technische vraag.
m16tri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 20-08-2007

- BX GTi 8v
- BX 16tri
Gepost: 05 september 2007 10:28 PM

hallo allemaal.
??????????wie kan mij helpen????????????
ik heb een probleem met mijn bx 16tri 1988 76kw
na zowel alles te hebben gebeld gecontroleerd gemeten gerepareerd vervangen (waarnodig)en eindeloos testen en iriteren blijft de auto zeer schokkerig rijden.
een constant laag toerental (tot +-3000rpm) is echt een drama
bij hogere toeren is het minder merkbaar doordat de motor door de snelheid het een beetje lijkt op te vangen(!!!!lijkt!!!)
het is net of er iemand met een aan/uit knopje op de ontsteking je het leven zuur wil maken.
maar alles is al getest en gedaan
wie weet of dit echt aan de veertjes van de centrifugaalvervroeger ligt
ik ben zelf ex citro monteur en heb ook de nodige kennis monteurs gevraagd maar komen er ook niet uit.
mischien is hier nog een oude rot in het vak?
alle suggesties zijn welkom
alvast bedankt

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 05 september 2007 10:41 PM
  [ # 1 ]

Geen oude rot in het vak, maar wel soortgelijke symptonen gehad met een DKZ (schone GTi). Bij die auto was de gaskleppositiemeter een beetje ziek. Een sloopexemplaar geplaatst en het probleem was over. Misschien heb je er wel wat aan….

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 06 september 2007 12:59 AM
  [ # 2 ]

heb hetzelfde maar dan met een andere motor bezetting, nl gti 16v mk1,
en hier staan meerdere verhalen over op het net. Men heeft het ook over de luchtmassameter die verkeerde waardes doorgeeft of blijft steken bij een bepaald bereik. Ik heb ook alles zowat vervangen, door nieuw of goede nagemeten exemplaren van de sloop, en ik kan er ook niet achter komen. Blijf het draadje volgen…..
Jonne

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 06 september 2007 01:56 AM
  [ # 3 ]

Lijkt een beetje op mijn vuile GTi. Die schokte ook altijd… we hebben verdelerkap/rotor vervangen, toen was ‘t minder. Maar echt over was ‘t eigenlijk toen we het gasklephuis een keer echt goed hebben gereinigd. Ook is het vacuumpotje op het ontstekingshuis vervangen, toen liep ie pas echt lekker.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 06 september 2007 10:53 AM
  [ # 4 ]

Ik heb het ook gehad bij mijn TRi. De motor startte (soms) moeilijk en liep schokkerig, hogere snelheden waren niet zo’n probleem (tot max 150, harder ging ie toen niet)
Zelf had ik toen 2 problemen, een verstopte uitlaat en daardoor een defect geraakte EGR klep waardoor de motor zijn uitlaatgassen aan het terugpompen was naar het luchtfilter.
Dat van die EGR klep zag ik na een hele tijd toen de luchtslang naar het luchtfilter op een gegeven moment was losgesmolten van het luchtfilter, en nadat ik daar een wijnkurk in propte en wat kilometers ging rijden (stukken beter al) kwam er kennelijk zoveel druk op de uitlaat te staan dat mijn achterste demper plofte, en daarna was het een heel nieuwe auto, lekker fel, goed starten, prima dingetje weer.
Ik weet niet of het bij jou hetzelfde geval is, maar misschien heb je er wat aan,

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 september 2007 12:09 PM
  [ # 5 ]

Re: technische vraag.

m16tri schreef:

hallo allemaal.
??????????wie kan mij helpen????????????
ik heb een probleem met mijn bx 16tri 1988 76kw
na zowel alles te hebben gebeld gecontroleerd gemeten gerepareerd vervangen (waarnodig)en eindeloos testen en iriteren blijft de auto zeer schokkerig rijden.
een constant laag toerental (tot +-3000rpm) is echt een drama
bij hogere toeren is het minder merkbaar doordat de motor door de snelheid het een beetje lijkt op te vangen(!!!!lijkt!!!)
het is net of er iemand met een aan/uit knopje op de ontsteking je het leven zuur wil maken.
maar alles is al getest en gedaan
wie weet of dit echt aan de veertjes van de centrifugaalvervroeger ligt
ik ben zelf ex citro monteur en heb ook de nodige kennis monteurs gevraagd maar komen er ook niet uit.
mischien is hier nog een oude rot in het vak?
alle suggesties zijn welkom
alvast bedankt

Ik ben geen oude rot ofzo maar heb in het verleden wel vaker mensen horen klagen over 16tri’s. Wat ik me er van herinner had dit dacht ik te maken met vervuilde injectoren en eventueel een ontbrekende modificatie (bypass tussen aanvoer en retour met kaliber) - om het traditioneel rommelige stationair lopen te verbeteren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 september 2007 01:17 PM
  [ # 6 ]

Re: technische vraag.

karel schreef:

eventueel een ontbrekende modificatie (bypass tussen aanvoer en retour met kaliber) - om het traditioneel rommelige stationair lopen te verbeteren.

