Ik had mijn mistlampen eerst onafhankelijk aangesloten van de normale verlichting.
Dit wilde dus zeggen dat ik mijn mistlampen aan of uit kon zetten zonder contact te maken op het electronische circuit van de auto.
En ik kon ze aan of uit zetten zonder dat mijn stadslichten aan waren.
Maar goed. Volgens de apk toestanden mag dat dus niet en mogen ze pas aangaan als ik mijn stadslicht inschakel.
Nu heb ik dit dus zo aangesloten.
De plus die ik eerder op de accu had gemaakt heb ik nu op de plusdraad van de stadlichten gemaakt.
Probleem opgelost denk je dan!
Dacht ik ook, maar me zekering floepte dr wel uit.
5amp ding. Nu heb ik deze maar vervangen voor een 10 amp.
Nu gaat het allemaal goed en nu floept ie er niet uit.
Maar is dit eigenlijk wel goed wat ik gedaan heb?
Want er zat natuurlijk niet voor niets een 5 amp zekering in en heb ik nu kans op brand gevaar? ( bijv door het doorsmelten van draadjes?)
Omdat ik nu eigenlijk wel meer stroom toe laat dan dat ooit bedacht is.
Mvg Joost
ZX-Cruiser schreef:Dat is idd niet veilig en ik zou er niet mee doorgaan na je APK. Of je zet het terug of je past het aan met bijv. een relais ertussen, dan kan die wel bij die 5A zekering op.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Er zit al een relais tussen!
Ik zou anders ook niet weten hoe ik het aan zou moeten sluiten.
Zo zou de garagist het toch ook doen?
Mvg Joost
NoisemakeR schreef:Er zit al een relais tussen!
Ik zou anders ook niet weten hoe ik het aan zou moeten sluiten.
Zo zou de garagist het toch ook doen?Mvg Joost
Je zult de + plusdraad (waar dus een zekering van 5 ampere tussenzit) moeten gebruiken als stuurdraad van het relais. Zo kun je de eigenlijke stroomdraad van de mistlampen voldoende zekeren. Tein ampere zekering is overigens ook aan de krappe kant voor 2x 55 Watt, maar dat kan net.
Zo zijn de mistlampen aangesloten.
De plus zat eerder op de pluspool van de accu
Die zit dus nu op de plus draad van de plus van de stadslichten.
Die is bij de koplamp afgetakt.
De 5 ampere zekering die eruit floepte was de zekering die in het zekering kastje zit.
Vergeten te tekeken: Een zwevende zekering in de plus draad naar het relais toe
NoisemakeR schreef:http://frost.nl-crew.com/~joostmulder/citroenbx/IMG_3277.JPG
Zo zijn de mistlampen aangesloten.
De plus zat eerder op de pluspool van de accu
Die zit dus nu op de plus draad van de plus van de stadslichten.
Die is bij de koplamp afgetakt.
De 5 ampere zekering die eruit floepte was de zekering die in het zekering kastje zit.
Vergeten te tekeken: Een zwevende zekering in de plus draad naar het relais toe
Dit is in ieder geval niet zoals het hoort. De bedoeling van een relais is net dat je een schakeling kunt maken via een lichte zekering (stadslicht) en de schakelstroom rechtstreeks met een zwevende zekering van de accu kunt halen.
ZX-Cruiser schreef:Ik snap niet waarom die schakelaar zo zit, die zou ik in de aanvoer naar het relais in de + draad zetten. Waarom zit ie helemaal zo?
En als die schakelaar enkelpolig is maak je dan niet zo sluiting (plus direct aan de min schakelen zonder verbruikers)?
Die schakelaar zit zo geschakeld zodat ik in de auto niet de volle stroom op de schakelaar krijg. Dus alleen een kleine stroom om het relais in te schakelen.
En de schakelaar maakt geen sluiting.
Ik snap dr nu ff niets meer van omdat deze schakeling gewoon bij mij in de auto werkt. Maar het gene waarom die zekering eruit klapt is omdat ik de plus van de accu gehaald heb. En de plus op de plus draad gemaakt heb van het stadslicht kabeltje.
Dus nu gaat de volle stroom van de mistlampen door de zekering van 5 ampere.
Dus dat moet ik anders gaan doen maar hoe?
Plak die mistlichten gewoon af bij de APK, dan heb je geen problemen en kijken ze er ook niet naar !
Keuringseis voor mistlampen achter pas verplicht na 31-12-1997, dus waar zeikt die keurmeester eigenlijk over?
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
berlingocat schreef:Keuringseis voor mistlampen achter pas verplicht na 31-12-1997, dus waar zeikt die keurmeester eigenlijk over?
De keurmeester zeikt nog nergens over!
Dit is ter voorkoming van.
Dit is ook ter voorkoming dat ik mijn mistlampen vergeet uit te zetten omdat ze niet geschakeld zijn met de gewone verlichting.
En hoezo heb je het ineens over achter mistlampen. Dit gaat over de mistlampen voor.
Over schakeling van mistlampen voor staat al helemaal niks in het boek.
Ze hoeven aleen maar te branden als ze aanwezig zijn.
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
Re: Andere zekeringen plaatsen!
NoisemakeR schreef:Maar goed. Volgens de apk toestanden mag dat dus niet en mogen ze pas aangaan als ik mijn stadslicht inschakel.
Hallo. Is dat zo? Ik heb het in het Haynes boek nagekeken en het branden van de mistlampen voor wordt niet beinvloed door de schakelaar van het dim- en standlicht. Het enige wat die voor invloed heeft is op het lampje in de mistlampen schakelaar.
De mistlampen achter laten branden vereist wel dat het dimlicht aan is. Bij standlicht doen ze het niet. (net nog ff gechecked)
JM
Ik meen me te herinneren dat ik dat ergens gelezen heb!
Maar hoe dan ook, of het nou wel of niet verplicht is. Ik wil mijn mistlampen voor zo geschakeld hebben.
Dat ze pas kunnen branden zodra het stadslicht ingeschakeld is.
Mvg Joost
PS. Ik wacht met spanning af op het schema van zx cruiser
Heel erg bedankt!!!
Nu nog een vraagje.
Is het van belang dat de draden dik zijn en dat ze in een flexibele slang gemaakt moeten worden.
Nu heb ik de draden gewoon los door het motorruim liggen.
Wel vast gemaakt met een tie wrapje hier en daar zodat het op de plek blijft. En de draden zijn niet super dik.
vergelijkbaar ong met een standaard luidspreker draadje.
Deze waren meegeleverd
Mvg Joost
Topic mag op slot.
Ik ben dr helemaal uit hoe t moet.
Met dank aan zx cruiser!!!
Mvg Joost
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maak wel ff een zekering tussen de permanente 12 volt en je lampen zo dicht mogelijk bij de bron!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>