16 van de 39
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
   
LE’s Criezel deel 2
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 september 2007 03:29 AM
  [ # 226 ]
karel schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).

Ik kan je van harte aanraden een hele fusee te wisselen ipv een wiellager, want dat is me een k*tklus! Je hebt er niet alleen een lagerpers voor nodig maar het kan ook nog eens heel veel gepruts zijn om het borgringetje los te krijgen. Als je een fusee uitwisselt ben je redelijk zeker van het resultaat met veel minder getob.

Het verwisselen van het lager heb ik een keer bij de automaterialenzaak laten doen (Bogamat Den Bosch). Die deden dat in 5 min. bij mijn fusee die ik had kaalgemaakt en los had meegenomen. De borgring had ik er uiteraard wel al uitgehaald en dat kan best vervelend zijn. Maar goed: als je een complete fusee hebt liggen met een goeie fuseekogel dan is dat natuurlijk een stuk makkelijker.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 september 2007 03:48 AM
  [ # 227 ]
mpostma schreef:
karel schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).

Ik kan je van harte aanraden een hele fusee te wisselen ipv een wiellager, want dat is me een k*tklus! Je hebt er niet alleen een lagerpers voor nodig maar het kan ook nog eens heel veel gepruts zijn om het borgringetje los te krijgen. Als je een fusee uitwisselt ben je redelijk zeker van het resultaat met veel minder getob.

Het verwisselen van het lager heb ik een keer bij de automaterialenzaak laten doen (Bogamat Den Bosch). Die deden dat in 5 min. bij mijn fusee die ik had kaalgemaakt en los had meegenomen. De borgring had ik er uiteraard wel al uitgehaald en dat kan best vervelend zijn. Maar goed: als je een complete fusee hebt liggen met een goeie fuseekogel dan is dat natuurlijk een stuk makkelijker.

haha als de ring eruit is druk je het lager er met een bankschroef zo uit.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 september 2007 04:00 AM
  [ # 228 ]

voor de liefhebbers….

Afbeelding

mvgr wupke Wink

Edit by Lelijke Eend: link evne wat kleiner gemaakt i.v.m. de lay-out.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 september 2007 04:03 AM
  [ # 229 ]
kreazyV8wuppo schreef:
mpostma schreef:
karel schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).

Ik kan je van harte aanraden een hele fusee te wisselen ipv een wiellager, want dat is me een k*tklus! Je hebt er niet alleen een lagerpers voor nodig maar het kan ook nog eens heel veel gepruts zijn om het borgringetje los te krijgen. Als je een fusee uitwisselt ben je redelijk zeker van het resultaat met veel minder getob.

Het verwisselen van het lager heb ik een keer bij de automaterialenzaak laten doen (Bogamat Den Bosch). Die deden dat in 5 min. bij mijn fusee die ik had kaalgemaakt en los had meegenomen. De borgring had ik er uiteraard wel al uitgehaald en dat kan best vervelend zijn. Maar goed: als je een complete fusee hebt liggen met een goeie fuseekogel dan is dat natuurlijk een stuk makkelijker.

haha als de ring eruit is druk je het lager er met een bankschroef zo uit.

mvgr wupke Wink

Dat zou fijn zijn. Maar ik heb het door iemand mét het juiste gereedschap veel erger meegemaakt….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 september 2007 04:19 AM
  [ # 230 ]

gewoon eerst met de flex een staalborstel door het huis halen.
kopervet of grafietvet erin, en dan de ringmoer eruit halen met een speciale sleutel..
ik gebruik een dop van een Leopard tank.

dan nogmaals de flex erdoor, om alle vuil en roest weg te halen.
evt een schuurpapiertje voor de overtollige roest te verweideren.

dan vanaf de andere kant het lager eruit drukken.

je kunt hem zelfs met een hamer eruit slaan..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 september 2007 05:41 AM
  [ # 231 ]

Morgen bij Emiel hele fuseehuis verwisselen, later het fuseehuis wat er af komt voorzien van een vers lager. Dat kan dan op mijn dooie gemakje op het werk. 99,99% zeker dat ze daar het juiste gereedschap hebben. Waarschijnlijk ben ik er dan 10 keer langer mee aan het klooien dan iemand die al wel eens een wiellager van een BX vervangen heeft, maar dat geeft niet.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 september 2007 12:33 PM
  [ # 232 ]
kreazyV8wuppo schreef:

gewoon eerst met de flex een staalborstel door het huis halen.
kopervet of grafietvet erin, en dan de ringmoer eruit halen met een speciale sleutel..
ik gebruik een dop van een Leopard tank.

dan nogmaals de flex erdoor, om alle vuil en roest weg te halen.
evt een schuurpapiertje voor de overtollige roest te verweideren.

dan vanaf de andere kant het lager eruit drukken.

je kunt hem zelfs met een hamer eruit slaan..

mvgr wupke Wink

We hebben dezelfde methode gebruikt (het was geen leopard-dop maar iets vergelijkbaars). En dat eruit slaan hadden we uiteindelijk ook geprobeerd; toen brak de lagerschaal in stukken Confused

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 september 2007 12:46 PM
  [ # 233 ]

als je lager zo vast zit in het huis, is warm maken middels een verffohn de oplossing..
ik snap dat het bij jou niet helemaal jofel is gegaan.
maar ik heb er al een stuk of wat vervangen gehad, en dergelijke problemen kwam ik niet tegen..

ja ok, hij flopt er echt niet vanzelf uit, maar zo wild is het nu ook weer niet Wink

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 05 september 2007 12:24 AM
  [ # 234 ]

Problemen zijn er om opgelost te worden, soms zijn oplossingen simpeler dan een complete club kamperende BX-ers beweren… Wink
Verhaal volgt van Elmer…

Emiel

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 september 2007 12:38 AM
  [ # 235 ]
BX19trs schreef:

Problemen zijn er om opgelost te worden, soms zijn oplossingen simpeler dan een complete club kamperende BX-ers beweren… Wink
Verhaal volgt van Elmer…

Emiel

was dus niet het lager.. tja,, had al zo’n vaag idee,,

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 september 2007 03:39 AM
  [ # 236 ]

Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde Surprisedops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.

Ook heeft Emiel even naar de handrem gekeken. Bij het rechter wiel deed die niets. Waarschijnlijk heeft iemand er verse remblokken in gezet terwijl het hele spul nog op de handrem stond. Na wat stelwerk deed ook het rechter wiel weer mee als er aan de handrem getrokken wordt. Ook heeft Emiel een aardig poreus retourleidingkje gevonden. Ga ik op het werk eens vervangen voor een dieselretourleiding (ervaring leert dat dat een mooie vervanger is). Wel jammer dat ik nog steeds poreuze retourleidingen vind. Ik had verwacht dat dat niet zou gebeuren na beide octopussen dat probleem volledig uit de wereld zou zijn.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 september 2007 12:14 PM
  [ # 237 ]
Lelijke Eend schreef:

Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde Surprisedops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.

Haha, “gelukkig” kan ik mij distantieren van diegenen die zich een oordeel hebben gevormd want ik had er niks van meegekregen Wink

Mooi dat het zo simpel gefixed is.

Voor de rest: “get used to it”. Een BX heeft altijd wel iets aandacht nodig… (al zijn het maar dingetjes die je maanden laat liggen omdat je het niet belangrijk vind: repareer dat en er komt wel weer wat anders).

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 september 2007 02:05 AM
  [ # 238 ]
Lelijke Eend schreef:

Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde Surprisedops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.

Des te beter zo. Maar hoe hebben ze dat in vredesnaam voor elkaar gekregen?

En wat ik je al zei; ik heb precies hetzelfde geluid gehad bij een drooggelopen wiellager. Jij had meer geluk.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 september 2007 02:20 AM
  [ # 239 ]
karel schreef:
Lelijke Eend schreef:

Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde Surprisedops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.

Des te beter zo. Maar hoe hebben ze dat in vredesnaam voor elkaar gekregen?

Iets met gouden praatjes denk ik.

Maar wellicht is het hetzelfde stukje ijzer dat de fuseekogelrubber beschermd tegen hitte van de remschijf. Die zit bij mij los en ik denk dat dat de rammel veroorzaakt die “stoterstangen” tijdens de toerrit ook al opmerkte.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 september 2007 02:26 AM
  [ # 240 ]

Ik denk dat ik dat stuk ijzer er zelf eens tegenaan gebogen heb, want ik hoor het al enorm lang Surprisedops: Eerst verweet ik het aan een remblokje wat niet goed los kwam, maar het werd steeds erger. Nouja, deze ‘crisis’ is ook weer afgewend, op naar het volgende probleem Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
16 van de 39
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook