Luchtgekoelde 4-tact scootermotor in de winter
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 26 januari 2005 01:49 PM

Zoals sommige wel weten ben ik in het bezit van een Kymco Filly scooter. Dit is een luchtgekoelde 1 cilinder 4-tact motor met 49 CC. Het blokje is een afgeleide van het blok uit de Honda SS.

Nu met deze kou heb ik vaak het probleem dat de motor niet goed wil starten of dat bij het stoplicht afslaat. Hij is hiervoor al meerdere malen op nagekeken en daarbij zijn de kleppen gesteld, de bougie vervangen en de carburateur afgesteld. Idealer kan hij denk ik niet worden afgesteld, dat merk ik voornamelijk als het waremer is als 10 graden…dan loopt hij als een trein! Dus kan ik er van uitgaan dat de koude er wel degelijk iets mee te maken heeft.
In de winter zette mijn vader altijd voor de grille van zijn GS een kunststof afdekplaat. In mijn Visa Speciál zat zo’n plaat aan de binnenzijde van de grille. Dus zit ik erover te denken zo iets te maken voor mijn scooter. Ik weet alleen niet hoe. De cilinder zelf zit al goed ingepakt. Maar er is wel een doorstroomopening voor de rijwind. Kan ik die zomaar afsluiten of moet ik iets maken dat er nog maar voor zoveel % lucht doorheen kan?

Wie kan me wat tips geven?

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 januari 2005 04:39 PM
  [ # 1 ]

dat toevoer gat iets kleiner maken.
Onsteking iets later zetten
iets rijker mengsel.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 26 januari 2005 09:07 PM
  [ # 2 ]

Het is inderdaad een goed idee om de rijwindkoeling te beperken. Echter niet helemaal afsluiten. Bij mijn weten is de kymco een luchtgekoelde scooter (jongen bij mij in de straat geeft er ook 1). En is dat dus zeker een oplossing. Die jongen bij mij in de straat heeft echter een betere oplossing. De hele winter in de schuur zetten Laughing

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 26 januari 2005 09:58 PM
  [ # 3 ]

Klopt….luchtgekoeld. Hij staat overigens gewoon in een fietsenkelder. Wel lekker….zowel in de zomer als in de winter heb je er een vrij constante temperatuur…nml 18 graden. “s ochtends starten gaat dan ook prima….mits hij niet te lang heeft stilgestaan (benzine verdampt uit de caburateur). De accu heb ik vorig jaar vervangen door een wat zwaarder exemplaar…die houdt het veel beetr vol dan de oude…die overigens nieuw was bij aanschaf van mijn scooter in mei 2003.

Maar ik zal de aanvoer van lucht eens wat gaan beperken en verder doen wat bogaard77 me aanraad. Binnenkort krijgt hij toch een beurtje en wordt de uiltaat vervangen door een “snellere” en komen er andere rolletjes in zodat hij wat sneller accelereert. Want wat dat betreft…de topsnelheid is prima…maar om hem te halen ben je wel 1,5 minuut verder met een warme motor.

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 27 januari 2005 12:51 AM
  [ # 4 ]
Xantippe schreef:

Klopt….luchtgekoeld. Hij staat overigens gewoon in een fietsenkelder. Wel lekker….zowel in de zomer als in de winter heb je er een vrij constante temperatuur…nml 18 graden. “s ochtends starten gaat dan ook prima….mits hij niet te lang heeft stilgestaan (benzine verdampt uit de caburateur). De accu heb ik vorig jaar vervangen door een wat zwaarder exemplaar…die houdt het veel beetr vol dan de oude…die overigens nieuw was bij aanschaf van mijn scooter in mei 2003.

Maar ik zal de aanvoer van lucht eens wat gaan beperken en verder doen wat bogaard77 me aanraad. Binnenkort krijgt hij toch een beurtje en wordt de uiltaat vervangen door een “snellere” en komen er andere rolletjes in zodat hij wat sneller accelereert. Want wat dat betreft…de topsnelheid is prima…maar om hem te halen ben je wel 1,5 minuut verder met een warme motor.

Niet de luchtaanvoer beperken!
De luchtkoeling moet je gaan beperken waardoor de motor sneller en beter op bedrijfstemperatuur komt/blijft.

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 27 januari 2005 01:40 AM
  [ # 5 ]

Dat bedoel ik ook. Ik ga echt niks voor de luchtinlaat maken. Op mijn vorige scooter, een tweetact heb ik toen wel uit die inlaat een schotje gehaald waardoor de scooter iets harder liep. Net als de metalen ring die in de uitlaat zit. Dat soort dingen heeft mijn Kymco gelukkig niet. De snelheidsbegrenzer was een simpele stekker bij de accu. Als nou een agent vraag….“hoe hard loopt ie"kan ik zonder te liegen zeggen….45. Alleen zal ik er niet bij zeggen dat dat de mijlen per uur zijn..dus 72 km/h Wink

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 januari 2005 01:46 AM
  [ # 6 ]

Wacht even, je hebt bij een luchtgekoelde brommer 2 lucht inlaten…

aan de linkerzijde(carterkant) heb je je luchtfilter zitten en aan de andere zijde(rechts/ontstekings kant) heb je de inlaat voor de rotor(koelfan)

je kan je luchtfilter afdekken, alleen:
1. dat bevordert niet je opwarm tijd
2. al dek je hem voor de helft af(origineel kymcofilter) dan heb je nog geen vermogensverlies.


met een standaard ontsteking kan je weinig knoeien, en zeker niet vertimen…daarvoor heb je een binnenrotor nodig…

Een iets rijker mengsel kan je proberen, ik ga er echter vanuit dat je dealer dit dan al gedaan heeft.

De inlaat van je koellucht mag je helemaal niet beperken, luchtgekoelde scooters hebben het al zo zwaar…

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is om een luchthapper te kopen en deze achterstevoren erop te zetten, je vangt dan minder lucht maar de fan wordt niet belemmerd in het draaien….

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook