weer wat nieuws meegemaakt… voor het eerst gesleept door de wegenwacht…
koop je es voor de verandering een redelijk nieuwe auto, sta je na een week of wat zonder benzine langs de snelweg!
OEN!.... zul je denken… ops:
tja… ik wist dat de tank zijn langste tijd gehad had, was overigens de eerste tank die ik (goed) leeg reed.
Ik keek nog voor vertrek in het boekje…
“als het lampje brand heeft u nog 6 liter in de tank.”
Mooi!
Het lampje brande niet en de meter gaf nog 2 (twee) golfjes… op de afbeelding in het boekje stond nog maar 1 (één) golfje in de benzinemeter.
Toch had gasgeven op een gegeven moment geen zin meer… lekker als je net in de meest linkse baan de boel aan het inhalen bent…
Veel voorkomende euvel (dat de meter teveel aangeeft)?
Oplossingen?
Of ermee leren leven?
De boordcomputer had wel op een gegeven (achteraf gezien het juiste) moment gezegd dat er over 40 km getankt moest worden. Maar lager dan 40 gaf deze niks aan… alleen een rij streepjes….. (Doet ie dat bij jullie ook?)
Maar ik ben van oudsher meer gewend om de meter+lampje te gehoorzamen.
En mijn acculampje brand nu soms ook, ook als ik de sleutel al uit het contact heb. Even starten en stoppen en het lampj eis weer uit…. gevalletje franse computers?
liever op 2 dan 4 wielen… en dan nog het liefst op 1
Als ik dat allemaal zo lees, blijf ik nog maar even rondrijden in die eenvoudige voitures van mij, zonder allerhande “je-op-het-verkeerde-been-zettende” of gewoon storingsgevoelige Citroën-electronica
Ik vind die C4 -ondanks het gebrek aan HP-vering- wel een tof ding!!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Oud topic, maar wellicht een goede aanvulling;
Er is een nieuwe versie van het motormanagement beschikbaar, die verhelpt een probleem met een foutieve aanduiding van de benzinemeter.
Schijnt een terugroepactie te zijn geweest, hebben ze bij mij in oktober erop gezet.
Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001
Andere tankvlotter en Instrumentenpaneel was voor mij DE oplossing… ik heb NERGENS last meer van… werd ook gek van dat Gedans… en hij gaf NOOIT de exacte hoeveelheid aan… zo was ie vol en zo ineens leeg… helemaal kut..
Laatst gooide ik de tank vol, een middagje rijden en potjandorie de tank was leeg. Ik wist niet dat hij zoveel nam, dacht ik nog. Vreemd vreemd vreemd maar ja dan maar weer tanken. € 8,50 moest ik betalen. en de benzine meter stond weer boven aan. Ha ha klopt dus niets van, gelukkig maar. Het probleem heeft zich niet nog eens voorgedaan.
Geert van der Heide