4 van de 34
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

Rogier’s 2400ie - verkocht!
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2509

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 11 september 2007 03:10 AM
  [ # 46 ]
Rogier Verhoef schreef:

Filters in CX c-matic? Daar rept de Vraagbaak niet over, maar doet hoeft nog niets te betekenen -wellicht zitten ze er toch in. Ik kan alleen 3 carterpluggen eruit halen, that’s it geloof ik Confused:

Hm, ik ken die bak verder niet hoor. Maar als er iets slecht is voor een pomp is het ijzergruis, dus ik vermoed dat er toch ergens iets gefilterd wordt. Misschien dat er in/onder het kleppenhuis nog een filtertje zit.

Edit: in de vraagbaak die ik hier digitaal heb wordt over een ‘suction filter’ gerept. Die kan je er uit schroeven. http://www.citroends.org/downloads/downloads-nl.swf , documentatie cx, serie 1, pdf pag 201.

Profiel  

bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 11 september 2007 12:39 PM
  [ # 47 ]

Er zit inderdaad een filter in de C-maticbak: als je onderaan aan de voorzijde die grote ring losdraait (met het boutje in het midden), komt daar na enig gedoe een cilindervormig, metalen filter achter weg. En daar kan enorm veel viezigheid inzitten, zo heb ik ervaren. Schoonmaken met benzine oid, maar ze zijn ook hier en daar nog nieuw te koop. Het zal zo ongeveer het enige onderdeel van de C-matic zijn dat nog enigzins verkrijgbaar is Rolling Eyes

Groeten,
Sander

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1205

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 13 september 2007 12:02 PM
  [ # 48 ]

Dank! Zal tijdens volgende beurt/vervangen van Fluide-T eens zoeken naar dat filter en met wasbenzine reinigen.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 27 januari 2008 07:41 PM
  [ # 49 ]

Ouwe koe van een topic weer even afstoffen.

Vandaag het letterlijk “zwarte doosje” bovenop de bak eens opengemaakt, zie LINK voor 2 fotos (onderste thumbnails).

Ik zie nu 2 zuigertjes met in totaal 4 contactjes. Iemand enig idee hoe dit elektrisch-mechanische stukje werkt, de vraagbaak vertelt me niets erover. En toch heb ik het gevoel dat het af-en-toe-niet-ontkoppelen hiermee te maken heeft (vooral koud, warm sporadisch van 3-2)

En vanochtend wilde madame opeens warm niet meer uit de R Exclamation  Om niks te forceren maar motor uitgezet en bak in P. Maar toen had de elektra nog steeds niet door dat ik ontkoppeld had, dus weer starten ho maar. Wel via directe startcontact bij accu, daarna ff flink geroerd en toen deed alles het weer.

Iemand kennis van deze black box of magic???

Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 28 januari 2008 01:53 AM
  [ # 50 ]

Ja, dat heb ik wel. Ik moet het alleen even opduikelen.

Het is niet zo lastig: ik neem aan dat er aan de bovenkant een draadje zit? Dat draadje gaat naar het schakelrelais in je dashboard, de bak is de massa. In de versnelling is de stroomkring verbroken, in z’n vrij staat er 12V over.

Kijk ondertussen ook nog even naar dit plaatje.
Het idee is dat in gekoppelde stand er geen spanning over de electroklep staat. Dit is een beveiliging, dat mocht de stroom ooit uitvallen tijdens het rijden dat je niet ook meteen je aandrijving kwijt bent. Als je wil schakelen krijgt de electroklep 12V toegediend, waardoor de bak ontkoppelt.

Het zwarte doosje achterop de bak zorgt hier voor. Dat is nr 21 op de tekening. Bij het verbreken van het contact in het zwarte doosje is ook het relais (nr 20) zodanig geschakeld dat er 0 volt over de elektroklep staat (nr 13).

Zo te horen ontkoppelt de bak dus niet meer goed. Aan je foto’s te zien is er geen probleem met het zwarte kastje. Je kan het even checken in alle versnellingen, als het goed is moet in alle versnellingen het contact verbroken zijn, en moet er tussen de contactjes een bepaalde afstand zitten, te meten met voelermaat. Hoeveel weet ik niet, staat vast in de Haynes.

Klopt dit, dat kan je eens kijken of de electroklep het doet. Daar moet dus 12 V over staan als de auto in z’n vrij staat.  Als dat allemaal werkt moet je het intern gaan zoeken. Heb je alle filters al nagelopen? Is je kleppenhuis nog in orde? Is het Fluide T niveau nog voldoende? Ik heb gemerkt dat het erg nauw luistert.

