Stel er is / komt een database of register waar je na het inloggen gegevens kwijt kunt m.b.t. een bepaald kenteken:
- Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
- Op kenteken te zoeken
- Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
- Mogelijkheid voor persoonlijke gegevens of anoniem toe te voegen
- Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
- Mogelijkheid om contact op te nemen met anderen bijv. email via een formulier (email afgeschermd)
- E.e.a. moet anoniem kunnen en op ieder gewnst tijdstip kunnen worden verwijderd om gegevens “privé” te houden. Stel dat je later toch spijt hebt van het openbaar stellen van je gegevens dan moet dat ook ongedaan kunnen worden gemaakt.
Mogelijkheden zijn dat in toekomst kennis kan worden vergaard over een (nog aan te kopen) auto. Of dat wanneer je graag in contact wilt komen met een van de vorige eigenaars dit mogelijk wordt. Iedereen kan zich zo wel voors en na’s bedenken.
Ik wil graag de discussie aanzwengelen. Het lijkt mij een leuk en nuttig iets. Wie roept? (Laat ook even je naam achter)
Oh ja… dan nog alleen even iemand vinden die dat kan maken
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vinnik best handig,vele clubs kennen al zoiets waarbij het kenteken en het chassisnummer (en eventueel ORGA) al gekoppeld zijn….
Mijn stem heb je!
‘Spirit of avant-garde’
Op zich kun je met de ledenlijst van de club ook al een eind komen, maar ik zou het zeker handig/leuk vinden.
Eigenlijk zou je een complete lijst van alles ID/DS -en van het RDW moeten zien te krijgen en de eigenaar zou dan toevoegingen kunnen doen.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
is tricky. Dit soort systemen, zei het een stuk complexer, maak ik om mijn boterham op mijn bord te krijgen. En nee, ik ga dit niet maken. Er zitten wat haken en ogen aan:
- Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
De beheerder moet overgedragen worden als de wagen verkocht wordt. Het punt is dat dit niet zo snel gaat gebeuren in de praktijk. Gebruikers,pffff.
- Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
RDW koppeling gaat niet. Je hebt een interface nodig naar het RDW.
- Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
Op deze manier kan een derde geen commentaar toevoegen, de eigenaar poest het weer weg.
Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
gjvdh schreef:is tricky. Dit soort systemen, zei het een stuk complexer, maak ik om mijn boterham op mijn bord te krijgen. En nee, ik ga dit niet maken. Er zitten wat haken en ogen aan:
- Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
De beheerder moet overgedragen worden als de wagen verkocht wordt. Het punt is dat dit niet zo snel gaat gebeuren in de praktijk. Gebruikers,pffff.- Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
RDW koppeling gaat niet. Je hebt een interface nodig naar het RDW.- Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
Op deze manier kan een derde geen commentaar toevoegen, de eigenaar poest het weer weg.Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
Dit soort systemen, zei het een stuk complexer, maak ik om mijn boterham op mijn bord te krijgen. En nee, ik ga dit niet maken.
- Ik heb je niet gevraagd, toch?
Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
De beheerder moet overgedragen worden als de wagen verkocht wordt. Het punt is dat dit niet zo snel gaat gebeuren in de praktijk. Gebruikers,pffff.
- Dat weet ik. Maar als je het over een “fanclub” oid hebt, en je hebt geregistreerde leden laten we er dan maar gewoon vanuit gaan dat een ieder begrijpt waar het om gaat. Stel je verkoopt je snoek, meldt dat dan op “je kenteken”. Vertel de nieuwe eigenaar van de mogelijkheden (of niet). Mocht hij ooit erachter komen dat dit er is en hij wil het zelf overnemen, of hij wil dat het eraf gaat of wat dan ook, dan geef je hem de inlogcode. Zoiets, nog even over doordokteren ... Het gaat om de geschiedenis van de auto.
Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
RDW koppeling gaat niet. Je hebt een interface nodig naar het RDW.
- Ik dacht zelf meer aan een link naar de site van RDW, maar dat evt. het kenteken vanzelf wordt ingevuld.
Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
Op deze manier kan een derde geen commentaar toevoegen, de eigenaar poest het weer weg.
