JanO schreef:Aanvulling, TS ervaart de schommeling al bij snelheden onder de 30 km/u, dan werkt de sportstand niet (als het goed is) en doet het kogeltje niets. De verbinding wordt dan alleen nog geremd door de dempertjes bij de middenbol met een opening van 1,25 mm, je zou deze iets uit kunnen boren zodat het zijdelings schommelen op schuingenomen drempels minder wordt. De vering zal dan ook iets zachter worden, behalve in de sportstand.
groet, Jan
gebaseerd op deze post is alles wat je verder post dus een aan name,, je hebt het nog niet getest.
daarnaast..
als HA wel ingeschakeld is, werkt jou ombouw dus nog steeds,, en dan wil ik die xm echt niet in een slalom proef meemaken,,,,
de dwars stabilliteit van een auto is de meest belangrijke met sudden death, slalom ,, en jij gaat eraan klooien?
nah be my guest not me,,
wupke
als je de schokbrekers (die 2 schijfjes) nu bewerkt zoals ze de comfortbollen doen, dan zal je sportstand soepeler zijn, en je gewone stand zachter.
let wel, trail and error, dus 0,10 mm per stap opboren…liefst 0,05 mm..
mvgr wupke.
Dit heb ik dus gedaan, je hebt me (mede) op het idee gebracht…
Het kogeltje dat de zijwaartse doorstroming afsluit in de sportstand zit er nog gewoon in. En de sportstand werkt bij mij normaal en als de hydractive niet zou werken staat ie zowiezo in de sportstand.
Ik rij ruim 30 jaar Citroën, te weten 3x 2CV, 2x besteleend, 2x GS, 2x DS en 5x BX, en al deze Citroëns helden in de bocht veel meer over en stuurden veel minder strak dan mijn XM met aangepaste vering. Ik vind het een beetje overdreven om te doen alsof ik in een rijdende doodskist rij.
(img en quote uit een ander draadje van mij)
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Wat wil je hier mee zeggen? Het kogeltje werkt bij type 1 en 2 hetzelfde.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ik rij ruim 30 jaar Citroën, te weten 3x 2CV, 2x besteleend, 2x GS, 2x DS en 5x BX, en al deze Citroëns helden in de bocht veel meer over en stuurden veel minder strak dan mijn XM met aangepaste vering.
Hmm. Oh ja? 5x BX?Bevond zich hier ook een BX GTi onder? Waarschijnlijk niet, maar vergeef me als ik het mis heb. Ik heb slechts 2x BX gereden (maar wat beduidt eigenlijk dat ...x?, hoe lang was dat?) uhh, in mijn geval 19TRS ruim 5 jaar en 19GTi 2 jaar. De wegligging en het bochtenwerk/stabiliteit van de GTi is een wereld apart van het andere model. En mits origineel natuurlijk, beter, dwz stabieler, sneller en zekerder dan de XM in de uitvoeringen die ik gereden heb: 9 jaar in de serie 2 V6 Excl en nu (pas) 5 maanden in de V6-24.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel ind
Lampie schreef:Willem schreef:De hydractief-computer doet niks anders dan de 2 hydractief-bollen in- of uitschakelen, aan de hand van de input van de sensoren (gaspedaal, stuurwiel, carrosserie-beweging etc etc). Alleen een Xantia-Activa corrigeerd de carrosserie als er een snelle bocht genomen wordt
Klopt, maar als de hydractiefbol in sportstand gaat wordt de links-rechts doorstroming ook geknepen, heb ik begrepen. Corrigeren is volgens mij niet nodig, een betere demping zou wel prettig zijn. De wagen stuitert op het moment van de drempel oprijden behoorlijk.
Willem schreef:Ben bang dat er diodes zijn doorgefikt
Hu? Welke dan? Beide hydractiefbollen doen het.
Dan zou het in je carrosserie-beweging sensor kunnen zitten. Deze zit op het subframe, met een beugeltje gekoppeld aan je stabilisator-stang.
Op deze plek wil hij wel eens vuil worden.
Deze sensor kan je (als ik het goed heb) uitschakelen door gewoon de stekker eruit te trekken. Als het goed is, gaat ‘ie niet gelijk op de sport-stand, zoals dat wel gebeurt als je de stekker van sensor op het gaspedaal loskoppeld. Deze moet je mechanisch loskoppelen.
Enne, weet je wel zeker dat de hydractiefbollen het blijven doen? Er zit een thermische beveiliging in, waardoor hij na een tijdje de boel uitschakeld en hij op de sportstand gaat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel ind
Willem schreef:Dan zou het in je carrosserie-beweging sensor kunnen zitten. Deze zit op het subframe, met een beugeltje gekoppeld aan je stabilisator-stang.
Op deze plek wil hij wel eens vuil worden.Deze sensor kan je (als ik het goed heb) uitschakelen door gewoon de stekker eruit te trekken. Als het goed is, gaat ‘ie niet gelijk op de sport-stand, zoals dat wel gebeurt als je de stekker van sensor op het gaspedaal loskoppeld. Deze moet je mechanisch loskoppelen.
Uhm, Willem, dit antwoord gaat een hele andere richting op dan de anderen. Jij beweert dat er wat mis is bij mij, terwijl de anderen zeggen dat het normaal is zoals de auto reageert. Ik sluit geen problemen uit, maar dan zou ik de hydractiefcomputer uit moeten laten lezen, om sensorstoringen op te sporen.
Willem schreef:Enne, weet je wel zeker dat de hydractiefbollen het blijven doen? Er zit een thermische beveiliging in, waardoor hij na een tijdje de boel uitschakeld en hij op de sportstand gaat
Als ik stilsta met een deur open hoor ik de bollen piepen, dat gaat na een kwartier uit. En als ik rij en de schakelaar in sportstand zet, is dat verschil ook duidelijk te merken. Niet zoals bij m’n type-1 wagen, daar werd het sturen en remmen ook stugger, maar of dat normaal is ...
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel ind
Lampie schreef:Als ik stilsta met een deur open hoor ik de bollen piepen, dat gaat na een kwartier uit. En als ik rij en de schakelaar in sportstand zet, is dat verschil ook duidelijk te merken. Niet zoals bij m’n type-1 wagen, daar werd het sturen en remmen ook stugger, maar of dat normaal is ...
`
De sport-schakelaar van een serie 2 heeft in tegenstelling tot de sport-schakelaar van een serie 1, geen directe invloed op het veergedrag. Het enige wat er gebeurt, is dat de hydractief-bollen EERDER worden uitgeschakeld.
Het zoemen van de hydractief-regelaar hoeft niet te betekenen dat de hydractief-bollen zijn ingeschakeld. Dat doet mijn xm ook.
Op het moment dat ik m’n auto aan- of afzet, hoor ik 2 keer TAK. De voorkant is dan vele malen stugger dan de achterkant
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Re: XM veert goed, behalve als ik een straat met drempel ind
Willem schreef:De sport-schakelaar van een serie 2 heeft in tegenstelling tot de sport-schakelaar van een serie 1, geen directe invloed op het veergedrag. Het enige wat er gebeurt, is dat de hydractief-bollen EERDER worden uitgeschakeld.
Je bedoelt hydractief II, geen serie 2.
Ik heb een serie 1 Xm gehad met hydractief II, haal dit niet door elkaar.
Maar je hebt gelijk met wat betreft er hoort te gebeuren.
De sportstand wordt sneller ingeschakeld maar is niet continu ingeschakeld. (dat istie natuurlijk wel, maar dat komt dan weer doordat het nooit goed werkt , sorry, moest weer even)
Die ‘TAK’ hoor ik ook, en het gezoem begint vlak daarna, komt duidelijk bij de ventielen vandaan die aan de bollen vastzitten, net als de ‘TAK’, zowel voor als achter te horen. Maarja, er klikt vanalles in die wagen - ook de startblokkering klikt, en weet ik veel wat nog meer.
Groetjes Erik!
Ik heb nog eens zitten proberen met die schuine drempels en het lijkt alleen bij een bepaalde snelheid te zijn, als ik wat harder over zo’n schuine drempel rij dan krijg ik wel een zet, maar dan zwalkt de wagen niet heen en weer. De oncomfortabiliteit lijkt dus mee te vallen. Ik denk het voorlopig maar zo te laten.
Groetjes Erik!
nah, heb weer een uurtje zitte puzzelen…
wat blijkt!
de mate waarin de 3e bol ingeschakeld word, beinvloed de dwarsstabiliteit.
echter, vanwege de hoogte sensor schakeld de ECU bij extreme beweging van 1 wiel, de 3e bol uit.
daardoor word de druk op de kogel groter en word dus de dwarsstabiliteit ook stijf..
afijn dit is dus een normaal verschijnsel.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gewoon die zooi eraf halen en zorgen dat ie constant op comfort staat
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nou zeg, zo heeft Citroën dat nooit bedoeld
Ries schreef:Nou zeg, zo heeft Citroën dat nooit bedoeld
of juist wel, maar vraagt de markt om stomme duitse stuiterbakken…
ivm veiligheid en bezopen hoge snelheden ,welke de bolide’s moeten kunnen rijden.
rijd eens in een Traction/ID/DS/CX/GS/A ,alles wat daarna kwam werd stap voor stap stijver en stugger..
mvgr wupke