde, oops
Ja bizar is dat he? Ik ben op zich wel benieuwd hoeveel xm’s ze daarvoor aan gort hebben gereden….
en gepoeld moest uiteraard gespoeld zijn
Nou heb ik het hele draadje net zitten doorlezen, en de conclusie die ik nu trek is dat het nog steeds niet onomstotelijk vast is komen te staan dat je een lekke koppakking hebt! Dus je hebt een schitterende auto gekocht zonder het hele blok uitelkaar te moeten halen!!! Jij mazzelkont!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Nou heb ik het hele draadje net zitten doorlezen, en de conclusie die ik nu trek is dat het nog steeds niet onomstotelijk vast is komen te staan dat je een lekke koppakking hebt! Dus je hebt een schitterende auto gekocht zonder het hele blok uitelkaar te moeten halen!!! Jij mazzelkont!!
Dank! Ik heb de afgelopen 1000 km geen koelvloeistof meer bijgevuld. De vorige eigenaar vulde een liter per week bij.
Heb het niveau vanmorgen gecontroleerd, bij koude motor, hij staat nu 2 cm onder de bovenkant van het schotje. Niet veel anders dan de laatste keer dat ik gekeken heb, en dat is ook al ruim een maand geleden. Ik zie wel of er een lampje gaat branden of dat m’n motortemperatuur oploopt.
Feit is, dat de vorige eigenaar besloten had dat de koppakking lek was puur op het feit dat er koelvloeistof verdween en hij kon niet zien waarheen, dus vond ie dat het wel in de motor moest verdwijnen.
Ik heb de laatste tijd eigenlijk helemaal niet meer aan die koppakking gedacht…
Groetjes Erik!
Ik heb de afgelopen 2 maanden hetzelfde gehad, regelmatig ging het lampje branden en moest ik soms per week 2 liter bijvullen ( met de opmerking dat ik 800 a 1000km per week rij) maar kon maar niet achterhalen waarheen het verdween!
Het bleek bij mij een lekke koppakking te zijn. Afpersen heeft overigens niks opgeleverd, heb het puur met het oog geconstateerd. Het lekt bij mij naar buiten, er komt dus geen KV bij de olie of in de verbranding., maar was door verdamping niet te constateren door bijv. plassen op de grond.
Bars Leak erin, het lijkt nu opgelost, geen druppel meer bijgevuld sinds 3000km….
Enfin, ik hoop voor je dat je ergens een lekje ontdekt dat relatief simpel te vervangen is, of dat je er geen last meer van hebt!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Vandaag heb ik de factuur van de airco-reparatie binnengekregen:
1 aircoservice: € 115,-
1 slang: € 74,37
1 filter: € 44,39
1 uur arbeidsloon: € 42,84
Totaal: € 276,60
Dure slang vind ik eigenlijk… Dat filter is trouwens het potje met het kijkglaasje erop.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Koopie, dan is het de goedkoopste slang van het stel geweest.
Wat denk je dat de slang naar de compressor moet kosten? Kostte me 4 jaar geleden al 280 euro…....Nu slechts 334,84 euro
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002