- Stel nou dat jij je kenteken aanmaakt en er info op zet, dan kan een andere persoon een berichtje toevoegen of een opmerking plaatsen. Stel dat het een opmerking is van waarde dan verwerk je dat in je gegevens. Is het een opmerking van niks (bijv. Deze auto was van mij en het is een waardeloze bak….) dan kun je dat weghalen.
Wederom gaat het om de geschiedenis…
Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
- Dat kun je zo vinden.
Wellicht ben ik te goed van vertrouwen. Sommige mensen maken er een zooitje van; sommigen hebben op alles wel opmerkingen of op alles een weerwoord. Zij kunnen voor iedere oplossing en voor elk idee een gat creeren.
Je hebt ze er ook die er het nut van inzien en met goede wil er iets van kunnen maken.
Ik dokter nog even verder.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Aerdvark schreef:gjvdh schreef:is tricky. Dit soort systemen, zei het een stuk complexer, maak ik om mijn boterham op mijn bord te krijgen. En nee, ik ga dit niet maken. Er zitten wat haken en ogen aan:
- Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
De beheerder moet overgedragen worden als de wagen verkocht wordt. Het punt is dat dit niet zo snel gaat gebeuren in de praktijk. Gebruikers,pffff.- Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
RDW koppeling gaat niet. Je hebt een interface nodig naar het RDW.- Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
Op deze manier kan een derde geen commentaar toevoegen, de eigenaar poest het weer weg.Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
Dit soort systemen, zei het een stuk complexer, maak ik om mijn boterham op mijn bord te krijgen. En nee, ik ga dit niet maken.
- Ik heb je niet gevraagd, toch?Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
De beheerder moet overgedragen worden als de wagen verkocht wordt. Het punt is dat dit niet zo snel gaat gebeuren in de praktijk. Gebruikers,pffff.
- Dat weet ik. Maar als je het over een “fanclub” oid hebt, en je hebt geregistreerde leden laten we er dan maar gewoon vanuit gaan dat een ieder begrijpt waar het om gaat. Stel je verkoopt je snoek, meldt dat dan op “je kenteken”. Vertel de nieuwe eigenaar van de mogelijkheden (of niet). Mocht hij ooit erachter komen dat dit er is en hij wil het zelf overnemen, of hij wil dat het eraf gaat of wat dan ook, dan geef je hem de inlogcode. Zoiets, nog even over doordokteren ... Het gaat om de geschiedenis van de auto.Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
RDW koppeling gaat niet. Je hebt een interface nodig naar het RDW.
- Ik dacht zelf meer aan een link naar de site van RDW, maar dat evt. het kenteken vanzelf wordt ingevuld.Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
Op deze manier kan een derde geen commentaar toevoegen, de eigenaar poest het weer weg.
- Stel nou dat jij je kenteken aanmaakt en er info op zet, dan kan een andere persoon een berichtje toevoegen of een opmerking plaatsen. Stel dat het een opmerking is van waarde dan verwerk je dat in je gegevens. Is het een opmerking van niks (bijv. Deze auto was van mij en het is een waardeloze bak….) dan kun je dat weghalen.
Wederom gaat het om de geschiedenis…Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
- Dat kun je zo vinden.Wellicht ben ik te goed van vertrouwen. Sommige mensen maken er een zooitje van; sommigen hebben op alles wel opmerkingen of op alles een weerwoord. Zij kunnen voor iedere oplossing en voor elk idee een gat creeren.
Je hebt ze er ook die er het nut van inzien en met goede wil er iets van kunnen maken.Ik dokter nog even verder.
Relax eens een beetje zeg, wat een aggresieve reactie. Ik geef alleen aandachtspunten aan, waar je rekening mee kunt houden.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Sjaak de Bollenboer schreef:gjvdh schreef:
Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
Met dit als extras voor de gebruiker zou het misschien rendabel kunnen zijn om de tool te maken. Ga in overleg met de DS club, iedereen die mee wil doen betaald X bedrag en kan met de tool, voor zichzelf, bijhouden wat er aan zijn voiture dient te gebeuren, hoeveel hij heeft gespendeerd (rekeningen) wat er op stapel staat, waar de onderdelen te krijgen (adverteerders) enz.
