Hallo allemaal,
Ik ben een beetje aan het rondkijken in xm land en ben natuurlijk al heel wat gewend na mijn 24v es9j4.
Nu ben ik ook een heel mooie turbo tegen gekomen. Van de es9j4 weet ik dat ze best wat kilometers kunnen hebben en ijzersterk zijn. In hoeverre is dat met de tct ook het geval? Is dit blok net zo robuust en onverslijtbaar?
Ik heb al verhalen gehoord over dat de tct wat schokkerig zou rijden…
Ben benieuwd naar de ervaringen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Mits de turbo netjes is behandeld is de TCT net zo sterk als de ES9J4. Het schokkerig rijden kan voorkomen als er verkeerde bougies in zitten.
Het grote verschil tussen de ES9J4 en de TCT is het koppel bij lage toeren. Hier scoort de TCT gewoon beter. Power bij hoge toeren is weer een pluspunt van de Es9J4.
Qua verbruik schiet je er weinig mee op. Onderhoud is wel goedkoper doordat de TCT een normale 2.0i 8v is met de bijbehorende ruimte onder de kap.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Mits de turbo netjes is behandeld is de TCT net zo sterk als de ES9J4. Het schokkerig rijden kan voorkomen als er verkeerde bougies in zitten.
Het grote verschil tussen de ES9J4 en de TCT is het koppel bij lage toeren. Hier scoort de TCT gewoon beter. Power bij hoge toeren is weer een pluspunt van de Es9J4.
Qua verbruik schiet je er weinig mee op. Onderhoud is wel goedkoper doordat de TCT een normale 2.0i 8v is met de bijbehorende ruimte onder de kap.
Maar hieruit begrijp ik dus dat een stand van ongeveer 190.000 km voor zo’n auto geen enkel probleem is?
Xsara Coupe
Ik heb tot begin van dit jaar nog in een ouwe 2.0 8v uit ‘89 gereden, met 3 ton op de teller. Motorisch was die nog prima, behalve dat het olieverbruik behoorlijk hoog was. Maar dat lijkt me meer gebrekkig onderhoud dan een slecht gebouwde motor. En een TCT vraagt natuurlijk wat meer van de onderdelen, maar een recentere motor zal ook weer van stevigere onderdelen genieten.
Groetjes Erik!
henny xm schreef:Welkom xara coupe.
Ik ben ook in het bezit van een xm tct en inderdaad kan de motor schokkerig gaan lopen van verkeerde bougies of bougieskabels.
De tct eist gewoon een zuivere afstelling met de juiste onderdelen,anders slikt hij gewoonweg niet.
Deze motoren zijn het meest in hun element met juiste producten,heeft ze die eenmaal dan wordt je er ook rijkelijk voor beloont.Gr.Henny
Ik loop hier al even mee hoor in het xm deel Zie onder andere mijn schade topic aan mijn es9j4
Ik vroeg me echt af of een tct nou net zo betrouwbaar is. Mijn V6 is na 2 ton ook nog niets aan compressieverlies te merken bij een meting…
Xsara Coupe
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Olieverbruik in de oudere 8V’s heeft van doen met de klepseals. Deze worden hard. Niet ernstig, wel vervelend.
Domme vragen bestaan niet.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ik vind de combinatie xm en turbo ct prima bij elkaar passen. Alle onderdelen behalve de motor en de besturing zijn gelijk aan die van de PRV-V6. De motor en de besturing zijn gelijk aan die van de 2 liter. Alleen zit er een turbo op, met alle luchtslangen, olie- en koelwaterslangen. Dus wat “voller”.
Alleen loopt het niet zo mooi als een ES9J4, schokkerig rijden is een combinatie van motorsteunen, bougies en bougiekabels. De turbo is bij een RGX-motor zeer betrouwbaar, maar het is opletten met de luchtslangen, er zitten vele doppen en slang-klemmen op, die kunnen lekken. En het beruchte klemmetje op de stang van de waste-gate, die er spontaan af kan vallen en dat je dan alle turbo-druk kwijt bent.
Ga er maar eens mee rijden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Mijn TCT (nov ‘96) staat nu op 233 dKm.
Ik heb nergens last van nog. Ik onderhoudt hem goed, of laat het
doen. Ik denk dat de automaatbak het zwakste punt is.
Electronika, hmm is ook wel goed geloof ik hoor.
Ik heb alleen heel soms als ik op de CruiseControl rij,
dat de motor 1 s. wegvalt. Maar dat is twee keer op de
700 Km. Wat dit precies is weet ik nog niet, ik schrik wel
af&toe; dan.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een TCT heeft onderin meer koppel dan een V6 en dat in combinatie met minder massa in de neus, heb je toch een behoorlijk snelle XM. Bochten nemen gaat makkelijker dan met een V6.
