Het was een slang die van het filter naar het schutbord loopt. Richting de condenser is dat toch?
Vandaag is m’n keyless entry systeem van Inpro gearriveerd, zal later nog foto’s van het uitpakfestijn posten. Helaas zit er enkel een duitse handleiding bij…
Groetjes Erik!
Geen foto’s helaas ... Wel ingebouwd, en het werkt!!! Met dank aan de Olving vraagbaak, waar stekkers en pennummers in de electrische schema’s staan.
Ik had in eerste instantie een paar zekeringen gesloopt omdat ik het nieuwe kastje verkeerd op het oude cv-kastje had aangesloten, had het direct op de deurmotoren aangesloten. Het zit nu op de portier-cv aangesloten. Vervolgens nog een zekering verprutst toen ik de knipperlichten had aangesloten, want een 10A zekering werd dan te weinig. Die draden heb ik overigens van de waarschuwingschakelaar gepakt, en de deurcontact heb ik ook maar bij de binnenverlichtingschakelaar aangesloten. Ik dacht dat dat allemaal onder m’n dashboardkastje te vinden was, maar dat viel tegen. Alleen het bereik valt nog wat tegen, de auto gaat soms al op slot als ik bij de kofferbak sta. Ik wilde de antenne in de schuine stijl stoppen waar de voorruit en portier samenkomen, maar hoe kom je daarbij ? Antenne maar in het gat gemoffeld wat die richting opgaat, maar zit kennelijk nog niet ver genoeg.
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dat zwarte stuk plastic naast de voorruit en het portier ruk je er zo vanaf. Gewoon naar je toe trekken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
En vrijdag moest ik m’n auto langs de kant zetten, gelukkig 20 meter bij m’n werk vandaan, dus dat viel dan weer mee. Ik dacht dat ik de tank had leeggereden (einde van de maand, je kent het misschien wel).
Maar nadat ik de tank met een jerrycannetje een paar liter had bijgevuld, zette ik het contact aan en verrek - ik hoor het brandstofpompje niet draaien. En inderdaad, starten, pruttelpruttelprut - afslaan. Ik kon geen kapotte zekering vinden en had geen multimeter bij de hand, dus de ANWB maar gebeld.
En die vent ging wat rommelen aan de pomp, wat meten, spanning erop zetten, en toen zei die: ‘Je brandstofpomp is stuk. Tot ziens!’
Nou, afijn, vrijdagmiddag op de fiets naar de sloop, een unit uit een Type 1 gehaald voor 50 euro - zal toch niet zoveel verschil in zitten met een Type 2, dacht ik - en ik had gezien dat ik verder weinig gereedschap nodig had, die slangen zaten met slangeklemmen vast. Lekker makkelijk. En rij ik op mijn fiets richting mijn wagen en denk ik: ‘Tja, mijn wagen is nog niet zo besleuteld en waar normaal slangeklemmen gebruikt worden plaatst Citroën die speciale klemmen’.
En ja hoor, moest ik die ook weer halen. Kwam nog bij dat de brandstofvlotter bij mij een controledraad heeft, denk ik ‘Ook niet erg, ik zet de vlotter over en dat draadje zet ik er gewoon bij’ en dan kom ik een blinde aansluiting tegen op dat deksel. Moest ik het deksel ook nog overzetten. Pfff… weer een hoop geklooi om een pompje te vervangen, maar goed, hij rijdt weer. En nog met een minder lawaaierige pomp ook!
Begrijp ik alleen nog niet waarom die brandstofpomp een flexibele ophanging heeft.
Groetjes Erik!
Nou, het begint aardig feest te worden, juist op het moment dat mijn budget het niet toelaat… Maar dat is normaal voor XM’s, schijnt.
Vorig weekend heeft iemand mijn wagen geraakt met parkeren en nu heb ik een zwarte streep op mijn bumper linksvoor. Hoopte dat het met schoonmaken wel zou verdwijnen, maar nee hoor…
De brandstofpomp is nu net zo hoogtoerig als de vorige, en vandaag leek het even alsof de motor af en toe inhield. Dit vereist nog nader onderzoek, net als de benzinemeter die laatst een volle tank aangaf terwijl deze bijna leeg was. Eerst maar eens aftanken, dan kan ik die weer gaan vertrouwen.
En nu krijg ik behoorlijk wat speling in mijn voortrein. Dacht eerst dat dit aan de automaat lag, die schokt enigzins tussen de versnellingen, maar dit voelt heel anders…als ik gas loslaat lijkt het net alsof de wagen over een punt rolt, en als je gasgeeft valt ie weer naar achter - hoe leg ik dat nu weer uit? Net alsof je op je brommer met een te los gespannen ketting rijdt, zoiets.
Ik lees ook veel verhalen over knokknok en pokkepok stangetjes, maar weet niet of dat ook bij mij van toepassing is. Als ik over een weg rij waar wat lichte hobbels in zitten, hoor ik wat gerommol uit het onderstel, maar weet niet of dit wiellagers zijn, of andere dingen die na 255.000 km speling krijgen of inderdaad de reactiestangen. ‘Knok’ heb ik nu wel gehad, bij hogere snelheid over een drempel hoor ik dit, maar ditzelfde hoor ik ook als ik voluit naar rechts stuur.
Ik ga nu eerst kijken wat een verversbeurt voor automaat&motor; kost, want tijd, plek en hulp laten mij te lang op zich wachten.
Wel heb ik van het weekend alle plekken achter de deuren schoongemaakt, en m’n velgen schoongemaakt met een schuurspons? Niet aan te raden, maar mooi zijn m’n velgen toch al niet. Zijn er nog andere manieren om die zwarte remstof van je wielen te krijgen?
Groetjes Erik!
kantel gevoel ,vermoedelijk motorsteunen.
pokkepok gedoe, reactiestangen.
knok met stuur rechts, fuseekogels,en of een tripoiede die de geest gaat geven.
mvgr wupke
En vandaag merkte ik niets van het kantel gevoel? Hu? Ik moet zeggen dat ik gemiddeld zo’n 20 km per dag rij, trouwens… Maar ik heb wel gezien dat m’n bovenste motorsteun ingescheurd is. Dat zal dan ook wel voor de anderen gelden? Is er een manier om die motorsteunen uit te sluiten? Niet dat ik het niet ga vervangen, maar om te controleren of er nog iets anders is?
Nou ja, van het weekend de wagen maar eens opkrikken en aan de wielen duwen/trekken, dat zal al het één en ander vertellen…
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Verticale pokkepokstangetkjes maar ook ruimte in je stuurkogels willen wel eens bijdragen aan een rommelig klinkend onderstel. Is gelukkig ook geen al te dure aangelegenheid….
Tjah, woensdag auto langs de kant, weer benzinepomp dacht ik. ANWB gebeld, kwam op dezelfde conclusie, toen een uur moeten wachten op de sleepwagen, teruggesleept van omgeving wormerveer naar ijmuiden, en thuis meteen gekeken wat het nu was, pomp kwam eruit met loshangende vlotter (zat vastgeklikt?), bleek dus toch droge tank. De bezinemeter vetrouwde ik al niet helemaal, maar 275 km rijden met 50 liter benzine? Is dat niet heel erg droef qua verbruik?
Voor de zekerheid bij Neut maar een andere benzinepomp gehaald.
Vandaag met een jerrycannetje in de weer geweest, en ik wil de auto starten -> gaat de startmotor niet meer rond. Tjah, was ook te verwachten. 2e poging ging de startmotor rond na een minuut lang de sleutel in de startstand te houden. Gelijk in de hoogste stand op bokken gezet, 2 boutjes van het hitteschild los en toen was het etenstijd. Morgen dus met de C5 van pa naar Zandvoort (katjes halen), en dan aan m’n eigen wagen sleutelen. Nou maar hopen dat het de koolborstels zijn.
Groetjes Erik!
Gisteren de startmotor eruit gehaald…
Ging er overigens uit door eerst het oliefilter weg te halen en de peilstok te lossen, die laatste vooral om het hitteschild weg te krijgen. 3 boutjes van de startmotor los, en kabels los, en toen floepte hij er zo uit.
En het zijn de koolborstels niet. Die waren nog lang niet op.
De hele startmotor lijkt zo oud nog niet, ben bang dat het probleem ergens anders ligt. Vandaag het startrelais maar eens bekijken, die zit gelukkig aan de startmotor vast, en die heb ik met de voeding nog niet kunnen laten schakelen.
Accu wordt nu opgeladen, die was aardig op vanwege de vele startpogingen.
Wel ga ik ff goed naar de ingewanden van de startmotor kijken, want een vunzig geluid maakt-ie wel.
Groetjes Erik!
Mwah, dat geloof ik niet, er klikt vanalles onder de motorkap als ik de sleutel omdraai, en m’n batterij wordt ook flink leeggetrokken. Dan had ik intussen rook uit m’n contactslot moeten hebben, of zeg ik nu iets raars?
Groetjes Erik!
Mag ik je trouwens nog bedanken voor je hulp, Neut? Helemaal vergeten bij de laatste post ops:
Pa heeft het startrelais/kransvork gangbaar gemaakt, hoewel deze niet muurvast zat. Maar die kan nu weer met een klein prikje heen en weer ipv een grote stroom.
