Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Peuzjoo 403:
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Autofan schreef:En even ter informatie, de eerste Espace was oorspronkelijk een BX Monocorps maar Citroën zag er niet veel in en verkocht het ontwerp aan Renault
volgens mij zat het zo, correct me if i’m wrong.
Klopt niet helemaal, de eerste (moderne) MPV concept was de Lancia Megagamma (1978, ItalDesign -Giugiaro)
Nissan nam vrij snel daarna, 1981, de Prairie daadwerkelijk in productie.
Heuliez bakte een MPV concept op BX basis, maar PSA was nog steeds niet geïnteresseerd.
PSA had de echte Espace namelijk al aangeboden gekregen! Dat ontwerp komt namelijk van Chrysler UK via Simca in handen van PSA. Er wordt onderzocht hem als Talbot-Matra te gaan maken, maar de constructie is volgens PSA te duur. (spaceframe met glasvezel panelen)
De Espace (1984) wordt uiteindelijk bij Matra gebouwd. Het is wel een echte monocorps, terwijl de Heuliez (net als Megagamma) een neus heeft.
Robert Opron (DS 3e neus, GS, CX, SM) was ten tijde van de Espace designbaas bij Renault. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de R25, Fuego en A310.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
zat vandaag achter (en later voor) een redelijk nieuwe Maybach, kenteken was van begin dit jaar! Wat een lelijke auto’s zijn dat zeg!!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
In aanvulling op Eviltwin:
PSA had de echte Espace namelijk al aangeboden gekregen! Dat ontwerp komt namelijk van Chrysler UK via Simca in handen van PSA. Er wordt onderzocht hem als Talbot-Matra te gaan maken, maar de constructie is volgens PSA te duur. (spaceframe met glasvezel panelen)
De Espace (1984) wordt uiteindelijk bij Matra gebouwd. Het is wel een echte monocorps, terwijl de Heuliez (net als Megagamma) een neus heeft.
De neus van de Espace lijkt als twee druppels water op de door Opron ontworpen Citroën G-mini (1965):
Robert Opron (DS 3e neus, GS, CX, SM)
Opron heeft ook in 1962 de “nieuwe 2cv-neus” bedacht, de Ami6 Break in 1965.
De Ami8 was Opron’s eerste zelfstandig ontworpen Citroën.
Jeroen
Geinig om te zien dat een ontwerp uit 1965 pas 20 jaar later in het tijdsbeeld past (al is het al wel wat verder geëvolueerd).
Die G-mini ziet er weliswaar nogal onbeholpen uit, de uitgangspunten voor het ontwerp waren de tijd ver vooruit.
toniclight schreef:De neus van de Espace lijkt als twee druppels water op de door Opron ontworpen Citroën G-mini (1965):
Ja, is wel jammer om te zien dat Renault wél aan de monocorps wilde (Espace, Twingo) maar Citroen (PSA) niet, ook niet voor de AX, prototype uit 1982, vóór de Espace dus:
Twingo? Nee AX proto!
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Peugeot 604, 404 break en een rode 404 coupé met in het kenteken -EE achteraan (helaas van de laatste geen foto) verder 2 Porsches 914, een Maserati en een Alfa in Gulf kleuren:
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Apart, die AX-proto! Voorruit en motorkap staan veel schuiner dan bij het productiemodel. Jammer dat ze dat hebben laten varen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
cxfanatic schreef:Apart, die AX-proto! Voorruit en motorkap staan veel schuiner dan bij het productiemodel. Jammer dat ze dat hebben laten varen.
Het is in de foto niet super duidelijk, maar het is dus één vlak,
vandaar dat ik hem als voorbeeld gaf voor het monocorps ontwerp (one-box)
Zie ook de Xenia:
Men durfde het simpelweg niet aan.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
GE-WEL-DIG!!!!!!!!!!!!!
Beter laat dan nooit, maar enkele maanden geleden spotte ik op de A2 bij Leerdam een auto die volledig uit het hedendaagse straatbeeld is verdwenen:
FY-24-SK: een beige Renault 18 TL, op kenteken gezet op 24-04-1980 (mijn geboortedag!!)
En op 31 juli 2007 spotte ik bij het Profile Tyrecentre in Aalsmeer een Proton 1.5 GL met rechts stuur. De auto was duidelijk uit de UK geïmporteerd, gezien de stickers op de achterruit. Het kenteken was 85-JH-HK.
Een hele aparte auto, die ik nog nooit eerder in Nederland had gezien.
Het was er zo een , maar dan in het lichtblauw metallic.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX