Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Om maar weer eens een nieuw topic te starten betreffende de centrale vergrendeling van de XM…
De centrale vergrendeling van mijn ‘nieuwe’ XM doet helemaal niets.
Ik heb om te beginnen een paar batterijen in de afstandsbediening gedaan (wil ook nog wel eens helpen ), maar nog steeds gebeurt er behalve dat het lampje op de afstandsbediening gaat branden, helemaal niets.
Het betreft een exemplaar van `92, waar de IR module nog inzit en dus ook zou moeten werken. Als ik de sleutel voor de module in het dak houd, gebeurt er nog steeds niets.
Heeft iemand enig idee waar ik het beste zou kunnen beginnen met zoeken?
Het probleem is namelijk dat de auto momenteel helemaal niet op slot kan aangezien de sleutel op de sloten doordraait…
Alle tips zijn welkom (ik heb het forum al af zitten struinen op verleden berichten, maar kon niet echt een bevredigend antwoord vinden)
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Heb je al gebrobeerd het slot te smeren? Wil ook wel eens helpen.
De sleutel een paar keer heen en weer halen, dan de sleutel lichtjes door/aan druken, pas als je enige weer stand voelt de sleutel door draaien.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
eXpelliarMus schreef:Heb je al gebrobeerd het slot te smeren? Wil ook wel eens helpen.
De sleutel een paar keer heen en weer halen, dan de sleutel lichtjes door/aan druken, pas als je enige weer stand voelt de sleutel door draaien.
Ik heb nog nooit een slot gesmeerd/hoeven smeren… waar kan ik dat het beste mee doen? WD40?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ja je kan het met WD40 doen of een drupje motor olie, niet te veel eerder te weinig.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Nou, smeren heeft geen oplossing mogen bieden…
Ik heb wel gemerkt dat als ik het portier aan de bijrijderszijde dichtgooi er een soort van geluid komt uit de vergrendeling van het portier (en het portier erachter), zo van ‘ik wil wel dicht of open gaan, maar het lukt niet echt’...
Ik ga morgen bij licht maar eens verder puzzelen.
Wat me ook opgevallen is is dat alle drukknopjes om het portier van binnenuit te vergrendelen verdwenen zijn
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
25trd schreef:Wat me ook opgevallen is is dat alle drukknopjes om het portier van binnenuit te vergrendelen verdwenen zijn
Ja, die willen nog wel eens sneuvelen als je ze eraf haalt en op de verkeerde manier terugplaatst.
25trd schreef:Ik heb wel gemerkt dat als ik het portier aan de bijrijderszijde dichtgooi
Even voor de duidelijkheid: bedoel je hier het portier daadwerkelijk tegen de carroserie aan te gooien of het ijzeren pennetje (aangezien je knopjes weg zijn ) naar beneden drukken om de deur te vergrendelen?
25trd schreef:Ik heb wel gemerkt dat als ik het portier aan de bijrijderszijde dichtgooi er een soort van geluid komt uit de vergrendeling van het portier (en het portier erachter), zo van ‘ik wil wel dicht of open gaan, maar het lukt niet echt’...
Het geluid wat je beschrijft kan ik niet echt plaatsen. Als de cv wil vergrendelen en het lukt niet zullen de motortjes eerst bekrachtigd worden om de boel op slot te krijgt, dat lukt dan niet en krijgen de motortjes weer het signaal om open te gaan. Doorgaans klinkt dit ongeveer als: ‘klik-trrrrrr-klak-trrrrr’ of ‘klik….klak’ ...
Ik ben er nog niet uit of het enkel je afstandbediening is die niet werkt, in combinatie met wat haperende cv-motoren/schakelaars of dat het hele cv-kastje de geest heeft gegeven. Die zit overigens onder je dashboardkastje, het is de gene met de bruine stekker naar je toe gericht en het kastje steekt verder naar achter (richting schutbord) dan de andere kastjes die er liggen.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Lampie schreef:25trd schreef:Ik heb wel gemerkt dat als ik het portier aan de bijrijderszijde dichtgooi
Even voor de duidelijkheid: bedoel je hier het portier daadwerkelijk tegen de carroserie aan te gooien of het ijzeren pennetje (aangezien je knopjes weg zijn ) naar beneden drukken om de deur te vergrendelen?
25trd schreef:Ik heb wel gemerkt dat als ik het portier aan de bijrijderszijde dichtgooi er een soort van geluid komt uit de vergrendeling van het portier (en het portier erachter), zo van ‘ik wil wel dicht of open gaan, maar het lukt niet echt’...
