Beste medeforummers,
ik zit hier met een dik probleem:
ik heb lang over nagedacht hoe ik mijn niet meer optimaal werkende plip gaa vervangen.
Uitendelijk kwam ik bij de conclusie dat een set met klapsleutel, Cv en autoalarm het beste voor mij is.
Du heb ik die bij eBay gekocht
Helaas zit ik nu met de inbouw te worstelen.
ik weet namelijk niet, welke draden ik moet hebben in dat geknooi. ops:
- contacten van de deuren en de kofferklep
- knipperlichten links+rechts
- contactkabel rem
- massacontact
- CV
- Plus van contactslot
ik heb imiddels zelf probeerd het aan te sluiten.
Nu werkt nog maar een kant van de knipperlicht.
(relais defect)?
heeft iemand een duidelijke plattegrond van de zekeringskast?
een wat ik dus ook niet weet:
hoe sluit ik de doorgeknipte kabels het best weer samen?
bedankt!
Peter
Re: problemen met inbouw CV op afstand+autoalarm in BX
BX-newbee schreef:Beste medeforummers,
ik zit hier met een dik probleem:
ik heb lang over nagedacht hoe ik mijn niet meer optimaal werkende plip gaa vervangen.
Uitendelijk kwam ik bij de conclusie dat een set met klapsleutel, Cv en autoalarm het beste voor mij is.
Du heb ik die bij eBay gekocht
Helaas zit ik nu met de inbouw te worstelen.
ik weet namelijk niet, welke draden ik moet hebben in dat geknooi. ops:
- contacten van de deuren en de kofferklep
- knipperlichten links+rechts
- contactkabel rem
- massacontact
- CV
- Plus van contactslotik heb imiddels zelf probeerd het aan te sluiten.
Nu werkt nog maar een kant van de knipperlicht.
(relais defect)?heeft iemand een duidelijke plattegrond van de zekeringskast?
een wat ik dus ook niet weet:
hoe sluit ik de doorgeknipte kabels het best weer samen?
bedankt!
Peter
Kabels doorknippen? Waar ben je dan in vredesnaam aan begonnen? Weet je nog wel wat waaraan hoort? Zo nee, zoek dan maar een andere BX. Zo ja, dan kan ik je enige studie op het schema aanbevelen.
Schema’s kun je vinden op: http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/
en kies dan Schema, en vervolgens het type wat je nodig hebt.
Het algemene schema voor typen 2 http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/bx_schema_6_1987_9.html
is meestal wel voldoende, met de legenda uiteraard.
Ich bin ein Breaker
Waarom zou je eigenlijk een alarm in een BX willen? hij wordt niet gestolen, en als je geen waardevolle spullen zichtbaar hebt wordt ie ook niet opengebroken.
Daarbij: een alarm gaat meestal af als ‘t niet moet, en als het wel moet, is er geen hond die er echt van opkijkt…
Harm schreef:Waarom zou je eigenlijk een alarm in een BX willen? hij wordt niet gestolen, en als je geen waardevolle spullen zichtbaar hebt wordt ie ook niet opengebroken.
Daarbij: een alarm gaat meestal af als ‘t niet moet, en als het wel moet, is er geen hond die er echt van opkijkt…
ja, daar hebben we wat aan…
ik kan je niet helpen hier mee maar ik hoop dat je alle draadjes hebt gemerkt, anders wordt het een vervelende zoektocht. succes!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Zo heb ik toen mijn BX ook gekeken om de infrarode voor een radiografische te vervangen.
Helaas waren 9 van de 10 draden van de BX die naar het kastje gingen groen, kwam ik dus ook totaal niet uit, omdat je dan alles door moet gaan meten waar je een behoorlijke tijd mee zoet kunt zijn.
WYD schreef:Zo heb ik toen mijn BX ook gekeken om de infrarode voor een radiografische te vervangen.
Helaas waren 9 van de 10 draden van de BX die naar het kastje gingen groen, kwam ik dus ook totaal niet uit, omdat je dan alles door moet gaan meten waar je een behoorlijke tijd mee zoet kunt zijn.
juist!
het zijn te veel groene kabels in de bak!
bovendien weet ik niet, waar in de zekeringskast de kofferklep is aangesloten
en nee,
ik heb niet alle kabels doorgeknipt of zo….....
alleen die, die er blijkbaar nodig zijn
Peter
De schema’s zijn best handig als je weet hoe het werkt… deze moet je hebben:
Component 90, rechtsboven, is de CV-unit die in de middentunnel ligt. Als er staat “9V1” wil dat zeggen dat op negenpolige stekker hebt, kleur groen (Vert), de draad op aansluiting 1 zit. Als je de draden dan volgt, kun je aardig zien wat ze doen.
Prima!
bedankt Harm
ik denk dat het morgen gaat lukken…..
BX-newbee schreef:WYD schreef:Zo heb ik toen mijn BX ook gekeken om de infrarode voor een radiografische te vervangen.
Helaas waren 9 van de 10 draden van de BX die naar het kastje gingen groen, kwam ik dus ook totaal niet uit, omdat je dan alles door moet gaan meten waar je een behoorlijke tijd mee zoet kunt zijn.juist!
het zijn te veel groene kabels in de bak!
bovendien weet ik niet, waar in de zekeringskast de kofferklep is aangesloten
en nee,
ik heb niet alle kabels doorgeknipt of zo….....
alleen die, die er blijkbaar nodig zijn
Peter
Hoe bedoel je “waar de kofferklep is aangesloten”? De CV-draden daarvoor worden onder de voetenruimte v/d rechter achterpassagier afgetakt van de CV-kabelboom.
Zolang het alleen om verknipte groene draadjes bij de CV-module achter de handrem gaat kun je overwegen met bijv. een losse accu te testen welke draadjes je verknipt hebt.
Alleen op de uiteinden staan merktekens, maar daar heb je nu niets meer aan. Overigens is me dan wel een raadsel waarom je knipperlicht het niet meer doet.
In het ergste geval zul je alle portierpanelen moeten losnemen om door te meten welke draad waarbij hoort. Het plaatsen van een andere interieurkabelboom is dan ook een optie, al blijft dat best wel wat werk.
Aftakkingen “volgens het boekje” maak je met voor de draaddikte geschikte aftap-klemmen die je bij een automaterialenhandel kunt kopen.
Om de zooi weer aan elkaar te knopen kun je die eveneens toepassen, of je moet voldoende soldeervaardigheid hebben om het te solderen en een stukje krimpkous eromheen aan te brengen.
Ich bin ein Breaker
Beetje erg achteraf misschien… maar voor dit soort gevallen (ik wil een RF-plip en heb geen ervaring met dit soort dingen) zijn die plug & pray-setjes van de dealert erg fijn. Goed, kost wel even 110 euro, maar werkt meteen zonder draadjes door te knippen.
Aftermarket spul inbouwen kan prima, maar doe dat dan wel als je er ofwel ervaring mee hebt, ofwel je ingelezen hebt met het schema erbij…
ik zou je graag willen helpen enzo..
maar ik zit met hetzelfde probleem..
en ik heb zeg maar wel de senzor voor cv en dat dus alle deuren met een druk op de knop dicht en opengaan..
aam de afstandsbediening is dus er nooit bij geweest :S
ik hoop nog een nieuwe/vervangende te kunnen vinden..
maar als je er uit bent zou ik ht graag van je horen
veel succes
en ik heb zeg maar wel de senzor voor cv en dat dus alle deuren met een druk op de knop dicht en opengaan..
aam de afstandsbediening is dus er nooit bij geweest :S
Zoek gewoon een setje plip + ontvanger, die heeft vast nog wel iemand in de aanbieding… wel IR, maar met nieuwe batterijtjes werkt ‘t redelijk
FmXXX-STanie schreef:ik zou je graag willen helpen enzo..
maar ik zit met hetzelfde probleem..
en ik heb zeg maar wel de senzor voor cv en dat dus alle deuren met een druk op de knop dicht en opengaan..
aam de afstandsbediening is dus er nooit bij geweest :Sik hoop nog een nieuwe/vervangende te kunnen vinden..
maar als je er uit bent zou ik ht graag van je horen
veel succes
Heb je een originele PLIP-ontvanger? Zo ja, dan kun je een willekeurige PLIP-zender te pakken zien te krijgen en die ombouwen zodat ie op jouw ontvanger werkt.
Als je geen plip-ontvanger hebt dan is de enige echte keuze een radiografische module te plaatsen. Dat kan zonder solderen/knippen, als je het juiste type te pakken krijgt tenminste. Dat kost wel wat, tegenwoordig.
Ich bin ein Breaker
Harm schreef:Beetje erg achteraf misschien… maar voor dit soort gevallen (ik wil een RF-plip en heb geen ervaring met dit soort dingen) zijn die plug & pray-setjes van de dealert erg fijn. Goed, kost wel even 110 euro, maar werkt meteen zonder draadjes door te knippen.
Aftermarket spul inbouwen kan prima, maar doe dat dan wel als je er ofwel ervaring mee hebt, ofwel je ingelezen hebt met het schema erbij…
Hear, hear. Ik kan het daar VOLMONDIG mee eens zijn.
Je zult niet de 1e BX-bezitter zijn die vanwege gerommel met de bedrading besluit er afstand van te doen.
Ich bin ein Breaker
Als je geen plip-ontvanger hebt dan is de enige echte keuze een radiografische module te plaatsen. Dat kan zonder solderen/knippen, als je het juiste type te pakken krijgt tenminste. Dat kost wel wat, tegenwoordig
Hij heeft de senzor… dus dat zou wel moeten lukken
Harm schreef:Als je geen plip-ontvanger hebt dan is de enige echte keuze een radiografische module te plaatsen. Dat kan zonder solderen/knippen, als je het juiste type te pakken krijgt tenminste. Dat kost wel wat, tegenwoordig
Hij heeft de senzor… dus dat zou wel moeten lukken
Tja, of - sorry voor de wat onaardig overkomende opmerking - denkt dat hij dat heeft, dus alleen CV zonder PLIP.
Als er zo’n donker bolletje in de dakbekleding zit, en daarachter zit ook nog een printplaat (worden er wel eens uitgehaald bij storingen) of een kabel dan moet het goed kunnen komen.
Ich bin ein Breaker