1 van de 2
 1 2 Volgende > 

ratelend geluid/gevoel op stuur bij uitveren
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 september 2007 10:54 PM

Op het moment dat de trs over een bultje is gegaan en haar pootjes strekt, hoor en voel ik een ratelend geluid. Dit hoor ik ook als ik in de middelste/hoogste stand ga rijden. In de rijstand merk ik helemaal niets en doet ze precies wat ze moet doen.
Het gekke is dat ik het niet hoor als ik de wagen in de hoogste stand zet en naar voren/achteren ga duwen. Ik kan het dus niet goed lokaliseren want het schijnt alleen voor te komen als ze door de motor aangedreven wordt.
Het lijkt in ieder geval van rechts te komen. Ter informatie, daar zit nergens overbatige speling op, nieuwe draagarmlagers, nieuwe ashoes en nieuwe hoes op het stuurhuis. Geen speling op het reactiestangetje, fusee of wat dan ook.

Op de een of andere manier gaat mijn gevoel uit naat het tripoide-gebeuren. Juist omdat ik het enkel hoor als ze door de motor aangedreven wordt. Of is dat geen ligische gedachten?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 09 september 2007 11:09 PM
  [ # 1 ]

Re: ratelend geluid/gevoel op stuur bij uitveren

patje74 schreef:

Op het moment dat de trs over een bultje is gegaan en haar pootjes strekt, hoor en voel ik een ratelend geluid. Dit hoor ik ook als ik in de middelste/hoogste stand ga rijden. In de rijstand merk ik helemaal niets en doet ze precies wat ze moet doen.
Het gekke is dat ik het niet hoor als ik de wagen in de hoogste stand zet en naar voren/achteren ga duwen. Ik kan het dus niet goed lokaliseren want het schijnt alleen voor te komen als ze door de motor aangedreven wordt.
Het lijkt in ieder geval van rechts te komen. Ter informatie, daar zit nergens overbatige speling op, nieuwe draagarmlagers, nieuwe ashoes en nieuwe hoes op het stuurhuis. Geen speling op het reactiestangetje, fusee of wat dan ook.

Op de een of andere manier gaat mijn gevoel uit naat het tripoide-gebeuren. Juist omdat ik het enkel hoor als ze door de motor aangedreven wordt. Of is dat geen ligische gedachten?

Dat zijn meestal idd onregelmatigheden in de assen. Het lijkt me geen ramp. Eigenlijk merk je dat bij elke voorwielaandrijver wel in zekere mate. Alleen bij de een merk je het wat duidelijker. Met soepel verende franse auto’s merk je het ook wat meer omdat door de lange veerwegen de assen meer moeten verwerken. Bij achterwielaandrijvers valt meestal pas op hoe weinig je daar merkt van aandrijfasreacties.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 september 2007 11:16 PM
  [ # 2 ]

Het is echt een hevig geratel, en omdat ik het ook duidelijk voel en hoor als ik voorzichtig een klein stukje in de hoogste stand rij, denk ik niet dat het erg met onbalans te maken heeft.

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 09 september 2007 11:23 PM
  [ # 3 ]

JE HEBT EEN GAT IN JE ASHOES!!!!! kijk maar op m’n briefje!!!

Dus je homokineet maakt lawaai!!!!! Laughing  Wink

Emiel

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 september 2007 11:32 PM
  [ # 4 ]

Maar… denk je echt dat dat het is? Ik meen echt duidelijk te horen en te voelen dat het van rechts komt, en daar is inmiddels alles keurig voorzien van nieuwe hoesjes.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 09 september 2007 11:33 PM
  [ # 5 ]

Gat in ashoes -> vet er uit -> geen smering -> de homokineten (of hoe je die apparaten ook maar mag noemen) slijten harder -> geratel.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 september 2007 11:37 PM
  [ # 6 ]

Mee eens, maar…. Gat in linker ashoes -> geen smering links -> rechts geratel hoor/voelbaar???
Dat klinkt ineens een stuk minder logisch!

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 09 september 2007 11:42 PM
  [ # 7 ]

Uh ... dat komt door de balanceerwerking ofzo Wink

Nee, ik kan dat niet verklaren.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 09 september 2007 11:43 PM
  [ # 8 ]

Je hebt nog een plukhok staan waar (volgens mij) rechts nog een aandrijfas in zit. Aandrijfasje evne over zetten ? Gelijk mooi moment om bakolie te verversen Wink Je weet hoe het moet ! Alleen weet ik het aanhaalmomant van de moer van de aandrijfas niet.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 september 2007 12:22 AM
  [ # 9 ]

De sloper heeft een 1400 blokje, ik verwacht niet dat dat past.

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 10 september 2007 12:45 AM
  [ # 10 ]

Het is heel goed mogelijk dat je een kapotte homokineet en zelfs een kapot wiellager aan de andere kant hoort dan dat het onderdeel kapot is, dit is niet ongewoon en vraag niet waarom…. ik heb eens gehoord dat het onderstel je goed kan verassen qwa geluid-doorgave, maar geloof met patje vervang die homokineet en het geluid is wellicht weg!

Emiel

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 september 2007 12:51 AM
  [ # 11 ]

Wat is jouw advies, een aandrijfasje van de sloop halen? Wat past allemaal, ook die van een 1.9?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 10 september 2007 01:32 AM
  [ # 12 ]
patje74 schreef:

Wat is jouw advies, een aandrijfasje van de sloop halen? Wat past allemaal, ook die van een 1.9?

Hmm, hevig ratelen is toch wel wat ernstiger idd.

Je kan elke as pakken van een XU motor (1.6,1.9, diesel, turbodiesel) alleen niet van een 4x4.

Profiel  

henkpol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31

Gepost: 10 september 2007 01:48 AM
  [ # 13 ]

Slechte as rechts voor in kombinatie met te lage bandenspanning links achter geeft hetzelfde effect (grotere uitslag op de diagonaal)

Band weer op spanning geluid weg , maar de as is natuurlijk niet in orde

‘t mistig buiten, licht zou de felle kou mijn teer gestel bederven

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 september 2007 01:52 AM
  [ # 14 ]
patje74 schreef:

Mee eens, maar…. Gat in linker ashoes -> geen smering links -> rechts geratel hoor/voelbaar???
Dat klinkt ineens een stuk minder logisch!

Logisch of niet, ik heb precies hetzelfde gehad met mijn ZX, andere as erin en het was weg.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 september 2007 02:25 AM
  [ # 15 ]

OK, bedankt voor de ervaringsverhalen! Ik ga morgenavond met de linker as aan de slag.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook