Ik zet dit draadje hier even verder, omdat het verder niet veel van doen heeft met de verkoop van mijn BX 16 TRS:
[quote data=”” author=“NoisemakeR” date=“1252147597”]Jah, de vorm is dan wel het laatste waar ik me druk om zou maken.
Het gaat me om de aansluitingen.
Vorm is wel het minst moeilijke om aan te passen.
Wat betreft de aansluitingen zou ik het niet weten. Pak je een type 1 dash uit een 1400, dan zou ie toch redelijk in de buurt moeten komen van de aansluitingen die jij in je 1400 hebt zitten. Check voor de zekerheid ff de electrische schema’s van een 1400 type 1 en type 2.
Wat betreft de aanpassingen van de vorm; daar zul je redelijk creatief te werk moeten gaan… Ik heb het binnenwerk van een type 1 dash en het binnenwerk van een type 2 dash even naast elkaar gelegd. Duidelijk is te zien dat het oude dash een stuk hoger is dan dat van de type 2:
Leg je het type 1 dashboard naast de houder van een type 2 dash, dan zie je ook dat dit een andere hoogte heeft:
Wat wel overeenkomt is de breedte van zowel het type 1 dash als het type 2 dash:
Van onderaf gezien zie je dat de bevestigingspunten van het type 1 dash ook overeenkomen met die van de houder van het type 2 dash. Dat is dus al heel wat, maar omdat het type 1 dash een stukje hoger is, zul je plastic moeten gaan wegsnijden in de houder van je type 2 dashboard:
Ga ook uit van een andere diepte in de houder van het type 2 dash, die tevens een plastic glas voor de tellerunit heeft zitten. Dat plastieke glas zat er bij de type 1 dash niet:
Dit hele projectje doet me trouwens sterk denken aan het project waar deur63 (Mark) mee bezig is, zie hier . Het lijkt me een hele klus om daadwerkelijk een type 1 dashboard in een type 2 in te bouwen, maar als het lukt heb je wel iets heel speciaals!!!
Het komt de saaiheid van het type 2 dashboard wel ten goede.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Re: Dashboard type 1 in een BX type 2
XBXG schreef:Ik zet dit draadje hier even verder, omdat het verder niet veel van doen heeft met de verkoop van mijn BX 16 TRS:
NoisemakeR schreef:Jah, de vorm is dan wel het laatste waar ik me druk om zou maken.
Het gaat me om de aansluitingen.
Vorm is wel het minst moeilijke om aan te passen.Wat betreft de aansluitingen zou ik het niet weten. Pak je een type 1 dash uit een 1400, dan zou ie toch redelijk in de buurt moeten komen van de aansluitingen die jij in je 1400 hebt zitten. Check voor de zekerheid ff de electrische schema’s van een 1400 type 1 en type 2.
Wat betreft de aanpassingen van de vorm; daar zul je redelijk creatief te werk moeten gaan… Ik heb het binnenwerk van een type 1 dash en het binnenwerk van een type 2 dash even naast elkaar gelegd. Duidelijk is te zien dat het oude dash een stuk hoger is dan dat van de type 2:
[pic]Leg je het type 1 dashboard naast de houder van een type 2 dash, dan zie je ook dat dit een andere hoogte heeft:
[pic]Wat wel overeenkomt is de breedte van zowel het type 1 dash als het type 2 dash:
[pic]Van onderaf gezien zie je dat de bevestigingspunten van het type 1 dash ook overeenkomen met die van de houder van het type 2 dash. Dat is dus al heel wat, maar omdat het type 1 dash een stukje hoger is, zul je plastic moeten gaan wegsnijden in de houder van je type 2 dashboard:
[pic]Ga ook uit van een andere diepte in de houder van het type 2 dash, die tevens een plastic glas voor de tellerunit heeft zitten. Dat plastieke glas zat er bij de type 1 dash niet:
[pic]
Dit hele projectje doet me trouwens sterk denken aan het project waar deur63 (Mark) mee bezig is, zie hier . Het lijkt me een hele klus om daadwerkelijk een type 1 dashboard in een type 2 in te bouwen, maar als het lukt heb je wel iets heel speciaals!!!
Het komt de saaiheid van het type 2 dashboard wel ten goede.
jaaa, ik ben weer trendsetter
maareh… succes met de klus, het lijkt me niet bepaald iets dat je op een regenachtige woensdag middag fixt. Ik wacht in ieder geval vol verwachting op het eindresultaat.
‘t is misschien trouwens een idee al die gare lampjes meteen te vervangen door led’s.. ben je meteen van het tafereel van doorgebrande lampjes af… ik heb ooit eens een aantal van die lampjes met houder gemodificeerd dat er led’s inpassen (gewoon een kwestie van wat priegelwerk om er een weerstand ingeduwd en vastgesoldeerd te krijgen). het resultaat is best redelijk (ik had led’s met een kleine uitstraalhoek gebruikt, dus je ziet een ronde vlek in het midden van je waarschuwingslampje.. dat zal je naar alle waarschijnlijkheid niet hebben met led’s met grote uitstraalhoek).
Leuk, maar dat gaat niet werken volgens mij, aangezien naar mijn weten de Kabelboom van een Type I heel anders is dan die van een Type II, of je moet goed weten welke draden je met mekaar moet verbinden. En aangezien bxen heel veel dezelfde kleur draden bijv. groen hebben, betwijfel ik of je hier onderscheid uit kan maken.
gti_styling84 schreef:Leuk, maar dat gaat niet werken volgens mij, aangezien naar mijn weten de Kabelboom van een Type I heel anders is dan die van een Type II, of je moet goed weten welke draden je met mekaar moet verbinden. En aangezien bxen heel veel dezelfde kleur draden bijv. groen hebben, betwijfel ik of je hier onderscheid uit kan maken.
Zo moeilijk is dat niet hoor.. ik neem aan dat Wouter ‘n schema van het type1 dash heeft, dus het is gewoon een kwestie van de kabeltjes uit te connector trekken (discreet geweld) en op een andere plek erin stoppen.
is het niet makkelijker om het gehele dashboard over te zetten ipv alleen het klokkenwinkeltje?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
deur63 schreef:gti_styling84 schreef:Leuk, maar dat gaat niet werken volgens mij, aangezien naar mijn weten de Kabelboom van een Type I heel anders is dan die van een Type II, of je moet goed weten welke draden je met mekaar moet verbinden. En aangezien bxen heel veel dezelfde kleur draden bijv. groen hebben, betwijfel ik of je hier onderscheid uit kan maken.
Zo moeilijk is dat niet hoor.. ik neem aan dat Wouter ‘n schema van het type1 dash heeft, dus het is gewoon een kwestie van de kabeltjes uit te connector trekken (discreet geweld) en op een andere plek erin stoppen.
Zo simpel is het helaas niet… heb de vorige keer bij een Type 1 gekeken nl. en het was HEEL anders…. maar je kan altijd hobbyen
Ik ben niet daadwerkelijk met dit project begonnen, maar het was meer om aan te geven aan NoisemakeR dat het niet zo makkelijk is als je denkt, om een type 1 dash in een type 2 dash te zetten. Het is wat dat betreft inderdaad makkelijker om het gehele type 1 dashboard over te zetten, dus niet alleen het klokkenwerk.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Ik ben niet daadwerkelijk met dit project begonnen, maar het was meer om aan te geven aan NoisemakeR dat het niet zo makkelijk is als je denkt, om een type 1 dash in een type 2 dash te zetten. Het is wat dat betreft inderdaad makkelijker om het gehele type 1 dashboard over te zetten, dus niet alleen het klokkenwerk.
Het omgekeerde is ook mogelijk
http://www.citroenbx.nl/BX/geschorst/bxtrs(tri)/
Je moet wel wat steunen voor de stuurkolom anders lassen, maar dan kun je de dashboards uitwisselen.
Gr.
Marten
Ja, maar wat Roel daar heeft gedaan vind ik pure verkrachting
Als je zo’n zeldzame 83’er hebt ga je ‘m toch niet vern**ken door er een type 2 van te maken, en dan nota bene zo’n injectiemotor erin hangen zucht…
Het lijkt me wat dat betreft echt een uitdaging om het project wat ik bovenaan dit topic beschreef daadwerkelijk uit te voeren. Zo houd een type2-eigenaar zijn gehele dashboard en de rest van de auto, en dan maar pielen om zo’n type 1 klokkenwerk erin te zetten…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Ja, maar wat Roel daar heeft gedaan vind ik pure verkrachting
Als je zo’n zeldzame 83’er hebt ga je ‘m toch niet vern**ken door er een type 2 van te maken, en dan nota bene zo’n injectiemotor erin hangen zucht…
Het lijkt me wat dat betreft echt een uitdaging om het project wat ik bovenaan dit topic beschreef daadwerkelijk uit te voeren. Zo houd een type2-eigenaar zijn gehele dashboard en de rest van de auto, en dan maar pielen om zo’n type 1 klokkenwerk erin te zetten…
Haha,
Als je een type 1 maar niks vindt en liever een pittige injectiemotor hebt dan is het best leuk. Hij staat nu in de stalling te wachten. Het is wel 1 van de eerste BX restauraties waar ik van gehoord heb. Ik weet ook niet precies wanneer het gedaan is, maar reken maar dat het al minstens 6 jaar geleden gebeurd is.
Gr,
Marten
mpostma schreef:XBXG schreef:Ja, maar wat Roel daar heeft gedaan vind ik pure verkrachting
Als je zo’n zeldzame 83’er hebt ga je ‘m toch niet vern**ken door er een type 2 van te maken, en dan nota bene zo’n injectiemotor erin hangen zucht…
Het lijkt me wat dat betreft echt een uitdaging om het project wat ik bovenaan dit topic beschreef daadwerkelijk uit te voeren. Zo houd een type2-eigenaar zijn gehele dashboard en de rest van de auto, en dan maar pielen om zo’n type 1 klokkenwerk erin te zetten…
Haha,
Als je een type 1 maar niks vindt en liever een pittige injectiemotor hebt dan is het best leuk. Hij staat nu in de stalling te wachten. Het is wel 1 van de eerste BX restauraties waar ik van gehoord heb. Ik weet ook niet precies wanneer het gedaan is, maar reken maar dat het al minstens 6 jaar geleden gebeurd is.
Gr,
Marten
Ik zou haast zeggen: kijk eens naar het kenteken op de desbetreffende bx.. ND-FB-81.. ik weet effe niet meer waar je het op kan zoeken, maar LD-xx-00 komt uit 95… dus ik denk dat het desbetreffende kenteken van 96 is.. normaliter hebben auto’s op de sloop geen kenteken meer, dus waarschijnlijk is dit kenteken van de dag waarop roel de bx kocht / inschreef..
Kan trouwens zijn dat ik er compleet naast zit.. is niet de eerste keer.