Het geluid wat je beschrijft kan ik niet echt plaatsen. Als de cv wil vergrendelen en het lukt niet zullen de motortjes eerst bekrachtigd worden om de boel op slot te krijgt, dat lukt dan niet en krijgen de motortjes weer het signaal om open te gaan. Doorgaans klinkt dit ongeveer als: ‘klik-trrrrrr-klak-trrrrr’ of ‘klik….klak’ ...
Ik ben er nog niet uit of het enkel je afstandbediening is die niet werkt, in combinatie met wat haperende cv-motoren/schakelaars of dat het hele cv-kastje de geest heeft gegeven. Die zit overigens onder je dashboardkastje, het is de gene met de bruine stekker naar je toe gericht en het kastje steekt verder naar achter (richting schutbord) dan de andere kastjes die er liggen.
Ik gooi inderdaad het portier (vooraan bijrijderszijde) dicht en dan krijg ik heel kort zo`n geluid van ‘ik wil wel vergrendelen of ontgrendelen natuurlijk, maar kan het niet’, wat ik hier bij moet zeggen is dat van dit portier het knopje volgens mij helemaal omlaag zit (als er een knopje zou zitten tenminste )
Ik ga vanavond nog even verder knutselen en zal mijn bevindingen hier posten.
tnx voor het meedenken!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Dat zou wel eens je motortje kunnen zijn die in de bestuurderskant zit. Die werkt als een soort doorgeefluik voor de overige motortjes.
Maar haal eens het dashboardkastje eruit en met de polen van de CV relais door met een spanningszoeker (geen voltmeter dus maar zo’n priem met een lampje). Als je met aarde op de juiste polen drukt, zouden de deuren dicht moeten gaan. Met andere woorden, als het daar wel lukt, licht het niet aan de motoren.
En een laatste tip, als je bovenstaand probeert, doe de deuren dicht, anders werkt eht niet.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
malle pietje schreef:Dat zou wel eens je motortje kunnen zijn die in de bestuurderskant zit. Die werkt als een soort doorgeefluik voor de overige motortjes.
Maar haal eens het dashboardkastje eruit en met de polen van de CV relais door met een spanningszoeker (geen voltmeter dus maar zo’n priem met een lampje). Als je met aarde op de juiste polen drukt, zouden de deuren dicht moeten gaan. Met andere woorden, als het daar wel lukt, licht het niet aan de motoren.
En een laatste tip, als je bovenstaand probeert, doe de deuren dicht, anders werkt eht niet.
Ik ga eens een spanningszoeker aanschaffen en dat ook eens proberen (wordt wel volgende week, heb eerder geen tijd )
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
25trd schreef:malle pietje schreef:Dat zou wel eens je motortje kunnen zijn die in de bestuurderskant zit. Die werkt als een soort doorgeefluik voor de overige motortjes.
Maar haal eens het dashboardkastje eruit en met de polen van de CV relais door met een spanningszoeker (geen voltmeter dus maar zo’n priem met een lampje). Als je met aarde op de juiste polen drukt, zouden de deuren dicht moeten gaan. Met andere woorden, als het daar wel lukt, licht het niet aan de motoren.
En een laatste tip, als je bovenstaand probeert, doe de deuren dicht, anders werkt eht niet.
Ik ga eens een spanningszoeker aanschaffen en dat ook eens proberen (wordt wel volgende week, heb eerder geen tijd )
Die haal je voor 3 euro bij de brezan en is onmisbaar als je met elektriciteit bezig gaat.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Nou, ik ben een stapje verder… Als ik met een tangetje het deurknopje (althans, het staafje, het knopje is verdwenen) naar beneden duw, gaat de auto op slot! Alleen de achterklep niet, maar daar is de vergrendeling überhaupt niet helemaal fris meer, daar moet ik apart nog even naar kijken.
Ik ga even het dashboardkastje slopen om te kijken naar de unit die daar zit en tevens even de infraroodontvanger slopen die in het dak zit, kijken wat voor leuks ik daar kan vinden
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb inmiddels het vermoeden dat de sleutel in alle sloten niet werkt omdat het misschien wel niet de juiste sleutel in het juiste slot is… Als ik de sleutel er half insteek, kan ik `m ook al ronddraaien…
Kan dit liggen aan versleten sloten? Het lijkt me wat ver gezocht aangezien het slot a/d bijrijderszijde hetzelfde probleem heeft. Of zou dit nu kunnen liggen aan het feit dat sloten nooit gebruikt zijn omdat men altijd de afstandsbediening heeft gebruikt?
