1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Lamme schroef uitdraaien
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 11 september 2007 12:51 AM

Ik heb een vraag over een lamme schroef.

Hij zit niet in een auto of zo maar op http://www.klusidee.nl kon ik hier niks over vinden.

Het gaat om een nagelnieuwe lacrosse stick (wat dat is vergeet je maar). Deze aluminium buis heeft aan de bovenkant een head met een kunststof mof er overheen geschoven die met één RVS schroef door de kunststof en door de buis vastgeparkerd zit.

Die schroef is dus lam en kan ik er niet meer uitdraaien. Wie heeft er een truc om de schroef eruit te draaien. Ik kan NIET onder de schroef komen want er zit een opstaande rand van de kunststof omheen dus het moet op een andere manier. Ik heb al geprobeerd om er met secondelijm een andere schroef op te lijmen zodat ik houvast krijgt maar dat gaat ook niet.

Mijn zoon verkoopt deze sticks en heeft er drie op voorraad waar de head vanaf moet. Die moet er dus af om te kunnen versturen. Er zijn geen dozen waar die dingen gemonteerd in passen.

Fotootje om te verhelderen

Jos van der Voort

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 11 september 2007 12:56 AM
  [ # 1 ]

Paar klappen op geven zodat de schroef los trilt. Hierbij loop je wel het risico dat er iets beschadigt ! Wellicht kan je dan de schroef er uit draaien.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 september 2007 01:08 AM
  [ # 2 ]
Lelijke Eend schreef:

Paar klappen op geven zodat de schroef los trilt. Hierbij loop je wel het risico dat er iets beschadigt ! Wellicht kan je dan de schroef er uit draaien.

Nagelnieuw en waarde 60 euro. Klappen is dan niet echt een optie!

Bovendien zit de schroef al los. Probleem is dat hij dol is en dus niet “pakt” bij het losdraaien. Waarschijnlijk is de schroef er met grof geweld in gedraaid tijdens de assemblage in de fabriek.

Jos van der Voort

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 september 2007 01:14 AM
  [ # 3 ]

Hmz, dat wordt ingewikkelder ...

Ik dacht zelf dat er roest tussen het aluminiume en RVS zat (nooit metallisch contact maken tussen RVS en aluminum, dat roest als de ziekte!).

Als ik iets verzonenn heb om het spul los te krijgen, kom ik er op terug.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 11 september 2007 01:24 AM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

Hmz, dat wordt ingewikkelder ...

Ik dacht zelf dat er roest tussen het aluminiume en RVS zat (nooit metallisch contact maken tussen RVS en aluminum, dat roest als de ziekte!).

Als ik iets verzonnen heb om het spul los te krijgen, kom ik er op terug.

Het is geen echt aluminium. Het is een zinc alloy, ofwel een alliage van zink en aluminium. Overigens worden deze sticks ook wel uitgevoerd in andere materialen zoals Kryptolite, Scandium, Titanium en allerlei composite materialen.

In titanium met een titanium versterking in de kunststof head kost zo’n complete stick al gauw meer dan 400 euro.

Jos van der Voort

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 11 september 2007 01:25 AM
  [ # 5 ]

RVS en aluminium roest als de ziekte?? lijkt me stug, maar goed, is de schroef nu dol of is ie voorbij het schroefdraad gedraaid. dat laatste komt wel vaker voor, en dan moet je op de één of andere manier weer zien dat je het schroefdraad weer terug krijgt waar het gat zit. vervelend is dat RVS niet magnetisch is. je zou met een punttangetje kunnen proberen tussen schroef en plastic te komen.. of een pincet. en dan knijpen, trekken en draaien.

overigens heb ik een paar weken geleden nog naar een profwedstrijd lacrosse zitten kijken (washington tegen weet ik niet meer)

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 11 september 2007 01:30 AM
  [ # 6 ]

RVS is edel, aluminium niet. ‘plak’ het op elkaar en je krijgt flinke roest.

En RVS is licht magnetisch, maar waarschijnlijk houdt goede lijm beter dan een magneet.

Profiel  

hel1
> 2000 berichten

Gepost: 11 september 2007 01:39 AM
  [ # 7 ]
Lelijke Eend schreef:

RVS is edel, aluminium niet. ‘plak’ het op elkaar en je krijgt flinke roest.

En RVS is licht magnetisch, maar waarschijnlijk houdt goede lijm beter dan een magneet.

we gaan off topic, en sorry hiervoor, maar lees dit eens door: http://www.aluminiumcentrum.nl/aluminiumcentrum.nl/ files/Doc/Aluminium/Corrosie_en_aluminium.pdf
daar wordt RVSn door aangeraden om geen galvanische corrosie of contactcorrosie te krijgen

en alles is licht magnetisch, dus zo lust ik er nog wel een paar

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 11 september 2007 01:44 AM
  [ # 8 ]

hoogtoerige schroefmachine erop.
liefst met een bit die zich ietwat klemt cq vastzet in de schroef.

de schroef door de frictie heet laten worden, en dan voorzichtig van de klemming ,gebruik maken, om hem eruit te trekken, terwijl de machine nog draaid.

mvgr wupke Wink

Profiel  

hel1
> 2000 berichten

Gepost: 11 september 2007 01:49 AM
  [ # 9 ]

die zou ook kunnen lukken

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 11 september 2007 02:06 AM
  [ # 10 ]
hel1 schreef:

RVS en aluminium roest als de ziekte?? lijkt me stug, maar goed, is de schroef nu dol of is ie voorbij het schroefdraad gedraaid. dat laatste komt wel vaker voor, en dan moet je op de één of andere manier weer zien dat je het schroefdraad weer terug krijgt waar het gat zit. vervelend is dat RVS niet magnetisch is. je zou met een punttangetje kunnen proberen tussen schroef en plastic te komen.. of een pincet. en dan knijpen, trekken en draaien.

overigens heb ik een paar weken geleden nog naar een profwedstrijd lacrosse zitten kijken (washington tegen weet ik niet meer)

Punttangetje heb ik ook al geprobeerd. Zou je misschien met een linkse tap in de kruiskop kunnen tappen of heb je daar ook te weinig houvast voor? Misschien de kruiskop een klein beetje uitboren?

Jos van der Voort

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 11 september 2007 02:08 AM
  [ # 11 ]

Dan draait het schroefje toch gewoon door ?

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 11 september 2007 02:19 AM
  [ # 12 ]
Lelijke Eend schreef:

Dan draait het schroefje toch gewoon door ?

Ahum… Ja!

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 11 september 2007 02:21 AM
  [ # 13 ]
kreazyV8wuppo schreef:

hoogtoerige schroefmachine erop.
liefst met een bit die zich ietwat klemt cq vastzet in de schroef.

de schroef door de frictie heet laten worden, en dan voorzichtig van de klemming ,gebruik maken, om hem eruit te trekken, terwijl de machine nog draaid.

mvgr wupke Wink

Dit lijkt me wel een optie. Die gaat op de lijst!

Jos van der Voort

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 11 september 2007 02:34 AM
  [ # 14 ]

Eventueel wat secondelijm gebruiken voor extra ‘grip’.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 11 september 2007 02:38 AM
  [ # 15 ]

Deuhh.. als je goed gelezen had heb ik dat al geprobeerd..

Ik heb geprobeerd om een oude schroevedraaier er aan te lijmen maar dat ging ook niet.

Jos van der Voort

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook