Toen ik 3 weken geleden met mijn C5 HDI Break op weg was naar Schiphol bleef mijn snelheidsmeter op 0 km/u staan. Nadat na 3 weken terug kwam op schiphol en ik naar huis reed, zag ik dat de snelheidsmeter het weer netjes deed. Echter er klopte helemaal niks van de snelheid die hij aangaf. Volgens de snelheids meter reed ik op een gegeven moment zelfs 260km/u , maar volgens mijn Garmin reed ik toch echt maar 100km/u.
Kent iemand dit probleem???
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
Nu staat ie al weer een paar dagen op 0km/uur. Ook al rijdt ik zeker 100km/h. Ik zal vanavond de accu eens even los gooien op de computer te resetten. Misschien dat dat help…....
Waarschijnlijk is dus gewoon het asje in het “motortje” gebroken dat de snelheidsmeter aandrijft.
Als je handig bent of een handige dealer hebt is dit te repareren.
Andere optie (ook de duurste) is een nieuw instrumentenpaneel.
van waarneer is jou c5 mischien kan je het als garantie claimen
Ik ben bang dat ik geen garantie meer heb…. De auto is inmiddels 5 jaar oud. Maar toch, ik vind het toch wel vreemd dat die snelheidsmeter kapot gaat na 5 jaar. Volgens mij is het niet zo moeilijk om een snelheids meter te maken die een auto-leven lang mee gaat.
Het is dus gewoon een te goedkoop ontwerp. Een goed ontworpen asje asje zal nooit zomaar afbreken. Ik lees dat een compleet nieuw dashboard 700 Euro kost. Wanneer met 10 cent meer aan materiaal uitgegeven had, dan…....
Jammer dat zo’n geweldige auto toch een stuk minder geweldig wordt door dit soort bezuiningen.
Totaal aantal Berichten: 532
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Beetje kort door de bocht…
Van de vele C5’s die zonder problemen rondrijden hoor je nooit klachten, dus daar is van aan te nemen dat die gewoon wel goed zijn.
En misschien heb je gewoon een maandagochtend asje…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Bel Bart Ebben eens, want zo een dash kan helemaal uit elkaar….zelfs heel simpel.
Je wagen is vijf jaar oud… een hdi, dus zal ook wel 2 ton hebben gedraaid? En alleen de teller is gaar? valt mee toch????
smitssan schreef:Ik ben bang dat ik geen garantie meer heb…. De auto is inmiddels 5 jaar oud. Maar toch, ik vind het toch wel vreemd dat die snelheidsmeter kapot gaat na 5 jaar. Volgens mij is het niet zo moeilijk om een snelheids meter te maken die een auto-leven lang mee gaat.
Het is dus gewoon een te goedkoop ontwerp. Een goed ontworpen asje asje zal nooit zomaar afbreken. Ik lees dat een compleet nieuw dashboard 700 Euro kost. Wanneer met 10 cent meer aan materiaal uitgegeven had, dan…....
Jammer dat zo’n geweldige auto toch een stuk minder geweldig wordt door dit soort bezuiningen.
ok kon zo snel niet zien hoe oud je auto was en omdat meestal de citroen 4 jaar (2jaar bij kopen)hebben tegenwoordig kon je het mischien claimen
kijk even op marktplaats daar zijn de laaste paar weken meerdere adv geweest van slooponderdelen van hele autos
: Wie kan me vertellen hoe ik zo’n dashboard demonteer? Ik ga het dan toch maar eens zelf proberen?
Nou kijk eens aan… mijn tellerringmontagegebruiksaanwijzing (ik win vaak met scrabble )
of een mooi PLAATJE
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
dan kan je ook meteen zien of het inderdaad wel het asje is. misschien zijn ze bij montage vergeten die vergrendeling vast te zetten. zou toch ook nog zomaar kunnen.
Rene,
Harstikke bedankt! Ik ga a.s. zaterdag eens lekker hobbieen.
Graag gedaan..
In het weekend heb ik het instrumentenpaneel gedemonteerd. Het probleem zit ‘m inderdaad in motortje dat de snelheidsmeter aanstuurt.
Bij een citroen-sloop-garage kon ik dit motortje niet los kopen, alleen een compleet instrumenten paneel (200Euro). Aangezien het om een onderdeel gaat wat zeker niet meer dan 1Euro kostprijs heeft, vind ik dit toch wel erg duur.
: Wie waar ik eventueel zo’n los motortje kan kopen?
: Als ik het completen instrumentenpaneel vervang, hoe staat het dan met de km-stand? Zit die opgeslagen in de computer of op het paneel?
Je kmstand zit in de bsi én het paneel.
Hij neemt de hoogste over.
Als je handig bent kun je het motortje ook repareren. Het kunstof asje gewoon met goede lijm weer teruglijmen in de originele positie en goed laten drogen.
Wel verstandig om het motortje te wisselen met de teorenteller en daar dus de gerepareerde achter monteren.
Kilometerstand is opgeslagen in het instrumentenpaneel en de BSI. Vervang je 1 van de 2 dan wordt de hoogste kilometerstand weggeschreven. Haal je dus een instrumentenpaneel met bijvoorbeeld 200.000 van de sloop en jouw auto stond op 140.000, dan staat jouw auto dus direct op die 200.000!!!
Dat is dus het risico wat je loopt bij een instrumentenpaneel van de sloop. Je dealer kan dit ook niet terugdraaien, dus pas daar wel mee op.