Ik zie t wel zitten maar er moet wel meer mee kunnen dan alleen wat info over de auto.
Tja, ik werk met stappen, iteratief noemen ze dat in vaktermen. Ik bouw een stukje, kijk of ik het prettig vind werken en bouw dan verder. Ik denk dat je met zo’n historie software niet te ver moet gaan, omdat het dan niet meer praktisch is. Je blijft dab aan het invoeren zeg maar. Ik wil nog wel de gebreken kunnen invoeren, doe ik nu op papier, vind ik niet handig.
Denk ook maar eens na over de juridische consequenties. Iedere database met persoonsgegevens (ook opbjecten…) dient aangemeld te zijn bij CPB (college bescherming persoonsgegevens) en dient aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Je kan niet zomaar meer even een database bouwen en een applicatie er omheen waarna je die, binnen dit forum bijvoorbeeld, ter beschikking stelt. Het is maar een “waarschuwing”..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Hoe doen andere “clubs"dit, want het is vast geen specifiek alleen staand idee voor ID/DS liefhebbers.
Als je gaat denken in mogelijkheden moet er toch wel iets leuks te maken zijn.
Zou het RDW echt geen lijst kenteken/voertuiggevens beschikbaar stellen? Dan heb je toch een mooie basis.
gjvdh schreef:Aerdvark schreef:gjvdh schreef:is tricky. Dit soort systemen, zei het een stuk complexer, maak ik om mijn boterham op mijn bord te krijgen. En nee, ik ga dit niet maken. Er zitten wat haken en ogen aan:
- Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
De beheerder moet overgedragen worden als de wagen verkocht wordt. Het punt is dat dit niet zo snel gaat gebeuren in de praktijk. Gebruikers,pffff.- Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
RDW koppeling gaat niet. Je hebt een interface nodig naar het RDW.- Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
Op deze manier kan een derde geen commentaar toevoegen, de eigenaar poest het weer weg.Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
Dit soort systemen, zei het een stuk complexer, maak ik om mijn boterham op mijn bord te krijgen. En nee, ik ga dit niet maken.
- Ik heb je niet gevraagd, toch?Diegene die het kenteken “aanmaakt” is beheerder
De beheerder moet overgedragen worden als de wagen verkocht wordt. Het punt is dat dit niet zo snel gaat gebeuren in de praktijk. Gebruikers,pffff.
- Dat weet ik. Maar als je het over een “fanclub” oid hebt, en je hebt geregistreerde leden laten we er dan maar gewoon vanuit gaan dat een ieder begrijpt waar het om gaat. Stel je verkoopt je snoek, meldt dat dan op “je kenteken”. Vertel de nieuwe eigenaar van de mogelijkheden (of niet). Mocht hij ooit erachter komen dat dit er is en hij wil het zelf overnemen, of hij wil dat het eraf gaat of wat dan ook, dan geef je hem de inlogcode. Zoiets, nog even over doordokteren ... Het gaat om de geschiedenis van de auto.Merk, type enz. beschikbaar (evt. RDW koppeling)
RDW koppeling gaat niet. Je hebt een interface nodig naar het RDW.
- Ik dacht zelf meer aan een link naar de site van RDW, maar dat evt. het kenteken vanzelf wordt ingevuld.Info door derden toe te voegen (eigenaar kenteken beheert dus kan ook weer verwijderen)
Op deze manier kan een derde geen commentaar toevoegen, de eigenaar poest het weer weg.
- Stel nou dat jij je kenteken aanmaakt en er info op zet, dan kan een andere persoon een berichtje toevoegen of een opmerking plaatsen. Stel dat het een opmerking is van waarde dan verwerk je dat in je gegevens. Is het een opmerking van niks (bijv. Deze auto was van mij en het is een waardeloze bak….) dan kun je dat weghalen.
Wederom gaat het om de geschiedenis…Ik maak zelf thuis een webapplicatie die de historie van mijn DS bijhoudt. Ik wil mijn rekeningen in kunnen voeren, en mijn onderhoud in kunnen voeren. De artikelen op de rekeningen wil ik dan koppelen aan het onderhoud. Op die manier weet ik gelijk wat ik aan een onderhoudsbeurt of reparatie uitgegeven heb en wat ik aan totaal heb uitgegeven. Ik steek er af en toe tijd in en maak het met , is tenminste met objecten i.p.v. een database. Een databases is voor mietjes.