Verder is zo`n TCT motor betrouwbaar, maar zoals eerder vermeld zolang het goed onderhoud heeft gehad. (dat geldt voor iedere auto)
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Mijn turbo van juni 94 heeft 264.000 gelopen en loopt nog als een nieuwe, gebruikt geen druppel olie en schokt helemaal niet. Het koppel onderin is fenomenaal, als je in 3 rijdt en je ziet het stoplicht op groen gaan, je geeft gas om het te halen dan beleef je pas hoe snel die motor is, gaat er echt als een speer vandoor.
Van de vele vier cylinder motoren die ik heb gehad is dit beslist de prettigste, de snelste en de meest soepele.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Citrophile schreef:Een TCT heeft onderin meer koppel dan een V6 en dat in combinatie met minder massa in de neus, heb je toch een behoorlijk snelle XM.
Niet helemaal, een PRV-V6 heeft vanaf stationair al bijna 200 nm en de 235 nm piekt bij 4600 tpm. Dus hartstikke vlak. De TCT heeft bij stationair minder koppel dan een gewone 2 liter, maar de kleine turbo komt snel op toeren, zodat ie bij 2500 tpm al op 235 nm zit en dit tot ongeveer 4500 tpm vasthoud en daarna instort.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Willem schreef:Citrophile schreef:Een TCT heeft onderin meer koppel dan een V6 en dat in combinatie met minder massa in de neus, heb je toch een behoorlijk snelle XM.
Niet helemaal, een PRV-V6 heeft vanaf stationair al bijna 200 nm en de 235 nm piekt bij 4600 tpm. Dus hartstikke vlak. De TCT heeft bij stationair minder koppel dan een gewone 2 liter, maar de kleine turbo komt snel op toeren, zodat ie bij 2500 tpm al op 235 nm zit en dit tot ongeveer 4500 tpm vasthoud en daarna instort.
Ik heb zojuist de koppel/vermogenkromme bekeken van de PRV V6 12v en inderdaad het koppel bij lage toerentallen is veel hoger dan ik dacht.
In de praktijk is een TCT en een PRV V6 even snel, volgens vrienden van me is de PRV V6 vanaf 180 km/h duidelijk sterker en sneller dan een TCT.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
De ES9J4 is nog wel ff een stukje sterker qua koppel dan de PRV (ZPJ)
267Nm @4000 en nog vlakker koppelverloop dan de PRV.
Ik zou zelfs willen zeggen dat de PRV veel meer toerenmachine (>3000) is dan de Es9 die ook vanf 2000 lekker trekt.
Dus de vergelijking met de TCT valt ernstig in het voordeel van de V6 uit.
De betrouwbaarheid van de Es9 is volgens mij ook nog een stukje beter dan de PRV, daarnaast meer vermogen, veel meer koppel en minderverbruik.
maar dit komt me allemaal wel heel bekend voor, al 11 pagina’s vol met V6 vs TCT :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182985&start=0
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Eveltwin,
Ik heb het leuke draadje doorgenomen, die had ik niet eerder gezien.
Dat de PRV een toerenmachine is, ben ik met je eens en vind het eigenlijk ook niet eens erg . Al had ik meer koppel gewild in mijn PRV V6.
De ES9 motor is vele malen moderner dan de PRV en gelukkig ook zuiniger wel weer jammer van de distriebutieriem….
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem schreef:ik vind de combinatie xm en turbo ct prima bij elkaar passen. Alle onderdelen behalve de motor en de besturing zijn gelijk aan die van de PRV-V6. De motor en de besturing zijn gelijk aan die van de 2 liter. Alleen zit er een turbo op, met alle luchtslangen, olie- en koelwaterslangen. Dus wat “voller”.
2 liter is meestal een 16v (zeker van type 2) en een turbo is toch een 8v?
Er zit lijkt mij dan wel iets meer verschil in dan alleen de turbo?
Denk dat alleen het onderblok hetzelfde is dan?
Arjan Verkade schreef:Willem schreef:ik vind de combinatie xm en turbo ct prima bij elkaar passen. Alle onderdelen behalve de motor en de besturing zijn gelijk aan die van de PRV-V6. De motor en de besturing zijn gelijk aan die van de 2 liter. Alleen zit er een turbo op, met alle luchtslangen, olie- en koelwaterslangen. Dus wat “voller”.
2 liter is meestal een 16v (zeker van type 2) en een turbo is toch een 8v?
Er zit lijkt mij dan wel iets meer verschil in dan alleen de turbo?Denk dat alleen het onderblok hetzelfde is dan?
De type1 had het tct 8v blok zonder turbo In grote lijnen dan…
Xsara Coupe