Startonderbreker verwijderen
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

Gepost: 11 september 2007 07:21 PM

Op m’n BX TZD heb ik de geweldige optie van een startonderbreker met 5 cijferige code. Aangezien ik of haast, of dikke vingers heb en ik zeker niet bang ben dat ze zonder die optie m’n ‘barrel’ stelen wil ik het er graag uit hebben.

Ik weet niet of de startonderbreker fabrieks af is geleverd en of er daarom mensen mee bekend zijn, maar ik vind ‘t nogal lastig om ‘m er zomaar af te trekken. D’r zal ergens in het dashboard wel een kastje zitten ofzo, maar heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken, waar ik rekening mee moet houden of kan ik dat helse ding er gewoon aftrekken en wat draadjes aan elkaar knopen en er van uit gaan dat ie het gewoon doet?

Profiel  

Michielio
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450

Gepost: 11 september 2007 09:27 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je dat niet zomaar kan verwijderen, dan zou het instaleren van een startonderbreker zinloos zijn.

misschien kan je de fabrikant van dat ding om info vragen (website?)?

————————————————————————————-
Auto’s:

BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)

BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 11 september 2007 09:39 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ook een TZD Turbo met startonderbreker, die ik er ook uit wil hebben Smile  Maar dan zo een met zo’n printje dat je in een sleuf moet steken, niet met code. Het schijnt zo te zijn dat er op de brandstofpomp een extra afsluiter zit die spanning krijgt als de startonderbreker ‘niet startonderbreekt’. Dus feitelijk zou het een kwestie moeten zijn van het ding eruit rukken, een paar draden aan elkaar knopen en een geschakelde plus naar die extra afsluiter trekken.

Heb je zin in een startonderbreker-sloop-meeting?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 11 september 2007 09:49 PM
  [ # 3 ]
knäckor schreef:

Ik heb ook een TZD Turbo met startonderbreker, die ik er ook uit wil hebben Smile  Maar dan zo een met zo’n printje dat je in een sleuf moet steken, niet met code. Het schijnt zo te zijn dat er op de brandstofpomp een extra afsluiter zit die spanning krijgt als de startonderbreker ‘niet startonderbreekt’. Dus feitelijk zou het een kwestie moeten zijn van het ding eruit rukken, een paar draden aan elkaar knopen en een geschakelde plus naar die extra afsluiter trekken.

Heb je zin in een startonderbreker-sloop-meeting?

Ik had een alarm met startonderbreking (dus geen code). Dat bleek netjes ingebouwd te zijn via die draad naar de dieselpomp.

Ter hoogte van de scheiding bak/motor zit een (als ik me goed herinner roze) 1 polig stekkertje waarmee die draad gesplitst kan worden. Daar was dus het een en ander tussen geknoopt.
Na het er tussenuit halen van die rommel kon ik het hele alarmgedoe zo wegknippen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 11 september 2007 09:52 PM
  [ # 4 ]
karel schreef:

Ik had een alarm met startonderbreking (dus geen code). Dat bleek netjes ingebouwd te zijn via die draad naar de dieselpomp.

Ter hoogte van de scheiding bak/motor zit een (als ik me goed herinner roze) 1 polig stekkertje waarmee die draad gesplitst kan worden. Daar was dus het een en ander tussen geknoopt.
Na het er tussenuit halen van die rommel kon ik het hele alarmgedoe zo wegknippen.

Jij bedoelt dat de normale dieselafsluiter (die waarmee je je motor stopt) werd ‘gemanipuleerd’ door de startonderbreker? Ik heb namelijk een ‘extra’ ding met draad er aan op de brandstofpomp. Dat schijnt de extra afsluiter te zijn voor de startonderbreker. Of bedoel jij dat ook? Ik zal er eens een foto van maken.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 september 2007 09:59 PM
  [ # 5 ]
knäckor schreef:
karel schreef:

Jij bedoelt dat de normale dieselafsluiter (die waarmee je je motor stopt) werd ‘gemanipuleerd’ door de startonderbreker? Ik heb namelijk een ‘extra’ ding met draad er aan op de brandstofpomp. Dat schijnt de extra afsluiter te zijn voor de startonderbreker. Of bedoel jij dat ook? Ik zal er eens een foto van maken.

Nee, bij mij zat het tussen het normale circuit tussen contact en brandstofpomp.
Na verwijdering waren mijn 19TGD’s op dat punt identiek (en zo ontdekte ik het ook). Bij Lucas-pompjes zit er nog een elek contact aan, voor een of andere vervroeging ofzo.
Maar laat maar eens een foto zien.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 11 september 2007 10:09 PM
  [ # 6 ]

Komt ‘ie dan:

Bij de andere Bosch-pompen die ik heb gezien zit dit apparaat niet, maar op dezelfde plek zit dan een klein afdekplaatje. Op zowel turbo- als atmosferische diesels wel te verstaan.

