Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hangt er een beetje van af. Van NL naar Istanbul over land is een kleine 3000 km. Mijn vader heeft het begin jaren “90 (nog voor de Joego-oorlog) nog geflikt om in zijn 79-er Mercedes 240D in 48 uur tijd van Rotterdam naar Istanbul te rijden. In zijn eentje!! Gekkenwerk natuurlijk, maar het zegt wel iets over de afstand.
Uiteraard een mooie vakantiebestemming!! Zeker geen gekkenwerk, maar echt nog een avontuur, zoals er nog maar weinige bestaan tegenwoordig.
Ik zou het zo doen, al zou ik geen moment twijfelen om het ook met een 2CV te doen, als ik die had. Tijdens de 2CV-wereldmeeting in Griekenland enkele jaren geleden, deden duizenden 2CV-rijders uit heel Europa dat tenslotte ook.
Maar met de BX lijkt me zeker gaaf. Er zijn al de nodige adviezen gegeven qua onderdelen, en daar sluit ik mij helemaal bij aan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
winnetou schreef:Mijn vader heeft het begin jaren “90 (nog voor de Joego-oorlog) nog geflikt om in zijn 79-er Mercedes 240D in 48 uur tijd van Rotterdam naar Istanbul te rijden.
Dat is ook de enige auto die geschikt is voor zo’n tripje. Sterker nog, waarom denken jullie dat er zoveel van die auto’s rondrijden in die landen. Nix Bix, benz rules! ( als je niet van sleutelen houdt natuurlijk )
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:
Dat is ook de enige auto die geschikt is voor zo’n tripje. Sterker nog, waarom denken jullie dat er zoveel van die auto’s rondrijden in die landen. Nix Bix, benz rules! ( als je niet van sleutelen houdt natuurlijk )
Te saai dus. En dat is dan ook het eerste woord wat in mij op komt als ik aan het merk denk.
Maar of een BX nu barst van avontuur? Nee, dat kan ik ook niet zeggen. Die reeds veelgenoemde eend, da’s inderdaad wel wat.
Maar ik kan mij voorstellen dat een BX-liefhebber het een strak plan vindt natuurlijk.
winnetou schreef:Er is overigens op dit forum ook al een Belg met een C15 actief (geweest?) die een aantal keren de reis heeft gemaakt, aangezien hij met zijn echtgenote een zomerhuis in Mersin (Turkse zuidkust) bezit. Daar moet vast nog wel iets van terug te vinden zijn via de zoekfunctie. Succes!!
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2876 of gewoon weten wie dat was
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bram schreef:....en zorgen dat het vooral v.w.b. de koeling van de motor op orde is, dus een verse thermostaat…brandstof en luchtfilter vernieuwen.
(en natuurlijk nieuwe olie +filter)Dan wens ik je een goede reis….ik heb vrij verre ritten gemaakt met de 5 Tzd-turbo’s, maar naar Turkije heb ik wel respect voor
Auto is net 3 week in bezit en ik ben heftig bezig alle gangbare onderhoudsdingen uit te voeren, veel achterstallig onderhoud.
ik heb daarom ookal wat vraagjes gepost, ik wil veel meer weten maar dat komt nog wel.
Gaat vandaag voor de APK, kijken wat ze er van zeggen, roken doet ie haast niet dus dat zal wel goed gaan.
Over land! in ieder geval via Plitvice, nationaal park in Kroatië en het licht een beetje aan het weer of ik ook door Albanië ga (zo gek ben ik dus)
Daarna door Macedonië of Bulgarije, je merkt het, een planning heb ik niet echt dit ook aangezien ik geen andere gek ken die mee wil.
vraag me trouwens nog af of de achterbankzitting ook makkelijk te demonteren is ?
Die belg… tjah ik ben 2 meter en slapen in een C15 lijkt me niet zo’n goed plan, zoiezo niet, dan moet je de stoelen demonteren.
een stukkie van’n bloemkooltie is weer bloemkooltie op zich.
Daniël Loohuis.
Als je de zitting aan de voorkant een klein stukje omhoog trekt, kun je ‘m omklappen. Dat wil zeggen dat je dan eerst even met je handen de zitting moet beetpakken aan de kant van de gordelvangers. Zodra je de ziiting verticaal hebt staan, zie je enkele boutjes. Die zijn gewoon los te draaien met sleutel/dop 13. Het zijn maar 3 boutjes als het een niet-deelbare achterbank is, en 4 boutjes indien je een in delen neerklapbare achterbank hebt.
Overigens zijn dit soort tripjes per BX peanuts als je bedenkt wat men in de jaren ‘50 en ‘60 deed met de 2CV: link .
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
niet weg
Korte dienstmededeling
De BX gaat niet op vakantie naar Turkije maar gaat naar een andere liefhebber als ie over een maand in redelijke staat verkeerd.
Ik ga overstappen op een uit Duitsland te importeren (oldtimer) MB bus 508
met nog veel meer ruimte en een standkachel.
een stukkie van’n bloemkooltie is weer bloemkooltie op zich.
Daniël Loohuis.
Hmm, op zich jammer. Ik denk dat een hele hoop forummers wel de avonturen hadden willen lezen van een BX in Turkije…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX