Ik ben van plan om een dubbele wisserarm aan te brengen, maar het schijnt dat bx-en verschillende soorten aandrijfmechanismen hebben voor de ruitenwisser, een met kunststoftandwieltjes en een met stalen tandwieltjes. Met kunststofwieltjes bestaat de kans dat je het mechanisme in de vernieling helpt bij het droog wissen. Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt een dubbele wisser uberhaupt wel?
Ook wil ik een luchthapper monteren in de motorkap voor een betere luchttoevoer van de intercooler. Hoe zit dat met de regenwaterafvoer langs /door de intercooler en het motorblok en heeft het wel enige nut voor de prestaties van de motor?
Niet dat ik je kan helpen, maar wat bedoel je met een dubbele wisser ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gewoon 2 ruitenwissers neem ik aan. Een BX heeft er normaal maar een.
Dit is een beetje de omgekeerde wereld. Waar een Golf rijder 1 wisser profesioneel probeert weg te werken, wil Martijn er een 2de plaatsen.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Nee zeker niet! Dat is haast niet te doen. Ik neem aan dat hij de dubbele wisserarm van Morette bedoelt. 2 Rubbers op 1 arm dus!
Hij bedoelt 2 wisserbladen op 1 wisserarm
edit: Wyd is me voor
NoisemakeR schreef:Hij bedoelt 2 wisserbladen op 1 wisserarm
edit: Wyd is me voor
Dat bedoelt hij dus half. Maar als je de dubbele wisserarm van Cituning hebt, dan heb je twee armen en dus twee bladen.
Dit wist een heel stuk beter en is veel stabieler dan de enkele wisserarm die origineel op de BX zit.
Ik heb ondertussen al bijna 10 jaar zo’n arm op mijn BX en het werkt perfect. Ook bij hogere snelheden blijft zo’n arm stabiel wissen en door de twee bladen wist het de ruit beter schoon.
Nadeel is dat het motortje sneller zal verslijten, hoewel ik pas één motortje versleten heb op bijna een half miljoen kilometers.
En de originele arm:
Excuses voor m’n onduidelijkheid, ik bedoel inderdaad de dubbele wisserarm van Morette. Ik schaf hem wel aan en probeer ‘m gewoon uit
Ja, werkt dat beter, ik vraag me af wat zoiets kost, kzal es ff kijken op hun site.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
hey
ik heb er geen foto van maar zelf heb ik mijn orginele arm erop met daarop een wisser met 2 bladen. werkt ook stuk beter als de enkele arm. Ze zijn wel te krijgen bij de betere autozaak. Zelf heb ik een mazzeltje gehad op de zwarte markt daar lagen er 2 voor 7.50 maar daarna nooit meer gezien.
mzzls
Erik Hannewijk
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
WYD schreef:Nee zeker niet! Dat is haast niet te doen. Ik neem aan dat hij de dubbele wisserarm van Morette bedoelt. 2 Rubbers op 1 arm dus!
Ohh bestaat dat ook al. Ik ben niet zo thuis in bxen, maar dat was al duidelijk denk ik.
Op de markt zijn ook van die wisserbladen met 2 rubbers op 1 wisser. Of is dat helemaal ruk? hoef je niet je arm te vervangen… Kosten 19 euro bij Autostyle.nl Kun je dus aankomen via de Halfords en de Automat oa.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Re: wisser/luchthapper
martijn78 schreef:
Ook wil ik een luchthapper monteren in de motorkap voor een betere luchttoevoer van de intercooler. Hoe zit dat met de regenwaterafvoer langs /door de intercooler en het motorblok en heeft het wel enige nut voor de prestaties van de motor?
Zomaar een theorie: het scheelt je amper iets denk ik omdat zo’n luchthapper je enerzijds iets meer luchtdruk oplevert maar anderzijds weer luchtweerstandverhogend werkt, en nog een hoop ander gezeur (regenwater waar je het eigenlijk niet wil hebben) oplevert. Alhoewel ‘aangezogen’ (het zuigt amper) water nooit een probleem kan zijn want dat is er nu ook al.
De gekozen constructie is volgens mij best wel redelijk slim: een luchtbuis vanaf de voorkant (dus relatief hoge luchtdruk), onder de motorkap door naar de intercooler. Gegarandeerd zo koud mogelijke lucht (want daar gaat het om).
Misschien helpt het meer om het bestaande kanaal te perfectioneren (gladder te maken van binnen of beter te isoleren van de warme motorruimte) al vermoed ik dat het relatief allemaal peanuts werk is.
Ich bin ein Breaker
Re: wisser/luchthapper
karel schreef:martijn78 schreef:
Ook wil ik een luchthapper monteren in de motorkap voor een betere luchttoevoer van de intercooler. Hoe zit dat met de regenwaterafvoer langs /door de intercooler en het motorblok en heeft het wel enige nut voor de prestaties van de motor?
Zomaar een theorie: het scheelt je amper iets denk ik omdat zo’n luchthapper je enerzijds iets meer luchtdruk oplevert maar anderzijds weer luchtweerstandverhogend werkt, en nog een hoop ander gezeur (regenwater waar je het eigenlijk niet wil hebben) oplevert. Alhoewel ‘aangezogen’ (het zuigt amper) water nooit een probleem kan zijn want dat is er nu ook al.
De gekozen constructie is volgens mij best wel redelijk slim: een luchtbuis vanaf de voorkant (dus relatief hoge luchtdruk), onder de motorkap door naar de intercooler. Gegarandeerd zo koud mogelijke lucht (want daar gaat het om).
Misschien helpt het meer om het bestaande kanaal te perfectioneren (gladder te maken van binnen of beter te isoleren van de warme motorruimte) al vermoed ik dat het relatief allemaal peanuts werk is.
Dat is het m juist! De nu aanwezige orginele luchttoevoer naar de intercooler brokkelt van ellende en leeftijd uit elkaar als je hem aanraakt! Vooral de strip die op de rubber ring van de intercooler rust is er erg aan toe. Ik zie veel auto’s rijden met een luchtinlaat op de motorkap tbv de intercooler af fabriek, dus kwaad kan het zeker niet..
@karel: glad is niet de beste optie. Het schijnt dat een hele fijne ribbel minder weerstand biedt dan een volledig gladde afwerking.
Schijt aan originaliteit.
Re: wisser/luchthapper
martijn78 schreef:karel schreef:martijn78 schreef:
Ook wil ik een luchthapper monteren in de motorkap voor een betere luchttoevoer van de intercooler. Hoe zit dat met de regenwaterafvoer langs /door de intercooler en het motorblok en heeft het wel enige nut voor de prestaties van de motor?
Zomaar een theorie: het scheelt je amper iets denk ik omdat zo’n luchthapper je enerzijds iets meer luchtdruk oplevert maar anderzijds weer luchtweerstandverhogend werkt, en nog een hoop ander gezeur (regenwater waar je het eigenlijk niet wil hebben) oplevert. Alhoewel ‘aangezogen’ (het zuigt amper) water nooit een probleem kan zijn want dat is er nu ook al.
De gekozen constructie is volgens mij best wel redelijk slim: een luchtbuis vanaf de voorkant (dus relatief hoge luchtdruk), onder de motorkap door naar de intercooler. Gegarandeerd zo koud mogelijke lucht (want daar gaat het om).
Misschien helpt het meer om het bestaande kanaal te perfectioneren (gladder te maken van binnen of beter te isoleren van de warme motorruimte) al vermoed ik dat het relatief allemaal peanuts werk is.Dat is het m juist! De nu aanwezige orginele luchttoevoer naar de intercooler brokkelt van ellende en leeftijd uit elkaar als je hem aanraakt! Vooral de strip die op de rubber ring van de intercooler rust is er erg aan toe. Ik zie veel auto’s rijden met een luchtinlaat op de motorkap tbv de intercooler af fabriek, dus kwaad kan het zeker niet..
Dan doe je denk ik toch wel vrij moeilijk hoor. Dat _hele_ kleine stukje schuimrubber wat er zit (de rest v/h kanaal is van ander materiaal) kun je best wel vervangen. Bijv. door gewoon tochband erop te plakken of iets te fabrieken met een mal en een spuitbus pur, zoiets ben ik nog eens van plan als het bij mijn tzd turbo zou beginnen te lekken.
Ich bin ein Breaker
Re: wisser/luchthapper
karel schreef:martijn78 schreef:karel schreef:martijn78 schreef:
Ook wil ik een luchthapper monteren in de motorkap voor een betere luchttoevoer van de intercooler. Hoe zit dat met de regenwaterafvoer langs /door de intercooler en het motorblok en heeft het wel enige nut voor de prestaties van de motor?
Zomaar een theorie: het scheelt je amper iets denk ik omdat zo’n luchthapper je enerzijds iets meer luchtdruk oplevert maar anderzijds weer luchtweerstandverhogend werkt, en nog een hoop ander gezeur (regenwater waar je het eigenlijk niet wil hebben) oplevert. Alhoewel ‘aangezogen’ (het zuigt amper) water nooit een probleem kan zijn want dat is er nu ook al.
De gekozen constructie is volgens mij best wel redelijk slim: een luchtbuis vanaf de voorkant (dus relatief hoge luchtdruk), onder de motorkap door naar de intercooler. Gegarandeerd zo koud mogelijke lucht (want daar gaat het om).
Misschien helpt het meer om het bestaande kanaal te perfectioneren (gladder te maken van binnen of beter te isoleren van de warme motorruimte) al vermoed ik dat het relatief allemaal peanuts werk is.Dat is het m juist! De nu aanwezige orginele luchttoevoer naar de intercooler brokkelt van ellende en leeftijd uit elkaar als je hem aanraakt! Vooral de strip die op de rubber ring van de intercooler rust is er erg aan toe. Ik zie veel auto’s rijden met een luchtinlaat op de motorkap tbv de intercooler af fabriek, dus kwaad kan het zeker niet..
Dan doe je denk ik toch wel vrij moeilijk hoor. Dat _hele_ kleine stukje schuimrubber wat er zit (de rest v/h kanaal is van ander materiaal) kun je best wel vervangen. Bijv. door gewoon tochband erop te plakken of iets te fabrieken met een mal en een spuitbus pur, zoiets ben ik nog eens van plan als het bij mijn tzd turbo zou beginnen te lekken.
Ja, dat klopt, maar er is eens een hogedrukleiding gesprongen, met als gevolg een grote vlek op de motorkapisolatie. Ik vind ook regelmatig stukken op de radiator, afkomstig van de voorkant van de isolatie.
Re: wisser/luchthapper
martijn78 schreef:Dan doe je denk ik toch wel vrij moeilijk hoor. Dat _hele_ kleine stukje schuimrubber wat er zit (de rest v/h kanaal is van ander materiaal) kun je best wel vervangen. Bijv. door gewoon tochband erop te plakken of iets te fabrieken met een mal en een spuitbus pur, zoiets ben ik nog eens van plan als het bij mijn tzd turbo zou beginnen te lekken.
Ja, dat klopt, maar er is eens een hogedrukleiding gesprongen, met als gevolg een grote vlek op de motorkapisolatie. Ik vind ook regelmatig stukken op de radiator, afkomstig van de voorkant van de isolatie.
EH, ik rijd met de motorkap dicht Wat maakt een vlek daar nou uit, zolang het maar dicht is?
Vervangen van die twee randjes schuimrubberprut is toch niet zo heel dramatisch verder?
Ich bin ein Breaker