Heb je ook een foto van hoe het er uit ziet met mondstuk er op ? Want mijn idee is dat ales niet geheel goed in elkaar gezet is waardoor onder andere het donker gekleurde deel (rechts op de foto, waar de draad uit komt) niet gheel in het mondstuk zit (moet wel!).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
paso schreef:Visa 1.4 TRS schreef:IK heb het mondstuk eraf, en wat komt hier onder vandaan?
[url]http://img138.imageshack.us/img138/6114/lastoortssq0.jpg [/URL]
Lijkt me dat dit niet normaal is. En er is nog niet eens zolang mee gelast. 2-3 min. in totaalhet dunste gedeelte van het geel koper zit dat geschroefd in het dikkere gedeelte?
Neej, deze zitten aan elkaar vast.
Op het plekje waar het koper is ingebrand zitten normaal 4 gaatjes rondom, waarvan nu 2 in groot gat is geworden
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Lelijke Eend schreef:Heb je ook een foto van hoe het er uit ziet met mondstuk er op ? Want mijn idee is dat ales niet geheel goed in elkaar gezet is waardoor onder andere het donker gekleurde deel (rechts op de foto, waar de draad uit komt) niet gheel in het mondstuk zit (moet wel!).
Alles zit goed in elkaar, en het deel waar het draad uit komt zit geheel in het mondstuk
Hmz ... Vreemd ...
Ik kan zo 1 2 3 niet bedenken waardoor alles zo gesmolten is. Het lijkt mij dat je zelfs op de hoogste stand vna het lasapparaat en het dikste staal etc. je na 2-3 minuten nog geen smeltende lastoorts hebt. Zowieso smelden je handen eerst wel omdat het ding dan gloeiend heet wordt (ervaring mee!).
Schijt aan originaliteit.
a ja ik weet het nu wel
het mondstuk zit (zat vol spetters) de draad kan er niet uit en je trekt een vonk tussen de toorts en je werkstuk ipv. tussen de draad en je werkstuk
ofwel de binnengain is te kort, deze moet normaal tot tegen het rood koper (contacttip) komen
doet ze dat niet dan kan je het verbranden van de contacttiphouder (geel koper) krijgen
ik ga voor het eerste
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lelijke Eend schreef:Hmz ... Vreemd ...
Ik kan zo 1 2 3 niet bedenken waardoor alles zo gesmolten is. Het lijkt mij dat je zelfs op de hoogste stand van het lasapparaat en het dikste staal etc. je na 2-3 minuten nog geen smeltende lastoorts hebt. Zowieso smelden je handen eerst wel omdat het ding dan gloeiend heet wordt (ervaring mee!).
de contacttiphouder mag niet smelten, zelfs na lang lassen
als het daar te warm begint te worden zet je meer gas of beter een grotere toorts
instellen van de gasstroom voor dun laswerk 8 liter / min, voor steviger werk tot 12 liter / min en bij buiten lassen met wat wind 15 liter / min
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
paso schreef:a ja ik weet het nu wel
het mondstuk zit (zat vol spetters) de draad kan er niet uit en je trekt een vonk tussen de toorts en je werkstuk ipv. tussen de draad en je werkstuk
ofwel de binnengain is te kort, deze moet normaal tot tegen het rood koper (contacttip) komen
doet ze dat niet dan kan je het verbranden van de contacttiphouder (geel koper) krijgenik ga voor het eerste
Het draad vloeide wel constant door,
Maar goed, hoe kan ik dit repareren en is dit te repareren? En wat moet dit geintje kosten? Want dit is wel heel zuur naar een paar proplasjes met dit nieuwe lasaparaat
bij veel toortsen kan je die houder eruit schroeven, denk aan een prijs onder de 10€
maar dan kan je ook met het probleem van de gain zitten die ofwel tekort is ofwel niet goed geklemd zit ter hoogte van het apparaat zelf
als je de tip uit de houder draait moet je kunnen zien of de gain ver genoeg naar voren komt om de tip te raken
ik volg nooit de gebruiksaanwijzing zoals op de verpaking van de gain staat, men schrijft meestal :
knip gelijk met de houder af, verwijder de gain opnieuw en kort vervolgens nog 0.5 cm in
ik monteer de gain ineens definitief, knip gelijk met de houder af en draai vervolgens de toorts een paar keer om zijn lengteas, je zal zien dat de gain dan achteruit kruipt, 3-4mm is genoeg, als je de tip dan monteert gaat de laatste mm wat stroever maar weet je zeker dan hij draagt tegen de gain en ook dat hij blijft dragen moest je de toorts tijdens het lassen een paar keer draaien
met gain bedoel ik de binnendraad of op zijn Engels de liner
voor staal draad moet dit trouwens een metalen spiraal zijn
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Lelijke Eend schreef:Hmz ... Vreemd ...
