1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel indraai
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 05 september 2007 04:18 AM

Dag mensen,

Toch maar weer een draadje over vering want ik kan dit niet terugvinden op het forum.

Ik heb een op zich heerlijk verende V6 Type 2 uit ‘95 met hydractief, wat het allemaal prima doet, alle bollen zijn 4 maanden terug opnieuw gevuld en eventueel vervangen en sindsdien veert het prachtig, hoewel de voorkant misschien enigzins stug is. Maar dat schijnt normaal te zijn vanwege de grote motor die erin ligt. Toch wil ik het vermelden, want ik heb het volgende ervaren:

Als ik een straat indraai die voorzien is van een drempel, zeg maar een doorgetrokken stoep dan deint de wagen zo hevig naar links en rechts dat het behoorlijk onplezant is. Dit alles bij zo’n 10 km per uur en daarboven.
Mijn vorige wagen had dit ook, maar dat was een Type 1 2.0i met comfortbollen en enigzins gammele hoogteregelaars, waarvan het de vraag was of ie überhaupt nog in sportstand ging (jaja, precies andersom), dat ding zwenkte sowieso alle kanten op.

Vraag 1: Is dit normaal?
Vraag 2: Wat doe ik eraan?

Bij deze wagen werkt het sport/normaal gebeuren goed, er is duidelijk verschil te merken tussen beide standen. Ook is de LHM goed groen, dus ik ga niet uit van een vervuiling in de links-rechts doorstroming, maar sluit dit niet uit. Gewone drempels zijn goed te nemen met de toegestane maximumsnelheid, al voelt het zoals gezegd voor enigzins hard, en op een klinkerweg die aan puinpoeier gereden is door vrachtwagens is 100 km per uur geen probleem.

Comfortbollen zijn mijn inziens niet de oplossing, daar mijn vorige wagen dit euvel net zo goed had. Bovendien heb ik daar slechte ervaringen mee.

Ik heb zelf het idee dat de hydractief de input van de sensoren niet helemaal snapt: Bocht naar rechts, wagen leunt naar links terwijl er een rechter voorwiel ingedrukt wordt.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 september 2007 11:17 AM
  [ # 1 ]

Re: XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel ind

Lampie schreef:

Ik heb zelf het idee dat de hydractief de input van de sensoren niet helemaal snapt: Bocht naar rechts, wagen leunt naar links terwijl er een rechter voorwiel ingedrukt wordt.

De hydractief-computer doet niks anders dan de 2 hydractief-bollen in- of uitschakelen, aan de hand van de input van de sensoren (gaspedaal, stuurwiel, carrosserie-beweging etc etc). Alleen een Xantia-Activa corrigeerd de carrosserie als er een snelle bocht genomen wordt

Ben bang dat er diodes zijn doorgefikt

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 05 september 2007 08:31 PM
  [ # 2 ]

Re: XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel ind

Willem schreef:

De hydractief-computer doet niks anders dan de 2 hydractief-bollen in- of uitschakelen, aan de hand van de input van de sensoren (gaspedaal, stuurwiel, carrosserie-beweging etc etc). Alleen een Xantia-Activa corrigeerd de carrosserie als er een snelle bocht genomen wordt

Klopt, maar als de hydractiefbol in sportstand gaat wordt de links-rechts doorstroming ook geknepen, heb ik begrepen. Corrigeren is volgens mij niet nodig, een betere demping zou wel prettig zijn. De wagen stuitert op het moment van de drempel oprijden behoorlijk.

Willem schreef:

Ben bang dat er diodes zijn doorgefikt

Hu? Welke dan? Beide hydractiefbollen doen het.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 september 2007 09:44 PM
  [ # 3 ]

ik heb t ook met mn heerlijk verende ‘94 type I hydractief (mei bollen gecheckt), t is ff schommelen…

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 september 2007 10:10 PM
  [ # 4 ]

elke Xantia /XM heeft dat.
dit komt door de horizontale blokering.

die voorkomt hellen van de auto in bochten, en dat heeft als nadelig effect dat op dergelijke manier genomen drempels, de carrosserie enorm deind…

helaas niks tegen te doen,, ja die antie hangkogel eruit halen,, maar dan is je ELANDproef absoluut fataal..


mvgr wupke Wink

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 05 september 2007 10:48 PM
  [ # 5 ]

maar dan is je ELANDproef absoluut fataal..

Is dat wel zo? Een nonhydr. XM, een BX, een CX, een GS en een ID/DS hebben helemaal geen “anti hangkogel”, dus een vrije verbinding tussen de veerpootbollen. Zouden die allemaal crashen bij de elandproef??

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 05 september 2007 11:02 PM
  [ # 6 ]

Aanvulling, TS ervaart de schommeling al bij snelheden onder de 30 km/u, dan werkt de sportstand niet (als het goed is) en doet het kogeltje niets. De verbinding wordt dan alleen nog geremd door de dempertjes bij de middenbol met een opening van 1,25 mm, je zou deze iets uit kunnen boren zodat het zijdelings schommelen op schuingenomen drempels minder wordt. De vering zal dan ook iets zachter worden, behalve in de sportstand.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 september 2007 11:03 PM
  [ # 7 ]
JanO schreef:

maar dan is je ELANDproef absoluut fataal..

Is dat wel zo? Een nonhydr. XM, een BX, een CX, een GS en een ID/DS hebben helemaal geen “anti hangkogel”, dus een vrije verbinding tussen de veerpootbollen. Zouden die allemaal crashen bij de elandproef??

groet, Jan

de non-hydractieve XMbollen hebben hogere drukken dan hydractieve XMveerbollen dat zal ook mee spelen?

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 september 2007 11:05 PM
  [ # 8 ]
JanO schreef:

Aanvulling, TS ervaart de schommeling al bij snelheden onder de 30 km/u, dan werkt de sportstand niet (als het goed is) en doet het kogeltje niets. De verbinding wordt dan alleen nog geremd door de dempertjes bij de middenbol met een opening van 1,25 mm, je zou deze iets uit kunnen boren zodat het zijdelings schommelen op schuingenomen drempels minder wordt. De vering zal dan ook iets zachter worden, behalve in de sportstand.

groet, Jan

dat gehobbel over een drempel is toch wel een “extreme verplaatsing” van het koetswerk (ook al is het onder de 30 km/u) springt ie dan niet in de sportstand?

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 05 september 2007 11:35 PM
  [ # 9 ]

de non-hydractieve XMbollen hebben hogere drukken dan hydractieve XMveerbollen dat zal ook mee spelen?

Hogere druk betekent zachtere vering. De non-hydractieve XMbollen hebben een druk die een beetje vergelijkbaar is met de oudere HP Citroëns. Een hydr. XM heeft daarentegen een dikke middenbol van 70 Bar, dus zoveel maakt het niet uit, lijkt me. Mischien dat iemand daar meer van weet?

dat gehobbel over een drempel is toch wel een “extreme verplaatsing” van het koetswerk (ook al is het onder de 30 km/u) springt ie dan niet in de sportstand?

Die snelheid overruled alles, net als de deur sensoren. Bij serie 2 ligt de grens op 24 km/u, dacht ik. Maar zoals Wup al schreef, dit gedrag hoort gewoon bij een XM met een hydractieve vering en een originele bollen- en dempercofiguratie. Als het echt bonkt met lage snelheden is er wellicht iets anders mis, vuil in het systeem (ondanks groene LHM), enz.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 05 september 2007 11:45 PM
  [ # 10 ]

Ik heb precies hetzelfde met mijn diesel uit 91. Mijn nieuwere diesel uit 98, zonder hydractieve heeft het veel minder. Terwijl de vering over normale drempels aanzienlijk harder is. Wat enigszins helpt is net voor de hobbel een klap op je gas. Met de koppeling ingetrapt dan wel. Je gaspedaal sensor zet dan de auto op stand sport. Maar net een seconde maar het helpt wel. Ik meen dat er bij een typ 2 geen gaspedaal sensor meer in zit, dus dan helpt dat niet meer. Je kunt het testen door in stilstand je gaspedaal heel kort helemaal in te trappen en direct weer los te laten. Je hoort dan de klep en na een seconde weer terug naar comfort gaan.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 september 2007 02:17 AM
  [ # 11 ]

Het lijkt mij dat de Lampies XM normaal reageert op een drempel die schuin wordt genomen.
Ik moet ook recht over een drempel anders zwierezwaai ik ook heen en weer en ik heb geen hydrrrrrrrrr (sorry stroring Cool ) actief.

Vooral na een bocht staat de boel nog even strak en zal het wel erger worden.

Gewoon accepteren lijkt me…

groets.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 06 september 2007 02:49 AM
  [ # 12 ]

Ok, bedankt voor alle reacties. Ik ben dus zeker niet de enige die hier last van heeft. Dat vermoeden had ik wel, vandaar dit draadje. Wink

boukewerff schreef:

Wat enigszins helpt is net voor de hobbel een klap op je gas. Met de koppeling ingetrapt dan wel.

Ik heb geen koppeling, dus kan dit niet uittesten.

JanO schreef:

De verbinding wordt dan alleen nog geremd door de dempertjes bij de middenbol met een opening van 1,25 mm, je zou deze iets uit kunnen boren zodat het zijdelings schommelen op schuingenomen drempels minder wordt. De vering zal dan ook iets zachter worden, behalve in de sportstand.

Dit klinkt wel als een ideetje, de dempertjes aan de voorkant opboren naar 1,5 mm ? Of is dit al teveel? Mooi meegenomen als ie dan ook wat zachter wordt.
Tjah, probleem is eigenlijk dat ik nooit achterin zit, om daar te voelen hoe het gaat met die drempels. Als ik gewoon rijd heb ik wel in de gaten wat de achterkant doet maar met zo’n schuine drempel kan ik het niet helemaal meer volgen.

Verder ga ik absoluut geen truken uithalen die het weggedrag bij hogere snelheden verslechteren. Ik vind het wel mooi zo. Deze 1500 kg zware XM ligt strakker op de weg dan de vorige, die was ‘slechts’ 1300 kg.

Ries, heb je nou geen hydractief, of geen hydractiefstoring? Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 06 september 2007 03:00 AM
  [ # 13 ]

Dit klinkt wel als een ideetje, de dempertjes aan de voorkant opboren naar 1,5 mm ? Of is dit al teveel? Mooi meegenomen als ie dan ook wat zachter wordt.

Ik heb dat wel gedaan, maar in vergelijking met jou heb ik een trage 2.0i 8V motor, rij om rustig te zweven en nooit harder dan 130 km/u. Bij een V6 zou ik ook minder ver gaan met aanpassen van de vering. Hoewel, je hebt natuurlijk wel een dikke stabilisatorstang waar oudere hp-modellen het alleen van moeten hebben…

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 september 2007 03:15 AM
  [ # 14 ]
Lampie schreef:

Ries, heb je nou geen hydractief, of geen hydractiefstoring? Wink

Ik heb zelfs al storing in het woord hydractiev, hydraktief, whatever… help

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 september 2007 03:27 AM
  [ # 15 ]

jan o.. ik weet niet wat je hebt daan an je systeem, maar met de dwars stabilisatie KUN je niet klooien..
tenzij je hem uit wil schakelen,, afblijven is mijn insteek..

sommige dingen aan een HA kun je niet mee klooien.

mvgr wupke.. heb de schema’s op mn knie, en opboren is bagger.. Crying or Very sad

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook