Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
‘Minder is meer’ is de gedachte achter de C-Cactus: de tweede concept car die Citroën in Frankfurt zal laten zien. Een bekende gedachte: halverwege de vorige eeuw zetten de Fransen met de 2CV al een soortgelijk model op de markt. En net als zijn voorganger zal ook de C-Cactus niet door iedereen even mooi worden gevonden.
Citroën komt op de IAA niet alleen met een cabrioletversie van de nog te onthullen C5, maar toont er ook een moderne interpretatie van de Lelijke Eend. De C-Cactus is gemaakt met de gedachte ‘minder is meer’ in het achterhoofd. Om het milieuvriendelijke model voor weinig geld met een hybride dieselmotor aan te kunnen bieden, heeft Citroën kritisch gekeken naar de te gebruiken onderdelen. Zo bestaat de voorkant van de auto uit één stuk en zijn de voor- en achterbumper identiek.
Zelfs de opmerkelijke styling van het model is hergebruikt: vergelijk de daklijn maar eens met die van de C-Métisse die Citroën vorig jaar in Parijs liet zien. Ramen zitten er niet in. Althans: geen autoramen zoals wij die tegenwoordig kennen. De C-Cactus heeft airconditioning aan boord. Wie frisse lucht wil, zo redeneren de Fransen, kan af met schuifraampjes.
De concept car is 4,2 meter lang, 1,8 meter breed en weegt 1.306 kilogram. De auto is in grote mate recyclebaar. Citroën noemt als voorbeelden de banden en het ongepolijste staal dat voor de deuren is gebruikt (maar uiteraard wel tegen roest is behandeld). De ramen zijn al gerecycled: ze zijn gemaakt van gerecycled glas.
Overigens is bij de C-Cactus geenszins op de uitrusting beknibbeld. Zo zijn de eerder vermelde airconditioning, een luxe audiosysteem, cruise-control en een panoramadak standaard. De contactsleutel doet eveneens dienst als mp3-speler. De bedieningsknoppen voor deze zaken zijn ondergebracht in de middenconsole of op het stuur; een dashboard kent het studiemodel niet. Wat Citroën precies van plan is met de C-Cactus, wordt uiteraard stilgehouden. Tot daarover duidelijkheid bestaat, lijkt het erop dat de Fransen hun pijlen richten op zowel Fiat (met de nieuwe 500) als Toyota (uitbater van de succesvolle Prius).
bron: Autovisie
meer, grotere en betere plaatjes via:
http://news.caradisiac.com/Citroen-C-Cactus-infos-et-photos-HD-officielles-317
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Een auto met een visie. Hopelijk gaat hier iets van deze Citroën in productie.
Jeroen
leuke wagen alleen dat gewicht is wel erg hoog
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
idd maar wel erg nadelig in nederland dan weer met de hoge wegenbelasting
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
citroenc2 schreef:idd maar wel erg nadelig in nederland dan weer met de hoge wegenbelasting
Heeft de Prius toch ook geen last van? Krijg je wel weer uit een ander potje wat extra.
Jeroen
weet ik niet ik dacht dat de prius alleen bpm voordeel had
maar nu maar hopen dat de auto er komt en den haag maar besluit om zulke autos een subsiedie te geven
Cool karretje
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Lelijke bak. Enneh, voor de BPM/wegenbelasting en andere financien die de staat van je wil hebben omdat je een auto hebt wordt het gewicht van de accu’s niet meegerekend !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik vind ‘m raar, een beetje lelijk en een beetje er onrealistisch.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ja lekker raar!
mooie deurtjes!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Of ie mooi is durf ik ook nog niet te zeggen, maar het spreekt me zeker aan. Weg met de eenheidsworst, oftewel eindelijk weer iets citroenigs zou ik zeggen. Als het dan toch wat milieuvriendelijker mag, dan liever in zoiets dan in zo’n suffe prius of nog erger in die verburgerlijkte honda civic (die snap ik helemaal niet, de standaardcivic is wel gewaagd en dat hybride ding juist helemaal niet. bang dat + en + trop wordt zeker)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lelijke Eend schreef:Lelijke bak.
Waarom?
Handjes schreef:Lelijke Eend schreef:Lelijke bak.
Waarom?
Omdat ik hem lelijk vind, daarom.
Schijt aan originaliteit.
Gelukkig verdwijnen een hoop conceptcars ook geruisloos richting het conservatoire (hopelijk onder een hoop landbouwzeil). Ik zou er ook niet om rouwen als ie snel weer wordt omgesmolten bij Tata.
Het is in mijn ogen een volstrekt belachelijk ontwerp met styling elementen van de nieuwe Mini en de Smart met veel te grote Alfa achtige wielen en een kansloze dashboard opstelling.