Hallo,
Ik rijd nu ongeveer anderhalf jaar met mijn citroen ax en ik kwam toevallig op die forum en zag dat sommigen hier een verbruik van 1 op 17 en nog beter halen. Ik zelf haal een gemiddeld verbruik van 1 op 10 (wel veel korte afstanden soms). Op lange afstand (200 km constant op autostrade) ben ik er 1x in geslaagd om 1 op 16 te halen. Ik moest een vriend volgen met zijn caravan :p
Het is niet uitzonderlijk dat mijn verbruik gaat tot 1 op 8.
Wat meer over mijn wagentje:
het is een 1.1 TRE van 1991
carburator al laten afstellen in de plaatselijke citroengarage omdat hij enorm lang op choke moest rijden (10km als het koud was!) en vaak stil viel.
Na hem terug te krijgen was het al iets beter. Zelf nog wat geregeld en nu valt ie nooit stil en rijdt ie prima en trekt hij goed.
Choken moet bij slecht weer wel nog zeker 2km (normaal?)
ps, ik zou graag mijn luchtfilter vervangen door een andere om mooier geluid te hebben, zijn er hier die daar ervaring mee hebben?
grtz en alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Allereerst: wees er zeker van dat klepspeling inorde is en de ontsteking op tijd staat.
Aan je carburateur zelf kun je weinig regelen,op je CO-gehalte na.
Deze schroef zit (als je voor de wagen staat met geopende motorklep) schuin rechts onderin de carburateur,en heeft een sleuf uit het midden.
Door deze steeds iets te verdraaien (halve slag maximaal) en te zien hoe de wagen erop reageert kun je je verbruik afregelen.
Hou hierbij wel goed je bougies in de gaten; als ze te wit worden staat ze te arm!
Succes!
P.S. een zgn ‘powerfilter’ is leuk,maar houd (bij carb-auto’s) een hoop geregel en afstellen in,anders loopt ze te arm en krijg je problemen.
Een latere injectie regelt zelf (aan de hand van het luchtdebiet) de juiste hoeveelheid benzine.
‘Spirit of avant-garde’
welkom
andere filter zal zelf fiksen worden, voor een injectie zal je een verlengde luchtinlaat standaard kunnen kopen, voor een carb denk ik het niet
waarom verlengde buis? omdat je filter anders achter de motor staat waardoor er warme lucht word opgezogen, dat is niet erg maar je gaat vermogen verliezen
en ik weet het ook proefondervindelijk vermits men bij het plaasen van mijn LPG systeem de filter achter de motor heeft gezet (moet ik nog iets op vinden)
verder ben ik het met Pascal eens over het afstellen, zeker op letten
een TU blok met carb 2 minuten choken kan echt wel, je kan wel redelijk snel de choke ver terug duwen, die moet niet heel de tijd vol op staan
hoestaat het verder met het onderhoud? wanneer nieuwe bougie’s bvb.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik kon het niet laten en ben vandaag een andere luchtfilter gaan kopen en heb die er op gezet. Gans het stuk van aan de voorkant heb ik er gewoon vangegooid.
Ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat er een vijs was gedraaid (vorige eigenaar wrs) op de plaats waar de klep zit die kiest of hij warme of koude lucht kiest. Daardoor nam hij altijd warme lucht en daardoor had ik blijkbaar prestatieverlies. Nu met die kelk haal ik 100km/u in amper 12sec (wat normaal is geloof ik)
Verder rijdt hij prima met die kelk en heb ik niets moeten afstellen.
Hopelijk betekent de ‘frissere’ lucht ook een daling in het verbruik?
moet ik afwachten of meteen beginnen regelen aan de co-vijs? (in of uitdraaien om de co te verminderen?)
alvast bedankt allemaal