Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Op het moment dat de trs over een bultje is gegaan en haar pootjes strekt, hoor en voel ik een ratelend geluid. Dit hoor ik ook als ik in de middelste/hoogste stand ga rijden. In de rijstand merk ik helemaal niets en doet ze precies wat ze moet doen.
Het gekke is dat ik het niet hoor als ik de wagen in de hoogste stand zet en naar voren/achteren ga duwen. Ik kan het dus niet goed lokaliseren want het schijnt alleen voor te komen als ze door de motor aangedreven wordt.
Het lijkt in ieder geval van rechts te komen. Ter informatie, daar zit nergens overbatige speling op, nieuwe draagarmlagers, nieuwe ashoes en nieuwe hoes op het stuurhuis. Geen speling op het reactiestangetje, fusee of wat dan ook.
Op de een of andere manier gaat mijn gevoel uit naat het tripoide-gebeuren. Juist omdat ik het enkel hoor als ze door de motor aangedreven wordt. Of is dat geen ligische gedachten?
Re: ratelend geluid/gevoel op stuur bij uitveren
patje74 schreef:Op het moment dat de trs over een bultje is gegaan en haar pootjes strekt, hoor en voel ik een ratelend geluid. Dit hoor ik ook als ik in de middelste/hoogste stand ga rijden. In de rijstand merk ik helemaal niets en doet ze precies wat ze moet doen.
Het gekke is dat ik het niet hoor als ik de wagen in de hoogste stand zet en naar voren/achteren ga duwen. Ik kan het dus niet goed lokaliseren want het schijnt alleen voor te komen als ze door de motor aangedreven wordt.
Het lijkt in ieder geval van rechts te komen. Ter informatie, daar zit nergens overbatige speling op, nieuwe draagarmlagers, nieuwe ashoes en nieuwe hoes op het stuurhuis. Geen speling op het reactiestangetje, fusee of wat dan ook.Op de een of andere manier gaat mijn gevoel uit naat het tripoide-gebeuren. Juist omdat ik het enkel hoor als ze door de motor aangedreven wordt. Of is dat geen ligische gedachten?
Dat zijn meestal idd onregelmatigheden in de assen. Het lijkt me geen ramp. Eigenlijk merk je dat bij elke voorwielaandrijver wel in zekere mate. Alleen bij de een merk je het wat duidelijker. Met soepel verende franse auto’s merk je het ook wat meer omdat door de lange veerwegen de assen meer moeten verwerken. Bij achterwielaandrijvers valt meestal pas op hoe weinig je daar merkt van aandrijfasreacties.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is echt een hevig geratel, en omdat ik het ook duidelijk voel en hoor als ik voorzichtig een klein stukje in de hoogste stand rij, denk ik niet dat het erg met onbalans te maken heeft.
JE HEBT EEN GAT IN JE ASHOES!!!!! kijk maar op m’n briefje!!!
Dus je homokineet maakt lawaai!!!!!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar… denk je echt dat dat het is? Ik meen echt duidelijk te horen en te voelen dat het van rechts komt, en daar is inmiddels alles keurig voorzien van nieuwe hoesjes.
Gat in ashoes -> vet er uit -> geen smering -> de homokineten (of hoe je die apparaten ook maar mag noemen) slijten harder -> geratel.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mee eens, maar…. Gat in linker ashoes -> geen smering links -> rechts geratel hoor/voelbaar???
Dat klinkt ineens een stuk minder logisch!
Uh ... dat komt door de balanceerwerking ofzo
Nee, ik kan dat niet verklaren.
Schijt aan originaliteit.
Je hebt nog een plukhok staan waar (volgens mij) rechts nog een aandrijfas in zit. Aandrijfasje evne over zetten ? Gelijk mooi moment om bakolie te verversen Je weet hoe het moet ! Alleen weet ik het aanhaalmomant van de moer van de aandrijfas niet.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De sloper heeft een 1400 blokje, ik verwacht niet dat dat past.
Het is heel goed mogelijk dat je een kapotte homokineet en zelfs een kapot wiellager aan de andere kant hoort dan dat het onderdeel kapot is, dit is niet ongewoon en vraag niet waarom…. ik heb eens gehoord dat het onderstel je goed kan verassen qwa geluid-doorgave, maar geloof met patje vervang die homokineet en het geluid is wellicht weg!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat is jouw advies, een aandrijfasje van de sloop halen? Wat past allemaal, ook die van een 1.9?
patje74 schreef:Wat is jouw advies, een aandrijfasje van de sloop halen? Wat past allemaal, ook die van een 1.9?
Hmm, hevig ratelen is toch wel wat ernstiger idd.
Je kan elke as pakken van een XU motor (1.6,1.9, diesel, turbodiesel) alleen niet van een 4x4.
Slechte as rechts voor in kombinatie met te lage bandenspanning links achter geeft hetzelfde effect (grotere uitslag op de diagonaal)
Band weer op spanning geluid weg , maar de as is natuurlijk niet in orde
‘t mistig buiten, licht zou de felle kou mijn teer gestel bederven
patje74 schreef:Mee eens, maar…. Gat in linker ashoes -> geen smering links -> rechts geratel hoor/voelbaar???
Dat klinkt ineens een stuk minder logisch!
Logisch of niet, ik heb precies hetzelfde gehad met mijn ZX, andere as erin en het was weg.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, bedankt voor de ervaringsverhalen! Ik ga morgenavond met de linker as aan de slag.