karel schreef:Lelijke Eend schreef:Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).
Ik kan je van harte aanraden een hele fusee te wisselen ipv een wiellager, want dat is me een k*tklus! Je hebt er niet alleen een lagerpers voor nodig maar het kan ook nog eens heel veel gepruts zijn om het borgringetje los te krijgen. Als je een fusee uitwisselt ben je redelijk zeker van het resultaat met veel minder getob.
Het verwisselen van het lager heb ik een keer bij de automaterialenzaak laten doen (Bogamat Den Bosch). Die deden dat in 5 min. bij mijn fusee die ik had kaalgemaakt en los had meegenomen. De borgring had ik er uiteraard wel al uitgehaald en dat kan best vervelend zijn. Maar goed: als je een complete fusee hebt liggen met een goeie fuseekogel dan is dat natuurlijk een stuk makkelijker.
mpostma schreef:karel schreef:Lelijke Eend schreef:Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).
Ik kan je van harte aanraden een hele fusee te wisselen ipv een wiellager, want dat is me een k*tklus! Je hebt er niet alleen een lagerpers voor nodig maar het kan ook nog eens heel veel gepruts zijn om het borgringetje los te krijgen. Als je een fusee uitwisselt ben je redelijk zeker van het resultaat met veel minder getob.
Het verwisselen van het lager heb ik een keer bij de automaterialenzaak laten doen (Bogamat Den Bosch). Die deden dat in 5 min. bij mijn fusee die ik had kaalgemaakt en los had meegenomen. De borgring had ik er uiteraard wel al uitgehaald en dat kan best vervelend zijn. Maar goed: als je een complete fusee hebt liggen met een goeie fuseekogel dan is dat natuurlijk een stuk makkelijker.
haha als de ring eruit is druk je het lager er met een bankschroef zo uit.
mvgr wupke
voor de liefhebbers….
mvgr wupke
Edit by Lelijke Eend: link evne wat kleiner gemaakt i.v.m. de lay-out.
kreazyV8wuppo schreef:mpostma schreef:karel schreef:Lelijke Eend schreef:Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).
Ik kan je van harte aanraden een hele fusee te wisselen ipv een wiellager, want dat is me een k*tklus! Je hebt er niet alleen een lagerpers voor nodig maar het kan ook nog eens heel veel gepruts zijn om het borgringetje los te krijgen. Als je een fusee uitwisselt ben je redelijk zeker van het resultaat met veel minder getob.
Het verwisselen van het lager heb ik een keer bij de automaterialenzaak laten doen (Bogamat Den Bosch). Die deden dat in 5 min. bij mijn fusee die ik had kaalgemaakt en los had meegenomen. De borgring had ik er uiteraard wel al uitgehaald en dat kan best vervelend zijn. Maar goed: als je een complete fusee hebt liggen met een goeie fuseekogel dan is dat natuurlijk een stuk makkelijker.
haha als de ring eruit is druk je het lager er met een bankschroef zo uit.
mvgr wupke
Dat zou fijn zijn. Maar ik heb het door iemand mét het juiste gereedschap veel erger meegemaakt….
Ich bin ein Breaker
gewoon eerst met de flex een staalborstel door het huis halen.
kopervet of grafietvet erin, en dan de ringmoer eruit halen met een speciale sleutel..
ik gebruik een dop van een Leopard tank.
dan nogmaals de flex erdoor, om alle vuil en roest weg te halen.
evt een schuurpapiertje voor de overtollige roest te verweideren.
dan vanaf de andere kant het lager eruit drukken.
je kunt hem zelfs met een hamer eruit slaan..
mvgr wupke
Morgen bij Emiel hele fuseehuis verwisselen, later het fuseehuis wat er af komt voorzien van een vers lager. Dat kan dan op mijn dooie gemakje op het werk. 99,99% zeker dat ze daar het juiste gereedschap hebben. Waarschijnlijk ben ik er dan 10 keer langer mee aan het klooien dan iemand die al wel eens een wiellager van een BX vervangen heeft, maar dat geeft niet.
Schijt aan originaliteit.
kreazyV8wuppo schreef:gewoon eerst met de flex een staalborstel door het huis halen.
kopervet of grafietvet erin, en dan de ringmoer eruit halen met een speciale sleutel..
ik gebruik een dop van een Leopard tank.dan nogmaals de flex erdoor, om alle vuil en roest weg te halen.
evt een schuurpapiertje voor de overtollige roest te verweideren.dan vanaf de andere kant het lager eruit drukken.
je kunt hem zelfs met een hamer eruit slaan..
mvgr wupke
We hebben dezelfde methode gebruikt (het was geen leopard-dop maar iets vergelijkbaars). En dat eruit slaan hadden we uiteindelijk ook geprobeerd; toen brak de lagerschaal in stukken
Ich bin ein Breaker
als je lager zo vast zit in het huis, is warm maken middels een verffohn de oplossing..
ik snap dat het bij jou niet helemaal jofel is gegaan.
maar ik heb er al een stuk of wat vervangen gehad, en dergelijke problemen kwam ik niet tegen..
ja ok, hij flopt er echt niet vanzelf uit, maar zo wild is het nu ook weer niet
mvgr wupke
Problemen zijn er om opgelost te worden, soms zijn oplossingen simpeler dan een complete club kamperende BX-ers beweren…
Verhaal volgt van Elmer…
Emiel
BX19trs schreef:Problemen zijn er om opgelost te worden, soms zijn oplossingen simpeler dan een complete club kamperende BX-ers beweren…
![]()
Verhaal volgt van Elmer…Emiel
was dus niet het lager.. tja,, had al zo’n vaag idee,,
mvgr wupke
Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde ops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.
Ook heeft Emiel even naar de handrem gekeken. Bij het rechter wiel deed die niets. Waarschijnlijk heeft iemand er verse remblokken in gezet terwijl het hele spul nog op de handrem stond. Na wat stelwerk deed ook het rechter wiel weer mee als er aan de handrem getrokken wordt. Ook heeft Emiel een aardig poreus retourleidingkje gevonden. Ga ik op het werk eens vervangen voor een dieselretourleiding (ervaring leert dat dat een mooie vervanger is). Wel jammer dat ik nog steeds poreuze retourleidingen vind. Ik had verwacht dat dat niet zou gebeuren na beide octopussen dat probleem volledig uit de wereld zou zijn.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde
ops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.
Haha, “gelukkig” kan ik mij distantieren van diegenen die zich een oordeel hebben gevormd want ik had er niks van meegekregen
Mooi dat het zo simpel gefixed is.
Voor de rest: “get used to it”. Een BX heeft altijd wel iets aandacht nodig… (al zijn het maar dingetjes die je maanden laat liggen omdat je het niet belangrijk vind: repareer dat en er komt wel weer wat anders).
Lelijke Eend schreef:Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde
ops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.
Des te beter zo. Maar hoe hebben ze dat in vredesnaam voor elkaar gekregen?
En wat ik je al zei; ik heb precies hetzelfde geluid gehad bij een drooggelopen wiellager. Jij had meer geluk.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Het bleek inderdaad 1 of ander stuk plaat te zijn wat tegen de remschijf aan schuurde
ops: Dat was dus in 3 seconden en heel weinig honderdsten gefixt.
Des te beter zo. Maar hoe hebben ze dat in vredesnaam voor elkaar gekregen?
Iets met gouden praatjes denk ik.
Maar wellicht is het hetzelfde stukje ijzer dat de fuseekogelrubber beschermd tegen hitte van de remschijf. Die zit bij mij los en ik denk dat dat de rammel veroorzaakt die “stoterstangen” tijdens de toerrit ook al opmerkte.
Ik denk dat ik dat stuk ijzer er zelf eens tegenaan gebogen heb, want ik hoor het al enorm lang ops: Eerst verweet ik het aan een remblokje wat niet goed los kwam, maar het werd steeds erger. Nouja, deze ‘crisis’ is ook weer afgewend, op naar het volgende probleem
Schijt aan originaliteit.