![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_38.jpg)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan is daar je probleem. De automaat houdt em slippend tot je snelheid maakt. Volkomen ongeschikt om zware trailers mee berg-op te trekken.
De koppeling ruik je al snel. Remedie is inderdaad goed laten afkoelen. Slijtage zal dan meevallen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
gewicht van de boot inclusief trailer 1150 kg.
zit dus echt tegen het max aan.
Overigens ben met deze zelfde combinatie op vakantie geweest naar Kroatië en geen enkel probleem gehad, berg op ging perfect en geen problemen ondervonden, waarschijnlijk lag mijn gewicht toen nog iets hoger ivm lading en volle bepakking in de auto met dakkoffer en 5 personen.
Dat het zwaar is snap ik allemaal, maar hiervoor wordt het maximale trekgewicht aangegeven, dit mag en kan ie dus hebben, en de auto is dus ook geschikt voor deze combinatie.
Bij aanschaf van de auto was er nog geen sprake van om met deze combinatie op vakantie te gaan anders was ik zeker voor de 2 liter gegaan.
ik moet het even uithouden met deze 1.6 en wil toch af en toe ook blijven varen!
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Let op: bij de elektronisch gestuurde
6-versnellingsbak knippert het lampje
bij oververhitting van de koppeling,
wanneer de auto te lang op een helling
wordt stilgehouden met behulp van het
gaspedaal. Gebruik in dat geval het
rempedaal of de elektrische handrem.
blz 13 instructieboekje.
Conclusie, oververhit!!
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
wimZ schreef:Overigens ben met deze zelfde combinatie op vakantie geweest naar Kroatië en geen enkel probleem gehad, berg op ging perfect en geen problemen ondervonden, waarschijnlijk lag mijn gewicht toen nog iets hoger ivm lading en volle bepakking in de auto met dakkoffer en 5 personen.
In dit geval was je al aan het rijden… En het geval van je boot op het droge halen, is duidelijk zwaarder voor je hele aanrijflijn. Bij dit laatste is veel meer gevraagd. Vergelijk dit maar met “op snelheid blijven rijden” en “op snelheid komen”. Er worden in beide gevallen prestaties van je auto gevraagd maar ze zijn duidelijk verschillend.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
wimZ schreef:Dat het zwaar is snap ik allemaal, maar hiervoor wordt het maximale trekgewicht aangegeven, dit mag en kan ie dus hebben, en de auto is dus ook geschikt voor deze combinatie.
Ik ben geen echt expert op het gebied van trekkende voertuigen of de specifiecaties hiervoor. Maar voor zo ver ik weet, kan je niet zo maar zeggen: de combinatie voldeed aan het maximale trekgewicht. Hierbij moet je rekening houden met de hellingsgraad. Bij helling van 0 graden (dus geen helling) kan je auto meer trekken vanuit stilstand dan bij een helling van bv 3 graden. Dit wordt natuurlijk steeds moeilijker naar mate de hellingsgraad toeneemt. En voor zover ik het weet, zijn de hellingen om je boot op het droge te trekken, niet de kleinste…
ice96 schreef:wimZ schreef:Dat het zwaar is snap ik allemaal, maar hiervoor wordt het maximale trekgewicht aangegeven, dit mag en kan ie dus hebben, en de auto is dus ook geschikt voor deze combinatie.
Ik ben geen echt expert op het gebied van trekkende voertuigen of de specifiecaties hiervoor. Maar voor zo ver ik weet, kan je niet zo maar zeggen: de combinatie voldeed aan het maximale trekgewicht. Hierbij moet je rekening houden met de hellingsgraad. Bij helling van 0 graden (dus geen helling) kan je auto meer trekken vanuit stilstand dan bij een helling van bv 3 graden. Dit wordt natuurlijk steeds moeilijker naar mate de hellingsgraad toeneemt. En voor zover ik het weet, zijn de hellingen om je boot op het droge te trekken, niet de kleinste…
Mee eens, dat dit verschillend is, maar ik mag aannemen dat een picasso die verkocht wordt in Oostenrijk net zoveel mag trekken als een picasso in nederland, oftewel hier is vooraf bij het bepalen van het trekgewicht rekening mee gehouden.
En inderdaad zijn boothellingen vrij stijl af en toe, maar de belasting is meestal maar heel kort.
Ik vind het ook geen tekort koming van de auto, ben alleen benieuwd wat de consequenties zijn van dat dit gebeurt is, vandaag ongeveer 300 km gereden en niets meer gemerkt, schakelen gaat goed, geen herrie o.i.d. betekend dit dat ik voor nu goed ben weggekomen en geen schade heb of is er verborgen schade/ernstige slijtage waar ik nu rekening mee moet houden
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3119.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Omdat het 1 malig was dat je de koppeling rook zal er wel geen schade zijn.
Ik ruik hem elke keer dat ik de caravan op zijn plaats zette, maar het waarschuwingslampje is niet aangegaan. Ik ga er dus gemakshalve maar vanuit, dat het “normaal” is.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
WimZ, ik ben het met je eens… jij bent met me eens… zo te zien zijn we allemaal met elkaar eens. Maar wat ik eigenlijk probeerde duidelijk te maken (hetzij tussen de regels door) is dat de opgave van het maximaal terkgewicht is gebaseerd op het rijden met dit gewicht dan wel het áánrijden met dit gewicht op geen of slechts een lichte helling. Voor zover ik weet, valt een boothelling niet onder deze specificaties. Please correct me if I am wrong! Ik ben iig geval blij voor jou dat je er nu niks meer van merkt en dat je nog steeds een tevreden eigenaar bent.
ice96 schreef:WimZ, ik ben het met je eens… jij bent met me eens… zo te zien zijn we allemaal met elkaar eens. Maar wat ik eigenlijk probeerde duidelijk te maken (hetzij tussen de regels door) is dat de opgave van het maximaal terkgewicht is gebaseerd op het rijden met dit gewicht dan wel het áánrijden met dit gewicht op geen of slechts een lichte helling. Voor zover ik weet, valt een boothelling niet onder deze specificaties. Please correct me if I am wrong! Ik ben iig geval blij voor jou dat je er nu niks meer van merkt en dat je nog steeds een tevreden eigenaar bent.
. Het trekgewicht is gebaseerd op het herhaaldelijk wegkomen op een 12% helling. Let op, er kan een treingewicht regel op van toepassing zijn.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
bij het aanrijden met deze versnellingsbak, meet een ECU het aantal omw van de wielen tegen het motortoerental.
X snelheid is X momentum is X toerental, en de uitkomst is de druk van de drukgroep op de platen..
hierboven is het al gepost.
de koppeling staat te lang te slippen, en daardoor word hij enorm heet.
dat vaker op deze manier wegrijden funest is voor je koppelingsplaten is inmiddels ook duidelijk (denk ik).
je platen worden heet, en krijgen een glaslaagje, soort van emaille achtig laagje.
hierdoor is in 1e instantie het normale wegrijden corrupt.
pas als dat laagje eraf gesleten is zal het koppelen en ontkoppelen weer normaal worden.
doe je dit dus vaker, dan is de koppelingswissel eerder aan de beurd.
het scharen van wagen en hanger vind ik een slimme truuk, en zou die in het vervolg zeker toepassen..
mvgr wupke:(kweet niet of het kan, maar slippende banden is vaak beter dan heftig op je koppeling gaan hangen)
oké tips waar ik allemaal wel wat mee kan,
het scharen van de trailer dacht ik pas aan toen het te laat was en niet meer weg kwam, hier zal ik als het mogelijk is de volgende keer rekening mee houden als ik weer het water in rijdt.
Wegrijden met slippende banden lukte niet ook niet met de ESP uitgeschakeld.
De handrem stond er nog op, anders waren de koppelingsplaten wel heel snel afgekoeld met veel water
Maar inderdaad beter voortaan eerst de handrem er handmatig afhalen met de voet op de rem en dan wegrijden (althans proberen).
en de laatste, de volgende wordt een 2.0 liter…........
want hier heb ik echt spijt van, maarja ik wilde snel rijden en geen driekwart jaar wachten dus gekozen voor een showroomauto.
en als het allemaal dan nog niet lukt, kan ik altijd nog de boot verkopen…
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
wimZ schreef:oké tips waar ik allemaal wel wat mee kan,
het scharen van de trailer dacht ik pas aan toen het te laat was en niet meer weg kwam, hier zal ik als het mogelijk is de volgende keer rekening mee houden als ik weer het water in rijdt.Wegrijden met slippende banden lukte niet ook niet met de ESP uitgeschakeld.
De handrem stond er nog op, anders waren de koppelingsplaten wel heel snel afgekoeld met veel water
![]()
Maar inderdaad beter voortaan eerst de handrem er handmatig afhalen met de voet op de rem en dan wegrijden (althans proberen).en de laatste, de volgende wordt een 2.0 liter…........
want hier heb ik echt spijt van, maarja ik wilde snel rijden en geen driekwart jaar wachten dus gekozen voor een showroomauto.en als het allemaal dan nog niet lukt, kan ik altijd nog de boot verkopen…
BTW de GC4P heeft nog wel een andere handige feature voor de hellingproef. Hij houdt bij meer dan 3 graden helling even voor je het voetpedaal vast, zodat jij ff gas kan geven. Automatische hellingproef dus.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
wimZ schreef:en de laatste, de volgende wordt een 2.0 liter…........
want hier heb ik echt spijt van, maarja ik wilde snel rijden en geen driekwart jaar wachten dus gekozen voor een showroomauto.en als het allemaal dan nog niet lukt, kan ik altijd nog de boot verkopen…
Misschien is chiptuning een tussenoplossing (als de hele boel er tegen kan natuurlijk…) zie hiervoor http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=183639.
Maar als de koppeling van de 2.0 verschillend van de 1.6 HDI (beide in halfatuomaat) ? Uit de antwoorden op je vraag kan ik afleiden dat de koppeling net de ‘zwakste’ schakel zou zijn, en als beide koppelingen dezelfde zijn, vraag ik mij af of het zoveel beter zou gaan met de 2.0 HDI (of een getunede 1.6).
(ipv de boot (of auto) te verkopen, kan je natuurlijk ook een 4x4 huren voor als de drang naar water het hoogst is )
volgende week krijgt mijn auto weer een onderhoudsbeurt, moet ik nog melding maken bij de dealer dat de koppeling erg zwaar belast is geweest?
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....