Op m’n BX TZD heb ik de geweldige optie van een startonderbreker met 5 cijferige code. Aangezien ik of haast, of dikke vingers heb en ik zeker niet bang ben dat ze zonder die optie m’n ‘barrel’ stelen wil ik het er graag uit hebben.
Ik weet niet of de startonderbreker fabrieks af is geleverd en of er daarom mensen mee bekend zijn, maar ik vind ‘t nogal lastig om ‘m er zomaar af te trekken. D’r zal ergens in het dashboard wel een kastje zitten ofzo, maar heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken, waar ik rekening mee moet houden of kan ik dat helse ding er gewoon aftrekken en wat draadjes aan elkaar knopen en er van uit gaan dat ie het gewoon doet?
Ik denk dat je dat niet zomaar kan verwijderen, dan zou het instaleren van een startonderbreker zinloos zijn.
misschien kan je de fabrikant van dat ding om info vragen (website?)?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb ook een TZD Turbo met startonderbreker, die ik er ook uit wil hebben Maar dan zo een met zo’n printje dat je in een sleuf moet steken, niet met code. Het schijnt zo te zijn dat er op de brandstofpomp een extra afsluiter zit die spanning krijgt als de startonderbreker ‘niet startonderbreekt’. Dus feitelijk zou het een kwestie moeten zijn van het ding eruit rukken, een paar draden aan elkaar knopen en een geschakelde plus naar die extra afsluiter trekken.
Heb je zin in een startonderbreker-sloop-meeting?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik heb ook een TZD Turbo met startonderbreker, die ik er ook uit wil hebben Maar dan zo een met zo’n printje dat je in een sleuf moet steken, niet met code. Het schijnt zo te zijn dat er op de brandstofpomp een extra afsluiter zit die spanning krijgt als de startonderbreker ‘niet startonderbreekt’. Dus feitelijk zou het een kwestie moeten zijn van het ding eruit rukken, een paar draden aan elkaar knopen en een geschakelde plus naar die extra afsluiter trekken.
Heb je zin in een startonderbreker-sloop-meeting?
Ik had een alarm met startonderbreking (dus geen code). Dat bleek netjes ingebouwd te zijn via die draad naar de dieselpomp.
Ter hoogte van de scheiding bak/motor zit een (als ik me goed herinner roze) 1 polig stekkertje waarmee die draad gesplitst kan worden. Daar was dus het een en ander tussen geknoopt.
Na het er tussenuit halen van die rommel kon ik het hele alarmgedoe zo wegknippen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:Ik had een alarm met startonderbreking (dus geen code). Dat bleek netjes ingebouwd te zijn via die draad naar de dieselpomp.
Ter hoogte van de scheiding bak/motor zit een (als ik me goed herinner roze) 1 polig stekkertje waarmee die draad gesplitst kan worden. Daar was dus het een en ander tussen geknoopt.
Na het er tussenuit halen van die rommel kon ik het hele alarmgedoe zo wegknippen.
Jij bedoelt dat de normale dieselafsluiter (die waarmee je je motor stopt) werd ‘gemanipuleerd’ door de startonderbreker? Ik heb namelijk een ‘extra’ ding met draad er aan op de brandstofpomp. Dat schijnt de extra afsluiter te zijn voor de startonderbreker. Of bedoel jij dat ook? Ik zal er eens een foto van maken.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:karel schreef:Ik had een alarm met startonderbreking (dus geen code). Dat bleek netjes ingebouwd te zijn via die draad naar de dieselpomp.
Ter hoogte van de scheiding bak/motor zit een (als ik me goed herinner roze) 1 polig stekkertje waarmee die draad gesplitst kan worden. Daar was dus het een en ander tussen geknoopt.
Na het er tussenuit halen van die rommel kon ik het hele alarmgedoe zo wegknippen.Jij bedoelt dat de normale dieselafsluiter (die waarmee je je motor stopt) werd ‘gemanipuleerd’ door de startonderbreker? Ik heb namelijk een ‘extra’ ding met draad er aan op de brandstofpomp. Dat schijnt de extra afsluiter te zijn voor de startonderbreker. Of bedoel jij dat ook? Ik zal er eens een foto van maken.
Nee, bij mij zat het tussen het normale circuit tussen contact en brandstofpomp.
Na verwijdering waren mijn 19TGD’s op dat punt identiek (en zo ontdekte ik het ook). Bij Lucas-pompjes zit er nog een elek contact aan, voor een of andere vervroeging ofzo.
Maar laat maar eens een foto zien.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Komt ‘ie dan:
Bij de andere Bosch-pompen die ik heb gezien zit dit apparaat niet, maar op dezelfde plek zit dan een klein afdekplaatje. Op zowel turbo- als atmosferische diesels wel te verstaan.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
duwt dat ding niet gewoon tegen de dieselafsluiter??
Moet toch zo eraf te slopen zijn…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:duwt dat ding niet gewoon tegen de dieselafsluiter??
Moet toch zo eraf te slopen zijn…
Ik ken de Bosch turbodieselpomp (zoals deze) niet zo goed dat ik het meteen herken als een vreemd onderdeel maar ik vermoed dat je gelijk hebt. Weg dan met die zooi, en de 1e test is gewoon het draadje eraan losmaken?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Citroenbx schreef:duwt dat ding niet gewoon tegen de dieselafsluiter??
Moet toch zo eraf te slopen zijn…
Het zal wel eraf te slopen zijn, maar hij duwt niet gewoon tegen de afsluiter. Het is een ding met een leidingkje, er zit geen niets aan wat duwt. Zou wel erg makkelijk te omzeilen zijn als het gewoon een duwstangetje was
Inderdaad, ik kan eerst kijken wat er gebeurt als ik het draadje losmaak. Als het gewoon een kwestie is van een geschakelde plus trekken lijkt het afkoppelen van de startonderbreker me niet zo’n probleem, maar het mooiste is natuurlijk dat hele ding eraf. Heeft iemand misschien nog een gare Bosch brandstofpomp liggen waar ik wat deeltjes van zou mogen hebben voor heel weinig? Kan voor zover ik weet ook van een niet-turbo zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.
Okay, maar wat denken jullie, gewoon lostrekken en zien waar ‘t heen loopt en ‘t is wel weer rijdend te krijgen, of er mee oppassen en niet lostrekken als je niet zeker weet hoe het zit?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
JXR schreef:Okay, maar wat denken jullie, gewoon lostrekken en zien waar ‘t heen loopt en ‘t is wel weer rijdend te krijgen, of er mee oppassen en niet lostrekken als je niet zeker weet hoe het zit?
Ik zou het niet zomaar lostrekken, maar eerst kijken waar het op aangesloten zit. Misschien wijst het zich vanzelf. Doet dat het niet dan zou ik er even mee wachten. Ik gok bij jou een geschakelde plus, een constante plus, een min en 1 draad die wordt onderbroken door je startonderbreker. Als dat inderdaad zo is zou je kunnen volstaan met die onderbroken draad verbineden en de rest gewoon netjes loskoppelen. Maar het is dus puur een beredeneerde gok.
Ik heb bij mij net gekeken, en het was bij mij echt te simpel voor woorden Er was één draad doorgeknipt, 2 draden van de startonderbreker zaten aan één eind, 2 andere draden aan het andere eind. Dus ertussenuit gehaald en die 2 draden verbonden en klaar. Dus dat hele ding op de pomp heeft er niets mee te maken.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:JXR schreef:Okay, maar wat denken jullie, gewoon lostrekken en zien waar ‘t heen loopt en ‘t is wel weer rijdend te krijgen, of er mee oppassen en niet lostrekken als je niet zeker weet hoe het zit?
Ik zou het niet zomaar lostrekken, maar eerst kijken waar het op aangesloten zit. Misschien wijst het zich vanzelf. Doet dat het niet dan zou ik er even mee wachten. Ik gok bij jou een geschakelde plus, een constante plus, een min en 1 draad die wordt onderbroken door je startonderbreker. Als dat inderdaad zo is zou je kunnen volstaan met die onderbroken draad verbineden en de rest gewoon netjes loskoppelen. Maar het is dus puur een beredeneerde gok.
Ik heb bij mij net gekeken, en het was bij mij echt te simpel voor woorden Er was één draad doorgeknipt, 2 draden van de startonderbreker zaten aan één eind, 2 andere draden aan het andere eind. Dus ertussenuit gehaald en die 2 draden verbonden en klaar. Dus dat hele ding op de pomp heeft er niets mee te maken.
Zit er op jouw pomp een cruisecontrol oid, of is dat soms nieuwerwets milieu-gedoe?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:Zit er op jouw pomp een cruisecontrol oid, of is dat soms nieuwerwets milieu-gedoe?
Nee, er zit niets extra´s op. Ik probeer uit te vinden wat het nou is, ik heb er een topic over geopend: Link
Ik heb op kenteken een BX TZD Turbo break S. Zou het misschien verband houden met die ´S´? Lijkt me stug, maar wie weet.
Eveneens ben ik tevens ook.