hallo
mijn stotterende motor stottert nog steeds… hoe kan het ook anders
veel gelezen over dat de oorzaak ligt bij de lambda of mapsensor…
maar wat is het verschil?
waar zitten ze in (of bij) de motor?
en is het de moeite waard om van de sloop te halen of beter gelijk nieuwe?
mzzl maarten
it never gets any easier!
MAP-sensor: Meet de onderdruk in het uitlaatspruitstuk. (Manifold Air Pressure) Deze zit met een vacuumslang verbonden aan het uitlaatspruitstuk
Lambda-Sonde: Meet de waarden van schadelijke stoffen in de uitlaat. Zit aan het begin van de uitlaat.
Bij de sloop halen scheelt aanmerkelijk in de kosten. Je loopt wel het risico dat je weer een kapotte hebt.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
okeej, welke eerst doen? of maakt dat niet uit?
it never gets any easier!
aller-aller schreef:okeej, welke eerst doen? of maakt dat niet uit?
Nou, beetje lukraak vervangen heeft niet zoveel zin. Je zult moeten uitdokteren welke kapot is. Gezien de vragen die je hebt denk ik niet dat je daar zo direcht achter komt.
@Jans. De lambdasonde meet de verhouding tussen zuurstof IN de uitlaat en de buitenlucht. Zuurstof is niet bepaald schadelijk Hoe groter het verschil in die verhouding, hoe hoger de spanning (varieert trouwens tussen 0.1 en 0.9V).
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Of misschien de BDP sensor die niet helemaal fris meer is
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
De lambdasonde meet de verhouding tussen zuurstof IN de uitlaat en de buitenlucht. Zuurstof is niet bepaald schadelijk Wink Hoe groter het verschil in die verhouding, hoe hoger de spanning (varieert trouwens tussen 0.1 en 0.9V).
Dat bedoel ik!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
michel-16v schreef:Of misschien de BDP sensor die niet helemaal fris meer is
gelukkig! er zijn nog meer sensors
ga eerst mijn vacuumslangenvervangen las ik dennet op het forum
groeten
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ben benieuwd naar het resultaat, ik heb namelijk al zo lang als ik de auto heb hetzelfde symptoom.
Ook ik heb reeds de map sensor en de lambda sensor vervangen, ( nieuw) en ook de vacuum slangen vervangen en de bdp sensor.
De bdp sensor heb ik van de sloop gehaald aangezien de dealer er de wereld prijs voor vroeg.
Maar voor alsnog geen resultaat dus ik ben erg benieuwd of het bij jou wel iets uithaalt, ik blijf dit topic volgen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Laat ‘m anders eens uitlezen met de computer bij de dealer, die kunnen een hoop meer variabelen zichtbaar maken, zodat de oorzaak makkelijker te vinden is.
B_iks schreef:Laat ‘m anders eens uitlezen met de computer bij de dealer, die kunnen een hoop meer variabelen zichtbaar maken, zodat de oorzaak makkelijker te vinden is.
ja, heb ik al laten doen… maar die kregen geen contact met de ECU… die man dacht dat het aan de software van de dealer lag, of aan de stekker die misschien overleden zou zijn…
hij beweerde dat het uitlezen van een zx bijna niet meer gedaan wordt en dat daarom de nieuwe computers van de dealer niet meer zijn uitgerust met die oude software ofzo :S vond het een wazig verhaal…
ben daarna nergens meer langs geweest, wel heb ik het zelf geprobeerd met het schakelschema van cruiser, maar daar kreeg ik alleen de codes 83 84 85 uit, geen begincode, geen eind, alleen maar 83 84 85 achter elkaar aan… dit ging samen met een hoop getik op drie plaatsen in mijn motor, bij iedere code een andere plek
zou misschien mijn ecu gewoon dood zijn?
groeten
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ja en ook dat uitlezen is niet zalig makend, heb die van mij ook twee keer uit laten lezen en iedere keer gaf de computer aan dat de lambda over leden was, zelfs toen er een nieuwe in gezet was door de dealer.
Aan de hand daar van ook de bdp sensor laten vervangen en opnieuw gaf de computer aan dat de lambda overleden was.
Het heeft bij mij niets geholpen dat uit lezen en heeft mij tot twee keer 47 euro gekost aan uitlezen en dan nog de vervangen onderdelen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ach ja, ik ben er ondertussen aan gewend geraakt, maar als er nu een ander is die met dezelfde problemen kampt en wel de oplossing vind, dan houd ik mij altijd aan bevolen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
In geval van mijn bx heeft de dealer dat even tussendoor gedaan, geheel kosteloos. Al is het wel zo dat wij daar kind aan huis beginnen te worden met 3 Citroens . Op de uitleescomputer komen dan alle waarden van de sensoren naar voren, waardoor veel nauwkeuriger te bepalen is waar het aan schort. Uitlezen met knippercodes geeft alleen ‘grote’ storingen. De uitleesstekker heeft niet voor niets twee pinnen; de ecu kan meer gegevens prijsgeven.
Edit; het is niet zaligmakend, dat klopt.
Re: lambdasonde en mapsensor?
aller-aller schreef:hallo
mijn stotterende motor stottert nog steeds… hoe kan het ook anders
veel gelezen over dat de oorzaak ligt bij de lambda of mapsensor…
maar wat is het verschil?
waar zitten ze in (of bij) de motor?
en is het de moeite waard om van de sloop te halen of beter gelijk nieuwe?mzzl maarten
Re: lambdasonde en mapsensor?
aller-aller schreef:hallo
mijn stotterende motor stottert nog steeds… hoe kan het ook anders
veel gelezen over dat de oorzaak ligt bij de lambda of mapsensor…
maar wat is het verschil?
waar zitten ze in (of bij) de motor?
en is het de moeite waard om van de sloop te halen of beter gelijk nieuwe?mzzl maarten
De lambdasonde meet bepaalde waarde in de uitlaat.Hoe hoog is het olie verbruik?Als de motor veel olie verbruikt gaan de bougies aankoeken de verbranding is dan niet optimaal en de lambda geeft een foutmelding.In mijn geval lag het aan de klepseals.
markwerkman schreef:ben benieuwd naar het resultaat, ik heb namelijk al zo lang als ik de auto heb hetzelfde symptoom.
Ook ik heb reeds de map sensor en de lambda sensor vervangen, ( nieuw) en ook de vacuum slangen vervangen en de bdp sensor.
De bdp sensor heb ik van de sloop gehaald aangezien de dealer er de wereld prijs voor vroeg.
Maar voor alsnog geen resultaat dus ik ben erg benieuwd of het bij jou wel iets uithaalt, ik blijf dit topic volgen.
Sondes en sensoren METEN iets het zijn nooit de veroorzaker van een probleem!