- Dat kun je zo vinden.Wellicht ben ik te goed van vertrouwen. Sommige mensen maken er een zooitje van; sommigen hebben op alles wel opmerkingen of op alles een weerwoord. Zij kunnen voor iedere oplossing en voor elk idee een gat creeren.
Je hebt ze er ook die er het nut van inzien en met goede wil er iets van kunnen maken.Ik dokter nog even verder.
Relax eens een beetje zeg, wat een aggresieve reactie. Ik geef alleen aandachtspunten aan, waar je rekening mee kunt houden.
Agressief?
Met die persoonsgegevens ja, ben ik het over eens. Dat kan / mag niet en is vooral niet handig. Maar het is mij meer om het kenteken te doen, waar je je vrijwillig bij aanmeld. Ik zet mijn kenteken er op en vertel e.e.a. over dat kenteken. Ik ben altijd in de mogelijkheid dit te verwijderen. Kan er ook onzin neer zetten. Iemand die de auto voor me gereden heeft kan er een opmerking bijplaatsen bijv.: auto is in 1889 gespoten van wit naar blauw. Ik zou dan in contact kunnen komen met deze persoon per mail om e.e.a. na te vragen. Daar komen geen adresgegevens aan te pas. Het gaat dus niet om de persoon maar om het kenteken. Bij een verkoop kan ik ervoor kiezen de opgebouwde gegevens te vernietigen (dan heeft het allemaal weinig zin gehad) of om het te bewaren tot de nieuwe eigenaar zich aandient en ik e.e.a doorspeel. Of niet, maar dat zou achterlijk zijn.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Harold Kappers schreef:Hoe doen andere “clubs"dit, want het is vast geen specifiek alleen staand idee voor ID/DS liefhebbers.
Als je gaat denken in mogelijkheden moet er toch wel iets leuks te maken zijn.
Zou het RDW echt geen lijst kenteken/voertuiggevens beschikbaar stellen? Dan heb je toch een mooie basis.
Lijkt me sterk. Aan de andere kant kun je nu via de site gegevens over een voertuig ophalen. Dit gaat wel over https, als ik me niet vergis, dat wil zeggen dat de gegevens versleuteld zijn, zodat niemand anders (lees hacker) die gegevens kan lezen. En op die site staan ook geen echte persoonlijke gegevens, alleen gewicht, wanneer die voor de keuring moet, etc.
Aerdvark schreef:
Aggresief?
Het las niet als een vriendelijke reactie, maar goed dit forum is en blijft een medium tussen zender en ontvanger. Dus nevermind.
Hoe kom je trouwens aan het idee voor dit systeem?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Om je een idee te geven; dit komt van de AX-club
Speel er maar eens mee en zie wat de mogelijkheden zijn.
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pagina=zoek
Wanneer je bent ingelogd kun je zelf zaken als chassisnummer,ORGAcode en bijzonderheden aan je kenteken ‘vastplakken’.
‘Spirit of avant-garde’
goed idee.
Gert.
-
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Harold Kappers schreef:Hoe doen andere “clubs"dit, want het is vast geen specifiek alleen staand idee voor ID/DS liefhebbers.
Als je gaat denken in mogelijkheden moet er toch wel iets leuks te maken zijn.
Zou het RDW echt geen lijst kenteken/voertuiggevens beschikbaar stellen? Dan heb je toch een mooie basis.
Beschikbaar stellen….? Betalen moet je! Alles is te koop…
Gr Martijn
Dat van die Ax clu ziet er toch al aardig fraai uit.
En het gaat mijns inziens niet zozeer om de persoongegevens, maar juist om de auto gegevens. Het RDW geeft die persoongegevens natuurlijk niet, maar voertuig gegevens is iets anders. Ik hou mijn ogen op dat vlak wel even open. Heb wellicht een bij RDW ingang, maar verwacht er niets van.