Die bypass zorgde ervoor dat de motor beter startte bij een warme start. Injectoren bleven schijnbaar makkelijk nadruppelen. De bypass haalde vrij snel de druk van de inspuitgalerij.

Verder is dit wel een motor die niet al te geciviliceerd is met zijn stortkokerinjectie. Meja, met de tips die hierboven zijn gegeven heb je wellicht nog wat mogelijkheden

@Mechucchio. De 16TRI heeft geen EGR maar pulsair. Dit werkt precies andersom. Er wordt lucht uit de inlaat naar de uitlaat toegevoerd. Door deze extra zuurstof treedt een naverbranding op van onverbrande benzine in de hete uitlaatgassen. Dit systeem kan natuurlijk wel voor problemen zorgen als de ventielen niet meer goed werken waardoor er onbedoeld uitlaatgassen in de inlaat terecht komen. Remedie: pijpjes op het uitlaatspruitstuk afzagen en afsluiten (bijv. dichtknijpen).

Je zou de aanzuigbuis voor de pulsair op de inlaat kunnen losnemen en dan checken of ie ook alleen zuigt en niet stiekum blaast.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 06 september 2007 03:10 PM
  [ # 7 ]

Re: technische vraag.

mpostma schreef:

@Mechucchio. De 16TRI heeft geen EGR maar pulsair. Dit werkt precies andersom. Er wordt lucht uit de inlaat naar de uitlaat toegevoerd. Door deze extra zuurstof treedt een naverbranding op van onverbrande benzine in de hete uitlaatgassen. Dit systeem kan natuurlijk wel voor problemen zorgen als de ventielen niet meer goed werken waardoor er onbedoeld uitlaatgassen in de inlaat terecht komen. Remedie: pijpjes op het uitlaatspruitstuk afzagen en afsluiten (bijv. dichtknijpen).

Je zou de aanzuigbuis voor de pulsair op de inlaat kunnen losnemen en dan checken of ie ook alleen zuigt en niet stiekum blaast.

bedoel ik Very Happy (altijd ten onrechte EGR genoemd Surprisedops: )
Maar bij mij was het dus inderdaad precies andersom gaan werken, hij blies volop uitlaatgassen terug naar het luchtfilter. De kurk heeft het trouwens nog een ehel aantal duizend kilometers volgehouden, nooit verwijdert ook, mja, op een gegeven moment had ik ineens die 16V he Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
m16tri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 20-08-2007

- BX GTi 8v
- BX 16tri
Gepost: 07 september 2007 03:14 AM
  [ # 8 ]

bedankt voor al jullie reacties
om even verder te gaan over mijn bx 16tri met schokkende motor
wat ik allemaal gedaan heb:
compressie gemeten=ok
klepspeling gec.=ok (deze zijn meerdere malen gec.en heb ik nog nooit hoeven stellen. km.stand=339000
alle zenders gemeten bij versch.toerentallen en temperaturen
luchtmassameter was stuk. vervangen door 2ehands(co bleef veel te hoog)
pulsair(zogenaamde egr)heb ik helemaal verwijderd en de gaten in het spruitstuk afgestopt(al heel lang geleden)auto rijd nu met dynamic open filter
tank is schoongemaakt
benzine leidingen doorgeblazen en waarnodig vernieuwd
uiteraard vaak benzinefilter vervangen(extra filter geplaatst)
olie vaak ververst ivm veel te hoog co door kapotte luchtweger
de motor is aboluut schoon
alle carter ontluchtingen zijn schoon en waarnodig was nieuwe slangen gemonteerd.
pompdruk=ok 3bar bij starten. 2.5bar bij lopende motor
opbrengst gemeten met slangetje op de drukregelaar=ok(700cc in 30 seconden)
zgan injectors
nw bobine
nw bougiekabels&bougies;( 4verschillende merken en electrode afstand)
nw rotor&verdeelkap;
niuewe vacuumvervroeger
nw impulsgever in de verdeler
nw o-ring tegen de olie
ook is de verdeler een paar keer uitelkaar geweest om de veertjes van de centrifugaalvervroeger wat strakker te zetten en het pingelen te verhelpen na het vervangen van de vacuum vervroeger(pingelen blijft ook na later of vroeger zetten)
het enige wat er volgens mij ook dan nog overblijft is de gaskleppositiesensor zoals (Prutsylj) al vermelde.dit kan wel kloppen want als je iets gas los laat tijdens het rijden doet de motor ook vreemde dingen.ik zal deze gaan vervangen.ik heb ook vaak met bosch support belgie en robert bosch nederland(a70cent p/m) gebeld voor vragen maar zij vertelde mij dat als de gaskleppositiesensor klikt bij klein beetje gas geven deze dan goed is (maar ja dat geloof ik niet)
bedankt voor de tip ik hoop dat dat het is anders probeer ik de module nog. mvg marcel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 september 2007 12:50 PM
  [ # 9 ]
m16tri schreef:

bedankt voor de tip ik hoop dat dat het is anders probeer ik de module nog. mvg marcel

Die modules zijn ook regelmatig een pain in the ass gebleken. Zeker met onvoorspelbare storingen.

Overigens petje af voor de manier waarop je je stappen omschrijft. Klinkt wel gestructureerd. Hopelijk kom je met die laatste 2 (module/gaskleppotmeter) verder. Weet je zeker dat die tweedehands luchtmassameter ok is?

Profiel  
 
m16tri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 20-08-2007

- BX GTi 8v
- BX 16tri
Gepost: 07 september 2007 01:53 PM
  [ # 10 ]

Ik denk dat de luchtweger wel goed is
Ik heb namelijk zo een stuk of 4 verschillende geprobeert
Het blijven natuurlijk wel oude 2ehands maar bij allemaal heb ie het
zefde rijgedrag(nieuwe luchtweger kost 300/500euro/sloop 30/50euro)
Bedankt voor je compliment,maar reken maar dat ik af en toe Twisted Evil  Evil or Very Mad
Wat dacht je van het brandstof verbruik in de winter 1op 4 toen de luchtweger stuk was(co was meer dan 10%,meter gaf error)helemaal met de koude start(benzine liep zo langs de zuigerveren het carter in)oliepeil 10cm boven peil.
Gelukkig werk ik bij brezan en kan redelijk goedkoop aan nieuwe onderdelen komen
Ook kom ik vaak bij de garages waar veel oude vrienden van mij werken om spullen te brengen en krijg af en toe wel wat gratis zoals de injectors (bijna nieuw)
En kan ik af en toe sleutelen in de garage en gereedschap gebruiken bv. test apparatuur
Ik ga vrijdag middag kijken of ik een gaskleppositiesensor kan regelen(gewoon nieuw)
Ik laat jullie weten of dit het is geweest
gr. marcel

Profiel  
 
m16tri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 20-08-2007

- BX GTi 8v
- BX 16tri
Gepost: 14 september 2007 10:26 PM
  [ # 11 ]

bx16tri met schokkende motor
Voor degenen die hadden gereageerd op mijn probleem met de auto
Ik heb inmiddels de gasklepsensor en de module vernieuwd,maar hij blijft schokkerig rijden
Het is wel iets beter geworden maar het lijkt ook wel weer gewoon terug te komen
Vooral rond de 2000rpm in 1e of 2e versn. zeer hokkend en stotent
Bij 80km/h in 5e versn.=2500rpm heb je het gevoel dat je constant door de wind word geduwd en weer afgeremd en bij iets gas los geven loopt de motor ook heel raar.
Je voelt behoorlijke trillingen alsof er een soort toerenbegrensen inslaat,en dan begint het hokken en schokken
Over het algemeen is een constant toerental nog steeds een probleem

Iemand nog een suggestie
alvast bedankt.marcel

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 15 september 2007 08:14 PM
  [ # 12 ]

even bij het begin beginnen,het is een proberen van 18 euro, forte brandstofreiniger in de tank.3 keer half leeg rijden en weer tanken.

daarnaast af en toe grote afstanden,meer dan 50 km rijden en diemotor dan een paar keer flink laten werken.

geduld hebben, een mens wordt ook niet beter van alleen medicijnen, moet geleidelijk beter worden
als niet dan kun je altijd noginjectoren ultrasoon reingen,of vervangen.


probeer dit eerst
succes

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook