Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dit is het oude type 1015. De carburateur word verhit met olie.
De nieuwe type 1015 en alle latere GS/A ‘s word dat gedaan d.m.v. uitlaatgassen. Dit gaat veel sneller en daardoor lopen ze gelijk mooier.
Ik denk (weet bijna zeker) dat je in een Ami Super het 1e type 1015 in hebt liggen. Die heeft inderdaad allemaal losse inlaatbussen.
Had de oorspronkelijke leverancier(dhr B?) van polyester achterschermen van de Ami vereniging niet ook een witte Ami Super service? Ik meen me zoiets te herinneren. Of is dat toevallig deze?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
kreazyV8wuppo schreef:toniclight schreef:niet alleen in een convertiseur.
Wat is dat? Een C-matic?
Jeroen
G Cmatic.
GS Convertiseur.
half automaat (ID?DS…CX had hem ook tegen meerprijs..is een gewone bak met koppelomvormer en een lockup in die omvormer, die als koppeling dienst doet..
dwz een normale bak, dus gewoon schakelen,, alleen…...... je hebt geen koppelingspedaal..
dat doet doe lock up voor je..
de GS van mkatgert is zoals in de GS/norm was, uitgevoerd in 3 versnellingen.
het koppelen gebeurt automatisch, en verder zorgt de koppelomvormer ervoor dat het rijd zoals een automaat.je kunt zelfs probleemloos optrekken in de 3e (dus hoogste) versnelling.
alleen duurd het dan wat lang, om de acceleratie te bevorderen is optrekken in de 2e of zelfs 1e versnelling aan te raden, al zekers met aanhanger of volle belading.1e gang is van 0 tot 60 kmh.
2e gang is van 60 tot 110/120 kmh.
3e gang is van 120 tot 150 give or take a little,,ja is een toeren machien dus herrie zat,, al is laag toeren cruizen summum met dat ding..mocht je nu echt willen weten hoe en wat de ins en outs zijn aangaande deze bak, mag ik je dan deze draad aanbieden?
daarin staat de volledige revisie besproken (incluus pics) van mkatgerts GS Cmatic..
mvgr wupke
Wil je de halfautomaat uit een DS NOOIT meer verwarren met die rotzooi-halfautomatenbakken in een GS(A) en een CX. Een DS halfautomaat heeft een normale bak (gelijk aan de handgeschakelde) met een hydraulisch bediende koppeling en schakelvorken. Dus geen benzineslurpende koppelomvormer en geen gekke electromagneten.
Een duidelijk voorbeeld van het feit dat nieuwere onwikkelingen niet altijd verbeteringen zijn…
Citroen!
DriverD schreef:
Wil je de halfautomaat uit een DS NOOIT meer verwarren met die rotzooi-halfautomatenbakken in een GS(A) en een CX.
Het schakelt en bedient toch wel dudelijk anders, een GS C-matic of een DS hydraulique/halfautomaat. Toch ging het schakelen bij die DS waarin ik reed schakelde toch heel soepel ondanks het ontbreken van een koppelomvormer zoals bij de C-matic.
mpostma schreef:DriverD schreef:
Wil je de halfautomaat uit een DS NOOIT meer verwarren met die rotzooi-halfautomatenbakken in een GS(A) en een CX.
Het schakelt en bedient toch wel dudelijk anders, een GS C-matic of een DS hydraulique/halfautomaat. Toch ging het schakelen bij die DS waarin ik reed schakelde toch heel soepel ondanks het ontbreken van een koppelomvormer zoals bij de C-matic.
en die koppeling ,,ach wat maakt het uut,,, gezeur om niks… de auto koppelt ontkoppelt voor je, jij hoefd alleen de pook te roeren in de de soep..
dat was in de DS /CX en GS gelijk ,, dat er een natte vloeistof gedreven lockup en koppelomvormer in de CX en de GS zaten is lood om oud ijzer..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:
Wil je de halfautomaat uit een DS NOOIT meer verwarren met die rotzooi-halfautomatenbakken in een GS(A) en een CX. Een DS halfautomaat heeft een normale bak (gelijk aan de handgeschakelde) met een hydraulisch bediende koppeling en schakelvorken. Dus geen benzineslurpende koppelomvormer en geen gekke electromagneten.
Een duidelijk voorbeeld van het feit dat nieuwere onwikkelingen niet altijd verbeteringen zijn…
Rotzooi bakken uit een GS ??
Geen voorstander van een C Matic dus , terwijl het zo lekker rijd.
citro-power schreef:DriverD schreef:
Wil je de halfautomaat uit een DS NOOIT meer verwarren met die rotzooi-halfautomatenbakken in een GS(A) en een CX. Een DS halfautomaat heeft een normale bak (gelijk aan de handgeschakelde) met een hydraulisch bediende koppeling en schakelvorken. Dus geen benzineslurpende koppelomvormer en geen gekke electromagneten.
Een duidelijk voorbeeld van het feit dat nieuwere onwikkelingen niet altijd verbeteringen zijn…
Rotzooi bakken uit een GS ??Geen voorstander van een C Matic dus , terwijl het zo lekker rijd.
tja clou is denk ik dat er maar weinig mensen zijn die zulke bakken goed kunnen maken,,,
de meeste garage’s bouwde er maar een handbak in,, dat was de makkelijkste weg…
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:tja clou is denk ik dat er maar weinig mensen zijn die zulke bakken goed kunnen maken,,,
Ach ja, gelukkig hebben we jou nog.. (geintje )
Probeer nog maar eens onderdelen te vinden voor C-matic of uberhaupt de juiste olie (fuide-t).
Ach ja, het rijdt best lekker en relaxed.. dat dan weer wel.
Interessante discussie, maar maakt het nu veel uit of er een 612 of 613 blok ik ligt? Afgezien van de originaliteitswaarde uiteraard.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Interessante discussie, maar maakt het nu veel uit of er een 612 of 613 blok ik ligt? Afgezien van de originaliteitswaarde uiteraard.
Ik zou zeggen dat het technisch weinig uitmaakt. OK. Je moet een gat voor de HD pomp afdoppen (die heeft een Ami natuurlijk niet nodig).
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:
Probeer nog maar eens onderdelen te vinden voor C-matic of uberhaupt de juiste olie (fuide-t).
Ach ja, het rijdt best lekker en relaxed.. dat dan weer wel.
Er zijn nog redelijk wat sloop bakken.
De olie kun je ook nog gewoon bestellen.
Maar we gaan nu erg off topic…...
mpostma schreef:XBXG schreef:Interessante discussie, maar maakt het nu veel uit of er een 612 of 613 blok ik ligt? Afgezien van de originaliteitswaarde uiteraard.
Ik zou zeggen dat het technisch weinig uitmaakt. OK. Je moet een gat voor de HD pomp afdoppen (die heeft een Ami natuurlijk niet nodig).
Waarom heeft de originele Ami Supermotor dan geen gat voor de HD-pomp? Dat is toch ook een motor die éérst in de GS lag, en daarna pas in de Ami Super?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:mpostma schreef:XBXG schreef:Interessante discussie, maar maakt het nu veel uit of er een 612 of 613 blok ik ligt? Afgezien van de originaliteitswaarde uiteraard.
Ik zou zeggen dat het technisch weinig uitmaakt. OK. Je moet een gat voor de HD pomp afdoppen (die heeft een Ami natuurlijk niet nodig).
Waarom heeft de originele Ami Supermotor dan geen gat voor de HD-pomp? Dat is toch ook een motor die éérst in de GS lag, en daarna pas in de Ami Super?
Klopt. Ik denk dat wanneer ze het carter gieten, dat gat als nabewerking wordt gedaan. Die nabewerking (gat niet erin zagen en geen tapeinden plaatsen om de pomp aan te bevestigen) scheelt natuurlijk in de productiekosten.
Natuurlijk had je ook nog een excenter en een drijftang nodig om de hd pomp aan te drijven. Dit achterwege laten is natuurlijk ook goedkoper. Kan me voorstellen dat het excentertje nog wel aanwezig is (zit niet in de weg).
zolang er nog gewone 4 bakken zijn, is een C matic nog te repareren tegen acceptabele kosten.
zelfs de koppelomvormer van Mkatgert was nog te herstellen, echter het was slimmer om een onderdeel uit de GSA omvormer te gebruiken om die in de GS omvormer te ploppen…
ik bedoel 800 euro voor een omvormer of 250 euro tja, is simpel toch?
overigens plaats ik tegenwoordig andere keerringen,, en wat is de gein,, de bak is droog,,hehe,, iets wat voor een Cmatic als byzonder mag worden beschouwd
mvgr wupke:
ow jah,, fftopic
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Wat voor keerringen plaats je dan ?
Er schijnen keerringen in een C matic bak te zitten die niet meer leverbaar zijn.