ik ben benieuwd naar het verschil
ik ook!
Hee, een verstuiver met een touwtje. Elektronisch geregelde 19 TD?
mpostma schreef:Hee, een verstuiver met een touwtje. Elektronisch geregelde 19 TD?
pingel sensor..
mvgr wupke
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Bixie schreef:kreazyV8wuppo schreef:
pingel sensor..
mvgr wupke
Grapjurk!
Maar wel een elektronisch geregelde TD naar ik aaanneem?
Sja, pingelen is toch meer een benzinebegrip. Toch zal de sensor wslk min of meer hetzelfde doen. Drukpulsen meten om te “horen” wanneer de inspuiting (en verbranding) is begonnen teinende feedback te kunnen geven aan een elektronisch geregelde pomp of de diesel wel op het juiste moment wordt ingespoten.
semi electrisch geregelde pomp.
het is de voorloper van de electrisch geregelde pomp.
dus alleen een klein deel word electrisch mechanisch geregeld.
en dat is met name het inspuit moment.
oftewel max piekdruk moment, het moment waarop de verstuiver opend.
dit vangt het verloop /slijtage van de verstuiver op.
en corrigeerd in beperkte mate het klepspeling’s verloop.
mvgr wupke
Het is een needle lift sensor. Die geeft een puls op het moment dat de verstuiver door de druk opengaat. Zo kan het mm de inspuiting fijnregelen, ook als je verstuivers wat beginnen te verlopen. Daarom draait ie na 332.000km nog als een naaimachientje en start ie als een ochtendmens vol koffie. Maar uiteraard verwacht ik wel een paar extra pk’s en schoner lopen.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
wup was me voor!
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Bixie schreef:wup was me voor!
Yep. Ik wist niet dat die 19 TD’s ook nog waren toegepast met elektronisch geregelde pompen. Van de 19D’s bij de Xsara had ik het wel gehoord.
Volgens mij schroeven ze bij PSA erin wat er op dat moment maar toevallig in het magazijn ligt.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Bixie schreef:Volgens mij schroeven ze bij PSA erin wat er op dat moment maar toevallig in het magazijn ligt.
Klopt, mooi voorbeeld zijn de pompen, lucas en bosch, kachelradiateurs, remmerij, etc.
Zeg Wupke…
Maakt het wat uit of de motor warm is of niet bij het monteren?
En moet er wat kopervet op of liever droog? en zo ja waar wel en waar niet?
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
KOUD! Anders is de kop uitgezet door de warmte en krijg je de verstuivers er veel moeilijker uit!
Ik heb zelf destijds een heel klein beetje kopervet aan het draad gedaan om het de volgende keer netjes los te kunnen maken. Vooral omdat er soms toch wel vuil in het schroefdraad zit. Ik zou absoluut het schroefdraad van de kop schoonmaken.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Chinco schreef:KOUD! Anders is de kop uitgezet door de warmte en krijg je de verstuivers er veel moeilijker uit!
Ik heb zelf destijds een heel klein beetje kopervet aan het draad gedaan om het de volgende keer netjes los te kunnen maken. Vooral omdat er soms toch wel vuil in het schroefdraad zit. Ik zou absoluut het schroefdraad van de kop schoonmaken.
Aluminium zet meer uit dan staal, dus als de kop warm is zouden de verstuivers er toch juist makkelijker in en uit moeten gaan? Vergelijk het eens met je stalen ontluchtingsnippel in je aluminium remklauw.
Eveneens ben ik tevens ook.