Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Mijn BX 14 E (serie 1, 1986, carb) lekt olie, dat doet ie langs de aftapplug onderin het carter. Echt waar, nergens anders!
Ik heb een nieuw ringetje gemonteerd, ik heb het akelig vast aangezet, ik heb een beetje van dat nylon tape ertussen gezet waar je ook kranen mee lekvrij maakt.
Wat nu? Onderplaatje vervangen? Hoe kom ik daar aan zonder meteen een heel blok te kopen? En is dat plaatje voor alle motoren hetzelfde?
Of zal ik gewoon een andere aftapplug er naast lassen en de bestaande dichtbakken?
Tips, ervaringen, en aanbiedingen van zo’n carterplaatje welkom!
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Probeer eens een nieuwe aftapbout. Op zich hoeft de schroefdraad niet lekvrij te zijn, enkel het raakvlak van de bout en de carterpan met het ringetje.
De bout lompvast draaien kan ook wel eens mis gaan, waardoor het ringetje dusdanig plat wordt en uit gaat zetten, dat de olie tussen het ringetje en de bout door kan komen.
Dus met een nieuwe bout, een verse ring en niet lomp vastdraaien zou het moeten lukken lijkt mij.
patje74 schreef:Probeer eens een nieuwe aftapbout. Op zich hoeft de schroefdraad niet lekvrij te zijn, enkel het raakvlak van de bout en de carterpan met het ringetje.
De bout lompvast draaien kan ook wel eens mis gaan, waardoor het ringetje dusdanig plat wordt en uit gaat zetten, dat de olie tussen het ringetje en de bout door kan komen.
Dus met een nieuwe bout, een verse ring en niet lomp vastdraaien zou het moeten lukken lijkt mij.
Die ervaring had ik ook. Na de vorige olieverversing had ik schijnbaar de plug ook iets te strak aangedraaid. Afgelopen keer uiteraard weer een nieuw ringetje geplaatst en de plug iets subtieler vastgezet. Nu heb ik geen lekkage meer bij de aftapplug.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje
Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?
Arjan Verkade schreef:Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje
Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?
een oliebak eronder en dan de olie weer terug gooien
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik vang mijn olie altijd op!
(teruggooien met een filtertje er tussen is dus een optie als de olie vrij vers is.)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:Arjan Verkade schreef:Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje
Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?
een oliebak eronder en dan de olie weer terug gooien
Ook een idee.
Maar dan mag je wel erg goed uitkijken voor vuil en troep in je olie
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je het goed doet, komt er nooit meer in terug dan dat er uit kwam.
Hoe dan ook, een verse carterpan monteren lijkt vooralsnog een beetje vooruitstrevend.
Arjan Verkade schreef:Als je al je olie eruit loopt tijdens het oplossen van dit probleem wordt het een duur plugje
Of is er een manier om dat te vervangen zonder dat het carter leeg loopt?
Okee, ik bedoelde: “na de een na laatste olieverversing”. Probleem opgelost bij de laatste olieverversing.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
inderdaad, plug niet te strak draaien. kan je altijd nog een beetje strakker doen als er olie uit lekt. en die tape moet niet nodig zijn, neem dan eventueel een beetje vloeibare pakking tussen het schroefdraad van de bout.
misschien zit er een pitje in de carterdeksel, en moet je even kijken of die vlak is waar de afdichtring komt.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
ik had dit probleem ook bij de 170b motor in de C25
er was niets aan de plug en ook niet aan het nieuwe ringetje maar wel aan de carterpan die niet echt vlak was daar waar het ringetje moest komen
ik heb hem heel vast gedraait en dat hielp ops:
als je een nieuw gat wil boren en de oude toe lassen, waarom dan niet een dikke rondsel aan het huidige gat lassen zodat je een vlakker sluitvlak krijgt? de plug is meer dan lang genoeg
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
mijn bx had dat ook..
ik heb er gewoon wat kit omheen gesmeert en nu is het goed..
en als je hem weer los moet hebben dan gewoon de kit met een bijteltje er af schraapen..
en daarna er weer op doen..
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoe kom je er op! Vooral het laatste “en daarna weer opnieuw…” Machtig! Zo spaar je toch weer een ringetje van €0,10 uit, of niet dan!
patje74 schreef:Ik vang mijn olie altijd op!
(teruggooien met een filtertje er tussen is dus een optie als de olie vrij vers is.)
of je doet er verse olie in? voor hetgene dat maar kost
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De topicstarter heeft er verse olie in zitten. En als hij de zelfde olie gebruikt als ik, dan is het nonsens om kort na een oliewissel nogmaals €30,- over de balk te smijten.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
idd