Van mijn xm turbo diesel automaat van 1996 zijn alweer de voor remschijven krom
De handremloopt niet aan de remklauwen zijn dus goed.
Remschijven origineel en imitatie geprobeerd even als de blokken .
De centreer schroeven zitten niet meer in de naaf dus de schijven kunnen iets bewegen anders moet ik die uitboren.
steeds na c.a 5000 km begint de pret weer iemand een idee?
Re: Trillende Remmen Xm
Technischlid schreef:Van mijn xm turbo diesel automaat van 1996 zijn alweer de voor remschijven krom
De handremloopt niet aan de remklauwen zijn dus goed.
Remschijven origineel en imitatie geprobeerd even als de blokken .
De centreer schroeven zitten niet meer in de naaf dus de schijven kunnen iets bewegen anders moet ik die uitboren.
steeds na c.a 5000 km begint de pret weer iemand een idee?
messchien ligt het probleem bij jouw? met gloeiende remmen uw auto wassen bijvoorbeeld? ik weet niet? wekelijkse gewoonten ofzo, volgens mij kan het probleem niet bij je auto zijn, als je schijven en blokken nieuw zijn, en je remtang is in orde, meer dingen kan ik niet bedenken aan wat dat zou kunnen liggen…
Hou er rekening mee dat je met nieuwe remmen de eerste paar km (schijnt circa 1000km te zijn) de schijven nog niet ingeremd zijn, ze moeten eerst een paar keer gloeiend heet geweest zijn en weer afgekoeld. Bij een automaat hou je bij het stilstaan de voet op de rem, zodat terplaatse van de blokken op dat moment de warmte niet weg kan uit de schijf. Gevolg is krom trekken van de schijven.
Zeker als je een automaat hebt zul je na het vervangen van de schijven de eerst paar honderd, wellicht zelfs duizend km bij stilstaan de automaat in N moeten zetten, zodat je de rem niet ingetrapt hoeft te houden en dus de schijven normaal kunnen afkoelen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Re: Trillende Remmen Xm
Technischlid schreef:De centreer schroeven zitten niet meer in de naaf dus de schijven kunnen iets bewegen anders moet ik die uitboren.
Ik ben nog geen autodeskundige maar dit lijkt me niet handig? Die centreerbouten zitten er niet voor niets, lijkt me.
Als de remschijf beweegt en iets excentrisch gaat zitten heb je ook kans dat die ongelijkmatig verwarmd wordt. Er komt nogal wat kracht op zo’n remschijf, en hij wordt dan wel tussen de velg en de naaf geklemd door de wielbouten, maar zou het niet kunnen dat je wielbouten aan de schijf gaan trekken, als ie schuift?
Ik weet niet of je centreerbouten zijn afgebroken, maar er zijn specialisten die een afgebroken bout er zo uitkrijgen, zou dit eerst proberen voordat je gaat boren. Kost ook niet de hoofdprijs lijkt me.
Groetjes Erik!
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml
prima , maar engels verhaal over het waarom je last kan krijgen van trillend remmen. Heeft kennelijk niks te maken met vervormde schijven, maar met ongelijke afzetting van materiaal van je blokken op je schijven.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
maak je over die centreerbouten maar geen zorgen, die zijn er enkel om de schijven op hun plek te houden als je het wiel erop legt. Anders verdraait het en zit je te rommelen met de wielbouten. Voor de rest is het dusdanig licht materiaal, dat houdt niks.
Bij mij breken ze standaard af, of boor ik ze uit, omdat ik ze nooit los krijg.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Ik val momenteel wel van het ene in het andere probleem. Sinds een maand last van trillende remmen, vooral bij wat hogere snelheden. Inmiddels heb ik in deze maand 2 nieuwe voorbanden laten monteren. De wagen is daarna uitgelijnd (was hard nodig, gezien de manier van slijten van de oude voorbanden). Afgelopen week zijn de remschijven afgevlakt. Ik dacht dat ik kromme schijven had, maar nu ze er weer op zitten heb ik nog steeds last van het trillen. Wat ik zo hier en daar lees op het forum is dat draagarmrubbers ook de oorzaak kunnen zijn. Is dat goed zelf te doen of beter naar de garagist te gaan?
Kun je eens aangeven welke schijven er steeds op zijn gegaan? Ik meen dat je die dingen overigens ook in 2 diktes hebt. Diameter is wel gelijk, maar dikte niet. Ergens staat me iets bij van 26 en 24 mm.
Om trillende schijven direct toe te kennen aan het rijgedrag is mij te kort door de bocht. Heb er ook last van gehad en als het aan het rijgedrag van mij had gelegen zou ik het ook bij de andere auto’s moeten hebben gehad en dat is dus niet gebeurt.
Jeroen28 schreef:http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml
prima , maar engels verhaal over het waarom je last kan krijgen van trillend remmen. Heeft kennelijk niks te maken met vervormde schijven, maar met ongelijke afzetting van materiaal van je blokken op je schijven.
Erg goed en verhelderend verhaal.
Bedankt !




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Vandaag nog gezocht naar de bon, maar ik kan deze zo 1-2-3 niet vinden. Ik heb ze gekocht bij autopartsonline.nl in Ermelo. Deze site werkt nu niet meer zag ik vandaag. Probeerde namelijk of ik mijn oude bestelling online nog kon terug vinden. Helaas.




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Het merk van de schijven is All Brake Systems (ABS). Over de diktes vind ik alleen standaard 26mm dik. Er staat dan wel altijd een minimale dikte van 24 mm vermeld.
ABS is geen merk, dat is een groothandel in Ijsselstein. Ik weet niet welke schijven je hebt besteld, maar mijn ervaring is dat er nogal wat kwaliteit verschil zit tussen bijvoorbeeld de goedkope Delphi schijven enerzijds en de goede schijven van Brembo anderzijds.














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook Brembo hoeft niet zaligmakend te zijn Gump de brembo’s op mijn xm waren zo snel krom dat ik na 3 setjes maar weer gauw origineel ben gaan monteren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Wat is origineel? Bijvoorbeeld op http://www.remshop.nl vind ik:
Remschijf voor citroen XM (Y4)
Remschijven OE PSA V
Art. Nr: R16185OE
EAN: 8717109364354
Specificaties
Naam Waarde
motorcode XUD11ATE/XUD11BTE
Toepassing vooras
tot bouwjaar 04/2000
Wagencode Y4
remschijftype binnen geventileerd
diameter (mm) 283.0
remschijfdikte (mm) 26.0
hoogte (mm) 48.0
Aantal wielbouten 5
minimale dikte (mm) 24.0
naafdiameter 1 [mm] 71.0
prijs € 66,22 per stuk
en
Remschijf voor citroen XM (Y4)
Remschijven PSA V
Art. Nr: R16185
EAN: 8717109015072
Specificaties
Naam Waarde
motorcode XUD11ATE/XUD11BTE
Toepassing vooras
tot bouwjaar 04/2000
Wagencode Y4
remschijftype binnen geventileerd
diameter (mm) 283.0
remschijfdikte (mm) 26.0
hoogte (mm) 48.0
Aantal wielbouten 5
minimale dikte (mm) 24.0
naafdiameter 1 [mm] 71.0
voor € 59,56 per stuk






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik denk die eerste, want daar staat OE bij en ik gok dat dat Original Equipment betekent.
En als je het zeker wil weten haal je ze bij de dealer voor €173,60 per set. Ben je 4 tientjes meer kwijt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
waterman schreef:Ook Brembo hoeft niet zaligmakend te zijn Gump
de brembo’s op mijn xm waren zo snel krom dat ik na 3 setjes maar weer gauw origineel ben gaan monteren
Ben ik met je eens hoor. Ik heb een tijdje terug brembo’s laten monteren. Das een 1500 km goed gegaan en toen was het trillen. en shaken.
Die zijn er dus rap weer vanaf gegaan. Ik wilde meer aangeven dat de ene schijf de andere niet is.
Overigens origineel…
Ik heb bij de brezan gestaan dat de monteur van troen om de hoek daar een setje delphi schijven kwam halen voor montage… ja ja… origineel mevrouwtje…
Bij ABS heb ik een seen blauwe maandag meegelopen . Daar werd me gewoon gezegt dat ze ook wat lege dozen hebben. Is het een niet meer voorradig dan pakken ze andere schijven en stoppen die gewoon in een ander doosje…. Bij Brembo staat het er iig nog ingestampt op de randen.
Ben me toen ook lam geschrokken over de marges die op remschijven zitten. Die dingen gaan zonder enig pardon 3 keer over de kop….
@Brian
v olgens mij is OE geen origineel equipment. Ik meen dat dat meer “witmerk"is. Schijven passend op de betreffende auto. Geleverd in een wit dooske…
het zal me niets verbazen als je bij die bestelling hierboven exact de zelfde schijven geleverd gaat krijgen.