Bij het testen van de startmotor kwamen er toch zielige geluiden uit dat ding, dus die heb ik maar opengemaakt. Ik heb dan nog niet zoveel verstand van auto’s, maar dit durf ik dan weer wel!
De koolborstels waren dus nog goed:
Er was weinig te zien, behalve dat alles kurkdroog was. Asje wat in het glijlager zit aan de koolborstelkant heb ik ingevet, en het tandwielhuis maakte ook veel lawaai bij het met de hand ronddraaien, hier leek het zagende geluid uit te komen wat ik hoorde bij het starten. Op advies van pa heb ik die volgeprut met lagervet. Niet uit elkaar gehad, want zo te zien zat het deksel erin gevelsd. Eh, eigenlijk heb ik alle bewegende delen ingevet, behalve het kortsluitankergedeelte.
En niet alleen de automaat heeft een planetaire overbrenging :
Ik heb de boel niet brandschoon gemaakt, volgens pa hoefde dat niet en verder had ik angst voor roest. Wel met een doekje het vele stof weggehaald.
Nu zit de startmotor weer in elkaar, ik ga ‘m straks monteren, en dan ook nieuwe olie in het motorblok doen. Ben ik alleen vergeten een nieuw filtertje te halen, stom zeg. Maar eerst zelf ff binnen opwarmen. Koud vandaag, zeg!
Op het grensvlak van het zwarte en blanke gedeelte is één van de boutjes te zien, die de popnagels vervangen. Past goed, gelukkig.
Proefdraaien op de voeding (lage stroom) leverde een stuk stiller geluid op dan voorheen. Nooit op de accu testen werd mij verteld, logisch, want dan draait de startmotor onbelast, en dus veel te hard rond, wat allerlei nare gevolgen kan hebben.
Tja, dus eigenlijk lijkt de startmotor het moeilijke starten niet te veroorzaken, tenzij de vork van de starterkrans toch zo zwaar ging dat het toch even duurde voor deze overstag gaat. Slim bedacht op zich, als die niet wil bewegen zal het relais ook nooit contact maken. Ik zal het straks merken.
En tot slot wilde ik jullie niet de beelden van onze laadopstelling onthouden:
Pa’s zelfgemaakte voeding:
Groetjes Erik!
Nou, gelukt hoor!
Ja, ik heb handige pa, bedoeling is hem op te volgen. Ik heb dit keer ook het meeste zelf gedaan.
Auto start weer goed, sleutel omdraaien en direct starten, na 1-2 rondgaan loopt de motor. Wat een verschil! Goed, de startmotor klinkt dan niet als een gloednieuwe, maar is een stuk stiller, en draait voor het gehoor zeker 2x zo snel rond! Meteen de auto volgegooid met brandstof, en nu maar hopen dat alles in orde blijft.
Verder is het wel vrij aannemelijk dat dit niet de eerste startmotor van de wagen is, en er is ook al aan de bedrading gerommeld.
Tja, dan bedenk ik net dat er wat speling in het koperen glijlagertje aan de koolborstelkant van de startmotor zit. Als het oog van het lagertje groter is dan het asje wat er doorheengaat heet dat toch axiale speling? Afijn, het rommelde wat en vond het zelf niet heel ernstig. Aan de andere kant heb ik me wel eens laten vertellen bij twijfel iets te vervangen….
Groetjes Erik!
Lampie schreef:Als het oog van het lagertje groter is dan het asje wat er doorheengaat heet dat toch axiale speling?
Oh… radiale speling lees ik net… ops:
Ik bedenk net dat de startmotor kurkdroog was, op de planetaire overbrenging na. Zouden ze dat apparaat in de fabriek vergeten zijn te smeren? Of zijn er nog andere mogelijkheden dat de smeermiddelen verdwijnen?
Als het verbrandt blijven er nog aangekoekte resten over, totdat die er ook afslijten en als stof in de behuizing eindigen.
Hm, heb ik hier nu mijn eigen antwoord gebrainstormd? Denk het niet, want ik kan niet verklaren waarom het dan wel op de starterkrans-as droog is en niet in dat tandwielhuis…
Je brandstofpomp doet ‘t goed, Neut, hij blijft keurig in de tas in m’n kofferbak liggen. Mocht die pomp die er nu in zit sneuvelen, dan heb ik een reserve klaarliggen. Ik vind het zo wel even gesneden. Maar je kunt nu wel eindelijk m’n wagen uittesten!
Morgen weer fijn in de warme auto naar het werk, in plaats van m’n racefietsje!
Groetjes Erik!
Was ‘t nou lastig om de startmotor er onderuit te sleutelen? Gewoon op straat gedaan? Ik ben er ook hard aan toe en een andere heb ik al liggen