Zoals de titel zegt brand mijn laadstroomlampje permanent boven de 2000 toeren, daaronder flikkert hij of is beneden de 1000 toeren gewoon uit. Aan het accu metertje in mijn auto zie ik dat de accu wordt opgeladen en ook voldoende opgeladen is.
Ik verdenk de spanningsregelaar, welk van de drie draden is verantwoordelijk voor het aan en uit gaan van het lampje ?
Hoi,
Dit heb ik een keer meegemaakt bij een volvo 740, het bleek dat de koolborstels van de dynamo versleten waren. Echter toen deze vernieuwd waren gebeurde het nog steeds alleen bij hogere toeten. Dynamo eruit, toen bleek dat daar waar de koolborstel op het anker drukken het niet meer rond was. Eind van het liedje hele dynamo moeten vervangen.
Groet,
Mathieu.
hmmmmm k*# ik heb eerst maanden zitten te klooien met gereviseerde startmotors en uiteindelijk er een valeo turbo ingestopt, toen twee dynamo’s erin geramd met de hoop de dynamo met ingebouwde spanningsregelaar te ontlopen maar volgens mij wordt dit dan de 8ste diepte investering.
kan het niet aarde zijn een ander loos draadje ofzo ??
Heb je nou een gereviseerde of toch een nieuwe met ingebouwde spanningsregelaar?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op je vraag: De bovenste met een rood randje. En Nee dat is niet je probleem. Haal idd je koolborstels er maar eens uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waar kopen jullie koolborsels voor een dynamo uit een dame ??
nergens ding wegbrengen en laten reviseren..
als de koolborstels op zijn, dan zijn de lagers ook zowat op, en is je (mits ingebouwt) je spanningsregelaar ook nagenoeg op..
dus ruildynamo erin en je spanningsregelaar preventief vervangen, anders hebben we over 2 weken weer een dynamo laadstroom lampje, en mag je de accu ook vervangen..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wup, klopt helemaal maar het is altijd verstandig om eerst te checken wat er precies mis is met de koolborstels.
Ik had laatst een Fiat/Seat 133 onder handen die niet laadde, maar daarvan zaten de koolborstels alleen maar klem in hun houder. Verwisselen was het snelste (er lag nog een dynamo met goeie borstels) en daarna is er althans wat dat betreft nooit meer iets mis gegaan…
Het is wel mogelijk dat een Brezan of een Lasaulec oid. koolborstels kan leveren. Je kunt er altijd voor de grap eens naar vragen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
dus je gaat eerst frotte met andere koolborstels, vervolgens sta je een X stil omdat je spanningsregelaar ziek is, en je accu niet goed geladen heeft, en weer ff later mag je dynamo alsnog uit elkaar omdat je lagers overleden zijn, en je Vsnaar in tweeën heeft getrokken..
be my guest…
voor 100 euro is je dynamo gereviseerd, en weet je zeker dat het goed is.
en je hoeft maar 1 X 20 minuten te schroeven om hem te wisselen…
maar goed ik lul weer uit mn nek en heb toch geen gelijk…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja & nee. Stilstand bijvoorbeeld kan koolborstels doen ‘hangen’ terwijl de lagers het allemaal nog wel best vinden. Dat was precies het euvel bij die Fiat.
En de spanningsregelaar woont buiten de dynamo, dus wordt die niet meegereviseerd (lees meevervangen) ook… Dit geldt natuurlijk niet als je een upgrae-dynamo hebt gemonteerd. Dat spreekt.
Ergo: een dynamo die veel gelopen heeft, heeft bij versleten koolborstels waarschijnlijk ook rotte lagers. Een dynamo die weinig gelopen heeft kan toch problemen met de koolborstels hebben terwijl hij verder uitstekend werkt. Geen gelijk-kwestie, maar meer een nuance-kwestie…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Ja & nee. Stilstand bijvoorbeeld kan koolborstels doen ‘hangen’ terwijl de lagers het allemaal nog wel best vinden. Dat was precies het euvel bij die Fiat.
En de spanningsregelaar woont buiten de dynamo, dus wordt die niet meegereviseerd (lees meevervangen) ook… Dit geldt natuurlijk niet als je een upgrae-dynamo hebt gemonteerd. Dat spreekt.
Ergo: een dynamo die veel gelopen heeft, heeft bij versleten koolborstels waarschijnlijk ook rotte lagers. Een dynamo die weinig gelopen heeft kan toch problemen met de koolborstels hebben terwijl hij verder uitstekend werkt. Geen gelijk-kwestie, maar meer een nuance-kwestie…
Derk
ok grotendeels kan ik me vinden in je text, edoch,, 1 punt van aandacht.
als de koolborstels op zijn, is het “raadzaam"om ook de spanningsregelaar preventief te vervangen.
om je een idee van de gevoeligheid te geven heden ten dagen
de diode’s zijn verantwoordelijk voor de gelijkstroom, edoch soms laten ze wel eens een “stroompje"door…
gevolg,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
uitgekauwde opgevreten afgewerkte AL4 transmissie…
in de meeste gevallen edoch een onlogische storing in de ECU en de bak in het noodprogramma…
jaja,, de spanningsregelaar.. soms belangrijker dan je zou verwachten.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, je bedoelt omdat de spanningregelaar ‘raar’ belast wordt met gare koolborstels & andersom??
Gelukkig trouwens dat ik geen auto’s met ECU in onderhoud heb. Dat maakt het iets minder gevoelig. In mijn auto ben ik zelf het brein, voor wat dát waard is
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! Penny heeft het bij het juiste end. Lagers gaan heel erg lang mee. Bij je koolborstel vervang acties even luisteren, anders ook vervangen.
Spanningsregelaars zijn mechanisch en willen wel ‘oud’ worden. De diode brug uit de ducellier is nieuw te koop en kan met een goede soldeerbout worden vervangen.
nog iets: Bij revisie wordt heel vaak niet alles vervangen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>