hoi hoi citrofielen…
in het topic cx heb ik hier nog niet veel rondgeneusd….maar ik kom direct ter zake
zelf rijd ik met een citroen ds voor dagelijks gebruik….het is dan ook mijn eerste auto die ik gekocht heb en waarmee ik nu al een dik jaar mee rij:)
hier en daar eens een klein mankementje maar voor de rest rijd de wagen super….ik hoop dat dit ook zo blijft…
nu..mijn ds staat kwa looks niet 100% in orde…ik wil men ds restaureren en ben op zoek naar een vervangwagen.
Ik had al gekeken voor iets gewoons…maar als je citroen gewoon bent, en zeker een ds…dan is overstappen naar een gewone auto niet leuk.
VANDAAR….een cx???
nu uit aankoopervaring van men ds besef ik dat je pas achteraf goed beseft op welke punten je moet letten bij de aankoop van de wagen…zeker als het je eerste keer is bij een bepaald type van wagen…
Nu vroeg ik me af…
*is een cx algemeen duurder is in aankoop dan een ds?
*Is hij onderhoudsvriendelijker?? (ik heb al horen zeggen dat cx iets moeilijker is om aan te werken en onderhoudskosten duurder)zelf kan ik niet echt sleutelen maar volg hier wel avondschool voor..
*De kwestie dagelijks gebruik??..... dat is bij een ds en andere wagens hetzelfde…de ene zegt ja…andere zegt nee….maar ik schreeuw ja! :d
zelf heb ik nog geen denderende problemen gehad met men ds, en de aankooprijs lag rond de 4500 euro
*ik heb al cx’en zien staan rond de prijs van 2000 a 2500 euro…ik besef dat je hiervoor geen kanjer van een wagen koopt….maar op welk bedrag mag je rekenen voor een cx die technisch in orde staat met schoonheidsfouten??
*welke punten moet je echt op letten?
er zullen mij zeker nog vragen te binnen schieten ...
alvast bedankt om jullie enthousiasme te delen…hoop ik :p
groeten
i life my live one DS at a time…
een vraag die ik al was vergeten….
welke versie??
type motor?
verbruik??
:d
i life my live one DS at a time…
Voor dagelijks gebruik zou ik een diesel nemen. Zelf rijd ik nog een TRD T2. Deze CX heeft een verbruik van gemiddeld 1:14. Dit vind ik een redelijk verbruik gezien de auto twee jaar stil heeft gestaan. Maarja, ik weet niet hoeveel je dagelijks rijdt.
Een DS is ook een auto, dus waarom niet gebruiken voor dagelijks? Als je hem goed onderhoud, is er niks aan de hand.
*is een cx algemeen duurder is in aankoop dan een ds?
Over het algemeen is de CX goedkoper in aankoop dan een DS. Kijk maar op marktplaats en e-bay.
*De kwestie dagelijks gebruik??.....Smile dat is bij een ds en andere wagens hetzelfde…de ene zegt ja…andere zegt nee….maar ik schreeuw ja! :d
zelf heb ik nog geen denderende problemen gehad met men ds, en de aankooprijs lag rond de 4500 euro
Voor dat bedrag zou je een goede CX kunnen rijden. Citroën is voor dagelijks gebruik.
*ik heb al cx’en zien staan rond de prijs van 2000 a 2500 euro…ik besef dat je hiervoor geen kanjer van een wagen koopt….maar op welk bedrag mag je rekenen voor een cx die technisch in orde staat met schoonheidsfouten??
Voor dat bedrag mag hij technisch wel goed zijn.
*welke punten moet je echt op letten?
Dit wordt hier zovaak gevraagd…..
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
als de ds je goed bevalt betekent dat dat je de ongemakken voor lief neemt.
volgens mij geldt datzelfde voor een cx.
iemand die alleen maar van a naar b wil rijden zonder problemen moet geen citroen kopen.
een cx is volgens mij niet moeilijker te onderhouden dan een ds (beiden geen beginners auto’s).
het electrische systeem is wel ingewikkelder en ook storingsgevoeliger, en onderdelen zijn (hoe raar dat ook lijkt) voor een cx moeilijker te krijgen dan voor een ds.
voor 2000 euro een goede cx lijkt mij niet haalbaar, alhoewel cx en in belgie wel goedkoper zijn dan in nl.
ik denk meer tussen 3 en 5 000 voor een redelijke maar niet perfecte cx.
waar je op moet letten is in het kort:
roest (met name wielkasten achter , dorpels, chassis, voetenbakken voor, accubak, achterklep, motorklep)
trx velgen of niet (trx banden kosten veel meer maar zijn wel leuk)
open dak (ook erg leuk, maar heel vaak een bron van ellende)
hydrauliek leidingen (prima te vervangen maar veel werk)
algehele staat van onderhoud van alle slijtage delen.
motoren zijn over het algemeen goed (turbo benzine motoren zijn gevoelig maar ook wel weer heel leuk)
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Joske,
Tof dat je ‘n CX overweegt, al vind ik een DS ook een geweldige wagen (jeugd-auto-liefde ).
Ze zijn op vele fronten echter toch heel verschillend, en juist dat maakt het zo leuk!
Als je tijd hebt en wat brandstof wilt verbruiken, zou je aanstaand weekend kunnen langskomen op het grote CX Club Nederland Lustrumweekend in Hardenberg. Er zal niet gauw meer een gelegenheid zijn waarbij zoveel CX’en in alle soorten, kleuren & smaken bij elkaar te zien/ruiken/horen/proeven zijn!!!
Je kunt je daar naar hartelust oriënteren op welke types jou het meest aanspreken en er de eigenaars/kenners direct al je vragen stellen.
Ja, ‘t is even een tripje vanuit België, maar een betere kans krijg je niet snel meer voor de ultieme CX-beleving. Zie ook de aankondiging elders op het Cit-Fo:
[schaamteloze plugmodus]Verder heb ik zelf nog een fraaie TRD Turbo 2 in de aanbieding. Die kun je hier zien: [/schaamteloze plugmodus]
Veel succes met de zoektocht en groetjes,
La Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh ja, en heb je de TIPLIJST al gezien? Staat ook veel nuttige info.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165445
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Als je deze maand Auto Motor Klassiek koopt, vind je in het daarin gepubliceerde CX-artikel een aankoopadvies!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cxfanatic schreef:Als je deze maand Auto Motor Klassiek koopt, vind je in het daarin gepubliceerde CX-artikel een aankoopadvies!
JA inderdaad!! Hoe kon ik dàt nu allemaal vergeten??!! ops:
En zou daar overigens niet een “officiële” aankondiging van moeten worden gemaakt op het Cit-Fo?? Wordt namelijk een collectors-item! Niet in ‘t minst ook vanwege de uitgebreide special met veel foto’s van de Presidentiële CX Prestige Chapron!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:cxfanatic schreef:Als je deze maand Auto Motor Klassiek koopt, vind je in het daarin gepubliceerde CX-artikel een aankoopadvies!
JA inderdaad!! Hoe kon ik dàt nu allemaal vergeten??!! ops:
En zou daar overigens niet een “officiële” aankondiging van moeten worden gemaakt op het Cit-Fo?? Wordt namelijk een collectors-item! Niet in ‘t minst ook vanwege de uitgebreide special met veel foto’s van de Presidentiële CX Prestige Chapron!
Ik ben zelfs gebeld door cxfanatic om mij te attenderen op dat artikel in de AMK, heeft hij dat niet bij iedereen gedaan dan?
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wings of freedom schreef:
Ik ben zelfs gebeld door cxfanatic om mij te attenderen op dat artikel in de AMK, heeft hij dat niet bij iedereen gedaan dan?
WOF
Nee, de service valt op dat gebied wel wat tegen hè?
Trouwens WOF-je, wat vond je van ‘t artikel? Je hebt ‘t toch wel al gelezen, hm?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sorry: fftopic
Foei Léo!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:Nee, de service valt op dat gebied wel wat tegen hè?
Trouwens WOF-je, wat vond je van ‘t artikel? Je hebt ‘t toch wel al gelezen, hm?
Ehm, nog niet…. ops:
Ik ga dit voor zaterdag wel doen.
Mijn excuus is dat ik mij eerst nog door een artikel over de HY moest worstelen en moest bijkomen van een Fellini fotoshoot…
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
La Léo schreef:cxfanatic schreef:Als je deze maand Auto Motor Klassiek koopt, vind je in het daarin gepubliceerde CX-artikel een aankoopadvies!
JA inderdaad!! Hoe kon ik dàt nu allemaal vergeten??!! ops:
En zou daar overigens niet een “officiële” aankondiging van moeten worden gemaakt op het Cit-Fo?? Wordt namelijk een collectors-item! Niet in ‘t minst ook vanwege de uitgebreide special met veel foto’s van de Presidentiële CX Prestige Chapron!
Zie hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=183444. Wel bij de les blijven!
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
alvast bedankt voor de reacties…..
even een reactie op vorige berichten
een ds is idd een superwagen…en ik denk idd dat de cx en ds in grote mate wel van elkaar verschillen
nu ben ik zeker niet ontevreden over mijn ds!!! integendeel maar ik wil ze zo goed ik kan restaureren, plaatwerk opschuren, chasis controleren…
nu heb ik (hopelijk) geen schandalig slechte ds kokerbalken zijn goed, motor is goed, bodemplaat ok…
nu is het gewoon als ik plaatwerk eraf wil halen en chassis wil opkuisen dat de auto gauw paar maanden zal binnenstaan
nu ik rijd de ds dagelijks dus overweeg ik een cx als ‘vervangwagen’
nu wil ik mij ook geen 2e auto op de nek halen waar ik te vaak kleine kosten zou aan hebben en die ook binnen ene korte tijd opknapwerk vraagt….ik wil mij eerst concentreren op de ds….
dan mss toch beter een ‘gewoon’ autoke overwegen aan 1000 euro of zo, en eerst de ds opknappen en daarna gaan voor een cx? want mss wil ik wel teveel van het goeie…
Nu merk ik wel dat cx’en goedkoper staan kwa aankooprpijs…en op belgische site heb ik er zelf 1tje zijn stan voor 1300 euro
maar dit lijkt me wel bitter weinig….
Het is ook niet de bedoeling dat ik 3000 euro ga spenderen aan een 2de wagen….
zoveel centjes heb ik nu ook nie als je rekening moet houden met het feit dat het opknappen van de ds ook geld zal vragen en ik daar ook niet van plan ben er een 3jaren-project van te maken :d
i life my live one DS at a time…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja Ed, eigenlijk verdien ik toch wel klapjes voor deze sufheid:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D