Ik kan zo 1 2 3 niet bedenken waardoor alles zo gesmolten is. Het lijkt mij dat je zelfs op de hoogste stand van het lasapparaat en het dikste staal etc. je na 2-3 minuten nog geen smeltende lastoorts hebt. Zowieso smelden je handen eerst wel omdat het ding dan gloeiend heet wordt (ervaring mee!).
de contacttiphouder mag niet smelten, zelfs na lang lassen
als het daar te warm begint te worden zet je meer gas of beter een grotere toorts
instellen van de gasstroom voor dun laswerk 8 liter / min, voor steviger werk tot 12 liter / min en bij buiten lassen met wat wind 15 liter / min
Even om alles recht te zetten: ik had ook niet het idee dat ook maar iets in de lastoorts mag smelten hoor
Verder zit ik te balen als een stekker en kijk ik groen van jalouzie omdat ik volgens mij nog niet een fractie weet van wat jij weet. Wanneer ga je lascursussen e.d. geven ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik ga vrijdag 2 Kemppi apparaten testen met de bedoeling eentje te kopen. Een Kempomat 1701 en een MinarcMig Adaptive 180.
Beide zijn 220v apparaten, maar die adaptive is er een met inverter technologie. Je kunt gewoon materiaal dikte instellen, soort materiaal, laspositie en lassen maar. De spanning is traploos te verstellen. Het regelbereik is 12V-20A tot 23V-180A. De toorts is vast, maar kan wel 15kg rollen aan.
De Kempomat is degelijker, heeft een euro aansluiting en is in 8 stappen te regelen van 14V-30A tot 22,5V-170A.
Zijn dit redelijke machientjes? Beide liggen op ruim 1000 euro ex BTW. Het gaat met name om dun plaatwerk (chassis van DS).
kempi is wel een van de betere merken
ben wel een beetje jaloers hoor.
andere goeie merken zijn lincoln of esap
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb de beschikking over zo’n kempomat. Perfect!
Hoe minder er in te stellen is hoe minder ik em wil hebben…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
paso schreef:Visa 1.4 TRS schreef:IK heb het mondstuk eraf, en wat komt hier onder vandaan?
[url]http://img138.imageshack.us/img138/6114/lastoortssq0.jpg [/URL]
Lijkt me dat dit niet normaal is. En er is nog niet eens zolang mee gelast. 2-3 min. in totaalhet dunste gedeelte van het geel koper zit dat geschroefd in het dikkere gedeelte?
Dit is een typisch geval van lasspetters die ophopen in het mondstuk, vaak voorkomend als je ondersteboven last of je buitenkant van je toorts ( die over het geelkoperengedeelte met veer eromheen klemt) te ver naar voren zit. De lasspetters maken elektrisch contact met het geel en roodkoperen gedeelte en vonken het koper kapot. Dit is meteen het geval als je je mondstuk op je werkstuk laat leunen (nooit doen) zodat het contact gaat meken met aarde op het moment dat er zich spetters vormen in het mondstuk. Het mondstuk is elektrisch geisoleerd van de tip maar door de spetters niet meer…
Het ingebrande gedeelte is soms los te krijgen. Is niet te repareren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
bogaard77 schreef:Hoe minder er in te stellen is hoe minder ik em wil hebben…
Sprak de echte toolfreak
Nou ja, kwestie van uitproberen. Bedankt bogaard77 & erikkuiper voor jullie mening.
Bogaard, beschik je over een 3 fase apparaat of een 220V versie?
Ik schreef trouwens 15kg bij de adaptive, is gewoon 5 kg. Vind ik genoeg.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
220V.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>