Profiel  

Gepost: 11 september 2007 10:26 PM
  [ # 7 ]

duwt dat ding niet gewoon tegen de dieselafsluiter??
Moet toch zo eraf te slopen zijn…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 12 september 2007 12:37 AM
  [ # 8 ]
Citroenbx schreef:

Ik ken de Bosch turbodieselpomp (zoals deze) niet zo goed dat ik het meteen herken als een vreemd onderdeel maar ik vermoed dat je gelijk hebt. Weg dan met die zooi, en de 1e test is gewoon het draadje eraan losmaken?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 september 2007 01:27 AM
  [ # 9 ]
Citroenbx schreef:

Het zal wel eraf te slopen zijn, maar hij duwt niet gewoon tegen de afsluiter. Het is een ding met een leidingkje, er zit geen niets aan wat duwt. Zou wel erg makkelijk te omzeilen zijn als het gewoon een duwstangetje was Wink

Inderdaad, ik kan eerst kijken wat er gebeurt als ik het draadje losmaak. Als het gewoon een kwestie is van een geschakelde plus trekken lijkt het afkoppelen van de startonderbreker me niet zo’n probleem, maar het mooiste is natuurlijk dat hele ding eraf. Heeft iemand misschien nog een gare Bosch brandstofpomp liggen waar ik wat deeltjes van zou mogen hebben voor heel weinig? Kan voor zover ik weet ook van een niet-turbo zijn.

Profiel  

JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

Gepost: 12 september 2007 06:23 PM
  [ # 10 ]

Okay, maar wat denken jullie, gewoon lostrekken en zien waar ‘t heen loopt en ‘t is wel weer rijdend te krijgen, of er mee oppassen en niet lostrekken als je niet zeker weet hoe het zit?

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 september 2007 06:42 PM
  [ # 11 ]
JXR schreef:

Okay, maar wat denken jullie, gewoon lostrekken en zien waar ‘t heen loopt en ‘t is wel weer rijdend te krijgen, of er mee oppassen en niet lostrekken als je niet zeker weet hoe het zit?

Ik zou het niet zomaar lostrekken, maar eerst kijken waar het op aangesloten zit. Misschien wijst het zich vanzelf. Doet dat het niet dan zou ik er even mee wachten. Ik gok bij jou een geschakelde plus, een constante plus, een min en 1 draad die wordt onderbroken door je startonderbreker. Als dat inderdaad zo is zou je kunnen volstaan met die onderbroken draad verbineden en de rest gewoon netjes loskoppelen. Maar het is dus puur een beredeneerde gok.

Ik heb bij mij net gekeken, en het was bij mij echt te simpel voor woorden Shocked  Er was één draad doorgeknipt, 2 draden van de startonderbreker zaten aan één eind, 2 andere draden aan het andere eind. Dus ertussenuit gehaald en die 2 draden verbonden en klaar. Dus dat hele ding op de pomp heeft er niets mee te maken.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 12 september 2007 08:28 PM
  [ # 12 ]
knäckor schreef:
JXR schreef:

Ik zou het niet zomaar lostrekken, maar eerst kijken waar het op aangesloten zit. Misschien wijst het zich vanzelf. Doet dat het niet dan zou ik er even mee wachten. Ik gok bij jou een geschakelde plus, een constante plus, een min en 1 draad die wordt onderbroken door je startonderbreker. Als dat inderdaad zo is zou je kunnen volstaan met die onderbroken draad verbineden en de rest gewoon netjes loskoppelen. Maar het is dus puur een beredeneerde gok.

Ik heb bij mij net gekeken, en het was bij mij echt te simpel voor woorden Shocked  Er was één draad doorgeknipt, 2 draden van de startonderbreker zaten aan één eind, 2 andere draden aan het andere eind. Dus ertussenuit gehaald en die 2 draden verbonden en klaar. Dus dat hele ding op de pomp heeft er niets mee te maken.

Zit er op jouw pomp een cruisecontrol oid, of is dat soms nieuwerwets milieu-gedoe?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 september 2007 08:33 PM
  [ # 13 ]
karel schreef:

Zit er op jouw pomp een cruisecontrol oid, of is dat soms nieuwerwets milieu-gedoe?

Nee, er zit niets extra´s op. Ik probeer uit te vinden wat het nou is, ik heb er een topic over geopend: Link

Ik heb op kenteken een BX TZD Turbo break S. Zou het misschien verband houden met die ´S´? Lijkt me stug, maar wie weet.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook