Hoi, Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb het volgende probleem:
Mijn stuur stuurde erg zwaar. Ik heb uiteindelijk een gereviseerd stuurhuis in de auto gezet. Het was echter niet verholpen. Toen ik mijn koppeling ging vervangen. (ben nu na een half jaar bijna klaar…) en het stuurhuis er dus weer uit was ontdekte ik dat het stuurkolom zelf erg zwaar draaide. DIe heb er toen uitgehaald en het lager in het dashboard zat helemaal vast. Met WD-40 kreeg ik hem weer los, ik kon hem met mijn vinger draaien en heb er toen weer vet in gesmeerd en alles teruggezet. Nog steeds loopt de kolom niet lekker. Volgens mij is het lager gaar maar ik kon niet ontdekken hoe ik hem eruit kreeg.
Is het moeilijk om dat lager te vervangen (volgens mij zit hij op een plaat waar ook mijn schakel-mechanisme doorheen loopt…
Frank
Naar aanleiding van het verhaal van gisteravond op de regio-avond van de DS-club het volgende.
Hoeveel druk levert het systeem? Het stuurhuis is een groot verbuiker, en als het al veel moeite kost om je systeem o0p druk te krijgen en te houden, zal je adat aan het vaak aanslaaan van de pomp en aan het niet goed sturen wel merken.
Komt de dame in kwestie ook vlot omhoog, of kost dat ook enige moeite?
Wellicht dat een reiniging van het hydraulische systeem ook wonderen kan doen. In mijn geval denk ik er wel hard over om dat te gaan doen binnenkort, je wil niet weten hgoeveel troep er in het systeem door gewone slijtage en ouderdom terecht komt. Dat soort zaken tussen hele kleine openingetjes, veertjes, klepjes, palletjes en afdichtingsringen leveren een hoop “vage” storingen op.
Succes ermee, en laat even hier weten hoe het afloopt!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
loopt de stuurslot vanger (ring) niet aan aan de lagerhouder?
Zit de konische ring wel goed gemonteerd? zit de aandruk veer om je stuurbuis niet veeel te strak?
groet
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ligt het stuurhuis zelf niet te ver achterover of te ver omhoog , zodat de stuurbuis ergens wringt ?
Het moet exact in lijn liggen
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
@superpetur:
Bij het vervangen van de koppeling heb ik de LHM ook ververst. Er zit een nieuwe pomp in en een gereviseerd stuurhuis. Hij komt mooi omhoog dus er is mijn inziens voldoende druk in het systeem.
@PHoskam:
Het aanlopen van het stuurhuis voelde ik al toen het stuurhuis nog niet gemonteerd was, de veer en alles verder al wel.
@Joris:
Hij liep al aan voor ik de veer en de conische ring uberhaupt los heb gehad. Ik kon in eerste instantie het lager met mijn vinger (toen alles wel los was) nauwelijks in beweging krijgen. Na WD40 lukte dat beter.
Ik moet wel even naar hetstuurslot kijken want volgens mij valt hij nu ook niet in het gat als ik het stuur draai.
Het stuurhuis is volgens mij goed gemonteerd (125 mm tot hulpstuurhuis etc) en de hoogte (al is het op het oog) ligt ook goed in lijn.
Volgens mij is het lager echt kapot. Maar hoe te vervangen??!
tejo schreef:Volgens mij is het lager echt kapot. Maar hoe te vervangen?
Op de Italiaanse DS site kun je de complete onderdelenboeken voor de D-modellen uit 1970 en 1971 downloaden. 5-talig, dus altijd wel te volgen.
Als je download (deel van ongeveer 8 Mb) vindt je op pagina’s 250 - 259 de onderdelen van het stuurwiel tot aan het stuurhuis voor 3 uitvoeringen: zonder stuurbekrachtiging, handversnelling met stuurbekrachtiging en halfautomaat. De schema’s moeten voldoende duidelijk maken hoe een en ander in elkaar zit. Demontage volgens deze omschrijving (beetje onduidelijk, maar wel leesbaar):
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
als wat jij omschrijft als aanlopen een soort zwaar punt is waar je hem doorheen moet trekken is je stuurhuis niet goed uitgelijnd komt nogal nauw
@jeroentje:
Het is niet ‘het zware punt’. Maar een soort aanlopen het hele rondje om…
@ID66:
Bedankt voor het plaatje maar ik heb een driekloks dashboard. Volgens mij bestaan er verschillend gelagerde stuurkolommen. Maar die vijf schroeven zijn wel interessant, ik zag er maar drie maar als er nog twee rechts van het schakelmechanisme zitten kan het zijn dat je de plaat waarop het lager zit eruit kan trekken. (of is dit onmogelijk…).
Ik zal als ik thuis ben die handboeken eens downloaden.
Weet nog steeds niet hoe het lager losmoet….. :
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
jeroentje schreef:
Manual part 3 heb je nodig. Uit zo’n zelfde handleiding komt ook de bladzijde hierboven met het voorlaatste dashboard. In sectie D.441-1 blz 7 staat de werkwijze voor het laatste type dashboard. Je moet de juiste schroefjes inderdaad even weten te vinden.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jongens , tejo’s stuur gaat ook zwaar als het stuurhuis UIT de auto is….
Kan alleen aan het lager liggen of de stuurslotring die aanloopt! Zeker als het stuurhuis vervangen is geweest kan de ring te ver naar beneden zitten. En loopt dan aan. Je lager moet inderdaad wel redelijk met de vinger te bewegen zijn. Pers er wat lagervet in!
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hoi joris,
Je hebt gelijk!
Is die stuurslotring hetzelfde gemonteerd als bij de eend? En kan je hem dan dus ook hetzelfde afstellen? Hoe pers je lagervet in het lager? Ik heb eerst met WD40 het lager in beweging gekregen en toen met mijn vinger er lagervet in proberen te smeren.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja is het zelfde! twee inbusboujes….
tsja, met je vinger gaat ook! of met een doorsmeer spuit. Mondstuk op het lager duwen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ja is het zelfde! twee inbusboujes….
tsja, met je vinger gaat ook! of met een doorsmeer spuit. Mondstuk op het lager duwen!
Wat verstaan wij daaronder ?
Bouw het stuurwiel een uit en verwijder de lagers uit de stuurkolom, het is vrij simpel.
De kogels die ingepit zijn moet je direct vervangen voor andere, zet het hele spulletje weer in elkaar met een overvloed aan goed lager vet (skf heeft het in pot) Span de veer niet extreem aan en je zal zien dat het weer lekker draait.
Ajeto!!!
en verwijder de lagers uit de stuurkolom, het is vrij simpel.
Dat is dus precies mijn vraag. Hoe (stap voor stap) doe ik dat!
Frank