Ik zou altijd op chassisnummer een sleutel bij kunnen laten maken (toch?) en dat eens proberen, mits dit niet teveel kost natuurlijk.
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
25trd schreef:Ik heb inmiddels het vermoeden dat de sleutel in alle sloten niet werkt omdat het misschien wel niet de juiste sleutel in het juiste slot is… Als ik de sleutel er half insteek, kan ik `m ook al ronddraaien…
Kan dit liggen aan versleten sloten? Het lijkt me wat ver gezocht aangezien het slot a/d bijrijderszijde hetzelfde probleem heeft. Of zou dit nu kunnen liggen aan het feit dat sloten nooit gebruikt zijn omdat men altijd de afstandsbediening heeft gebruikt?
Ik zou altijd op chassisnummer een sleutel bij kunnen laten maken (toch?) en dat eens proberen, mits dit niet teveel kost natuurlijk.
Robert
Het slot in het rechter portie rvan mijn Xm is ook niet dezelfde als links. De sleutel kan ik er rechts wel instoppen maar draaien gaat echt niet.
Wat het bestellen van sleutels betreft, das een duur grapje heb ik inmiddels begrepen. Loopt ergens richting de 300 euro. Beroerde is dat je echt alleen bij Citroen terrecht kan volgens mij…
25trd schreef:Ik heb inmiddels het vermoeden dat de sleutel in alle sloten niet werkt omdat het misschien wel niet de juiste sleutel in het juiste slot is… Als ik de sleutel er half insteek, kan ik `m ook al ronddraaien…
Nee hoor, waarschijnlijk heb je gewoon de juiste sleutel. Heb dit ook met m’n vorige XM gehad, behalve dan dat daar m’n kofferbak nog open te maken was, omdat waarschijnlijk de CV daar nogal eens haperde. Op één of andere manier gaat dat mechaniekje vastzitten wat er normaal voor zorgt dat je cilinder niet meer ronddraait als je de juiste sleutel insteekt. Er staat ergens op dit forum een uitgebreide beschrijving hoe je je deursloten reviseert…
Het kan trouwens ook zijn dat die blokkeerpennen helemaal aan puinpoeier zijn, dan draait de cilinder inderdaad ten alle tijde rond.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Nou, het probleem is grotendeels opgelost…
Ik heb ten eerste het slot aan de bestuurderszijde eruit gehaald en deze grondig gesmeerd met WD40… Hierna deed het slot al iets meer, maar nog steeds niet genoeg.
Toen maar eens wat verder gaan zitten lezen op het forum en zag terloops van iemand de opmerking dat het ook kan dat de sleutel versleten is (heb toch al bijna 20 autos gehad en nog nooit zoiets meegemaakt, maar goed). Ik heb de originele sleutel eens bekeken en waarempel, hij zag/ziet er wel een beetje versleten uit.
Nog net voor sluitingstijd bij de sleutelboer een sleutel na laten maken (14 euro!) en naar huis gerend.
Sleutel in het slot en waarempel, het slot werkt weer!
Slot gemonteerd en ja hoor, de CV gaat vrolijk mee als ik de sleutel omdraai, zowel ‘van slot’ alsmede ‘op slot’.
Nu nog uitvinden waarom de afstandsbediening niet meer werkt, maar dat komt later wel, de auto kan in ieder geval weer op slot!!
Iedereen totzover bedankt voor het meedenken!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Zo…
Het is jammer dat MijnAlbum de foto’s kleiner maakt, maar ik hoop dat alles leesbaar is.
Legenda:
MOD- = Module
IRO- = Infraroodoog
CV = Centrale vergrendeling
S- = Schakelaar
AKO = Achterklepontgrendeling
TBB = Toetsenbordbediening
TA = Tank
ZE 34 = Zekering 34
PV- = Portiervergrendeling
LV = Linksvoor
LA = Linksachter
RV = Rechtsvoor
RA = Rechtsachter
De teksten tussen haakjes zijn verwijzingen naar andere punten in het schema, wat niet in deze tekening aanwezig is.
Als je goed kijkt zie je tekstjes staan zoals 2/WT en 5/BN, dit betekenen respectievelijk een 2-polige witte stekker en een 5-polige bruine stekker.
De pennummers staan in het schema, als het goed is kun je die ook op de stekkers in de auto vinden.
Groetjes Erik!