Het kan ook zijn dat de pakking tussen kleppenhuis en bak stuk is (erg onhandige constructie namelijk), waardoor er een ‘crossflow’ onstaat tussen de aan en afvoerleiding van de schakelklep. Hierdoor heb je enorm drukverlies en zal de bak moeilijk kunnen ontkoppelen. Het is de moeite waard om daar eens naar te kijken als je alles langs gelopen hebt. Bij mijn C-Matic was dat ook een probleem, en daardoor schakelde mijn bak ook heel beroerd als het koud was, en heb ik ook eens gehad dat ie niet meer uit de versnelling wilde.

Succes, het is de moeite waard de C-Matic weer goed werkend te krijgen. Ik heb die bak inmiddels van binnen en buiten gezien, dus heb je meer vragen, stel ze gerust.

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 28 januari 2008 11:24 PM
  [ # 51 ]

Wow dank je voor dit uitgebreide antwoord!

Plaatje is van de GS-bak zeker, zonder de P-stand en daarom met 1 ipv 2 contactjes is uitgerust?
Ik begrijp nu wel waarom de 2 linkercontactjes met elkaar zijn verbonden, evenals de 2 rechtercontactjes: het maakt niet uit wélke er contact maakt, als er maar contact gemaakt wordt (want dan ontkoppelt de boel dus).

Over de CX-C-matic:
Ja, naast het zwarte doosje zit een enkele stekker (aan de kant van het schutbord); die is al uitgebreid schoongemaakt en voorzien van verse zuurvrije vaseline weer teruggezet.

In de Vraagbaak nu bij het (de)monteren van de gehele C-matic ook wat over de contactjes gevonden:
“Stel de contactpunten van de ontkoppelingsschakelaar als volgt af: Schakel een versnelling in en stel het bijbehorende contact met een voelermaat af. Stel de 1e versnelling en de R af op 1,1 - 1,5 mm en zowel de 2e als de 3e versnelling op 0,8 - 1,1 mm. Zet de stelbouten vast met 2,5 - 3,0 Nm”
Nagenoeg geen kracht op zetten dus Wink

Dus als ik het goed heb, zal in iedere rijversnelling 1 van de 4 puntjes net géén contact moeten maken - en de andere 3 puntjes staan dan ruimer vrij?
En tijdens het uit de versnelling halen, moet het betreffende puntje net wel contact maken, of 2 ervan, of 4?
En de bak krijgt dus pas signaal tot ontkoppelen als je de hendel al significant verplaatst hebt? Dan kan het “vastzitten” niet met de contactjes te maken hebben, lijkt me.

Kun je ook nog meer vertellen over:
- elektroklep, waar zit die (wederom lekker duidelijk die vraagbaak)?
- pakking tussen kleppenhuis en bak, kan het zijn dat de Vraagbaak het kleppenhuis het “verdeelhuis” noemt (en waar zit die dan?). Is dat een klus voor iemand die nog dit soort vragen stelt Wink of alleen voor Cool bikkels als Dibert e.a.  Idea

En ik wil nu een grotere garage waar de CX wel in kan, zodat ik meteen ff zou kunnen kijken Wink  Exclamation

Laten we de C-matic inderdaad in leven houden, het rijdt zooooo leuk Cool  Very Happy

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten

Gepost: 28 januari 2008 11:40 PM
  [ # 52 ]

Tsja, alles wat ik zeg is vanuit de GS C-Matic, plaatje zal ook wel van de GS zijn. Die heeft in de eerste incarnatie nog geen P-stand inderdaad, die kwam pas in de GSA. Neemt niet weg dat die technisch echt wel gelijk is aan de CX C-Matic, hoe vaak ook beweerd wordt dat dat niet zo is. De uitvoering kan dan net wat anders zijn als gevolg van voortschrijdend technisch inzicht.

Dus als ik het goed heb, zal in iedere rijversnelling 1 van de 4 puntjes net géén contact moeten maken - en de andere 3 puntjes staan dan ruimer vrij?
En tijdens het uit de versnelling halen, moet het betreffende puntje net wel contact maken, of 2 ervan, of 4?
En de bak krijgt dus pas signaal tot ontkoppelen als je de hendel al significant verplaatst hebt? Dan kan het “vastzitten” niet met de contactjes te maken hebben, lijkt me.

In principe wordt in de versnelling maar één van de contactjes verbroken, de andere drie staan gewoon nog vast. Die verschillende maten uit de vraagbaak zijn gewoon wat de lichthoogte is per desbetreffende versnelling. Die afstand is er om er voor te zorgen dat je bak niet meteen ontkoppeld als je per ongeluk de pook aanraakt.

- elektroklep, waar zit die (wederom lekker duidelijk die vraagbaak)?

Die zit aan het kleppenhuis/verdeelhuis vast.

Waar het kleppenhuis bij de CX zit weet ik niet, en ik denk dus dat het inderdaad het ‘verdeelhuis’ is waar de vraagbaak over rept. Ik heb het destijds bij de Wup gedaan, maar als je het één keer gezien hebt is het niet zo moeilijk. Pech was bij mij wel dat één van de bouten van het kleppenhuis bij hermontage doldraaide in het zachte aluminium van de bak, daar moest dus een overmaatse bout in. Pas hier dus op.

Het is dat je wat ver weg woont, maar ik zou op zich wel een keertje langs willen komen om eens te kijken wat er loos is. Verwacht van mij geen wonderen, ik ben slechts een hobbymatig klusser met een voorheen problematische C-Matic, maar ik heb die hele bak inmiddels wel van A tot Z gezien en geloof dat ik inmiddels wel enigzins vat heb op de techniek er achter.

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 29 maart 2008 10:54 PM
  [ # 53 ]

Weer een update over al (in andermans draadjes op voortgeborduurd) startprobleem van de 2400ie. Lang verhaal, maar al zoveel aan geprobeerd dat ik even volledig wil zijn Rolling Eyes

Sinds een beurtje eind vorig jaar (met nieuwe Bougiecords, nieuwe bougies, afstellen voor APK etc.) heb ik vooral met de warme start problemen. Eerst weet ik dat aan een schijnbaar brakke accu, Maar ook na vervanging daarvan wilde de dame op 2e Kerstdag (fijn…) na een tankbeurt niet meer starten. Pas na veel vogelen door mij en ANWB (die meteen std de accu aan een lader hangt) weer wel, leek dus echt iets met laadcircuit te zijn.

Drie weken terug naar Van Bemmelen gebracht waar aldaar:
- de rotte C-matic schakelmof vervangen is (zodat probleem van bovenstaande posts is verholpen)  Cool
- geconstateerd dat de vorige eigenaar’s garage de oude dynamo + spanningsregelaar vervangen had door een dynamo met geïntegreerde spanningsregelaar. Kan wel, maar dan moet de halve bedrading aangepast, wat niet was gebeurd - bij inkomen van de fans viel de laadstroom helemaal weg (had zelf alleen gemeten met/zonder licht, niet gewacht op fans Surprisedops: )
- en toch andere Equiem bougies erin, volgens Peter van B waren dit nu dé 2400ie exemplaren.

Starten, lopen, laadstroommeter ook voor het eerst boven het grijs gemarkeerde gebied. Tanken, starten, geen probleem. Bij vrienden langs, meteen met warme motor gestart: geen probleem. ‘s Avonds met koude motor daar weg: geen probleem. Thuis na 10 minuten weer gestart: geen probleem Cool .

Vanochtend koud met na 3 weken beetje legere accu gestart: uche-uche-uche, rochel, lopen op 2 poten, 3 poten en madame liep weer. 20 minuten gereden (bijladen), naar supermarkt, weer naar huis, pas des problèmes Cool

Vanmiddag even naar de vuilstort (verhuizen ruimt echt op Wink), file natuurlijk op zaterdag. Na 5 minuten geen meter gereden te hebben motor uit. Nog 5 minuten later toch weer het oude euvel:
- startmotor draait vlot rond (accuspanning lijkt dus 100% ok)
- motor lijkt even aan te slaan, maar zelfs met tikkie gas bij slaat ‘ie meteen weer af
- bij nieuwe pogingen (in N of P uiteraard) draait de startmotor prima rond
- maar de motor weigert aan te slaan, geen vonk of geen benzine
- je hoort tijdens het starten bij de luchtmassameter een klepperend geluid -  hoort dat???
- nadat je je achterligger hebt uitgelegd dat een C-matic niet 1-2-3 aan te slepen is, bel je ff met thuisfront want er werd nog bezoek verwacht. Ondertussen start je nog eens met pietsie gas weer: vroemmmmm lopen.
- Motor angstvallig door laten lopen verder, bij thuiskomst uit en weer aan: geen probleem Shocked
- Met Citrofiel bezoek 15 minuten later weer geprobeerd: vroemmm Shocked
- Ff net als in file stationair warm laten lopen, uit, weer vroemmmm Shocked

Wordt een beetje wanhopig van. Alsof er iets te warm wordt en na afkoelen het weer doet (transistormoduul? thermotijdcontact? de beruchte BDP-sensor zit nog niet in de 2400ie toch?). En alsof je een time-out/reset van een computer moet afwachten als je ‘m 1x hebt laten afslaan, maar dat lijkt met toch iets té geavanceerd voor een CX uit 1978 Laughing

Iemand een idee?

Alvast dank - voor het lezen en hopelijk ook voor een oplossing Wink  Very Happy Idea

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 30 maart 2008 12:34 AM
  [ # 54 ]

Je zegt dat het gekomen is NA het beurtje waarbij ook nieuwe kabels gemonteerd zijn. Misschien eens de oude kabels terug monteren?

Ik zou in dit stadium van alles proberen:-)

Suc6!

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 30 maart 2008 03:35 AM
  [ # 55 ]
ernst23 schreef:

Je zegt dat het gekomen is NA het beurtje waarbij ook nieuwe kabels gemonteerd zijn. Misschien eens de oude kabels terug monteren?

Suc6!

Die ouwe kabels waren zó oud, dat ze knalhard waren en één ervan had al last van lekkage (heeft me 2x een schok gegeven terwijl ik enkel over het blok hing om bakolie te peilen, moet immers met lopende motor). Dus regelrecht de kliko ingegaan Surprisedops:

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 31 maart 2008 04:17 PM
  [ # 56 ]

Ik bedoel dan andere kabels, niet de oude:-)

Rogier Verhoef schreef:
ernst23 schreef:

Suc6!

Die ouwe kabels waren zó oud, dat ze knalhard waren en één ervan had al last van lekkage (heeft me 2x een schok gegeven terwijl ik enkel over het blok hing om bakolie te peilen, moet immers met lopende motor). Dus regelrecht de kliko ingegaan Surprisedops:

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 31 maart 2008 10:52 PM
  [ # 57 ]
ernst23 schreef:

Ik bedoel dan andere kabels, niet de oude Smile

Ernst, waar haal jij die vandaan? Voor de huidige bleek Dibert speciaal te moeten bellen met zijn groothandel Rolling Eyes

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 01 april 2008 01:47 AM
  [ # 58 ]

Shocked
Dibert heeft toch wel een 2ehands setje liggen om uit te proberen? En kun je nieuwe kabels niet gewoon bij de AMH halen? Dat wist ik niet. Andere zaken zoals kachelradiateur, luchtfilter, rotor en verdelerkap allemaal geen probleem.

Rogier Verhoef schreef:
ernst23 schreef:

Ik bedoel dan andere kabels, niet de oude Smile

Ernst, waar haal jij die vandaan? Voor de huidige bleek Dibert speciaal te moeten bellen met zijn groothandel Rolling Eyes

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 02 april 2008 12:59 AM
  [ # 59 ]

Tja, Dibert dacht eerst zelfs dat er nog slechts 2400-carb kabels te verkrijgen waren. Gelukkig bleek Bougicord ze nog wel te maken, ze zaten blijkbaar alleen al niet meer in de standaard-lijst van de groothandel ofzo. Kan me niet voorstellen dat de kabels er helemaal uit gaan, want ze zijn toch gelijk aan die van DS23ie-modellen? En dan is er toch nog markt genoeg, lijkt mij.

Mijn Delftse garagist verdenkt gezien de relatie met warme start overigens vooral de transistormoduul. Maar weer eens mee puzzelen, reservemoduul regelen, reservekabels regelen. En dan eerst weer 10x denken “EUREKA DIT WAS HET DUS”, om vervolgens met de kop “van het kastje tegen de muur” te kunnen lopen. Want CX-en zijn nu eenmaal sterk in de betere meestal-doet-ie-het-goed-maar-soms-ff-niet-kwaaltjes, die zo makkelijk te analyseren en op te lossen zijn voor de goedwillende hobbyist Wink  Razz Laughing

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 april 2008 12:04 PM
  [ # 60 ]

Had je de bobine al vervangen? Het is maar een idee…

Profiel  

4 van de 34
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook