1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Daklampen
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 juli 2007 08:33 PM

Voor de midzomernachtrit wou ik lampen op het dak van Criezel. Mijn collega’s adviseerden gewoon een gat in het dak te boren of de lampen rechtstreeks op het dak te lassen, maar dat leek mij iets minder tof. Dus ik heb een leuk framepje gebouwd. De lampen zitten er nog niet op helaas (ik had de ropmmel niet op tijd af) maar om het weg te mikken is ook zonde. Ik ga dus rustig door met het bouwen van het framepje. Dat framepje is/wordt een prachtig mooi framepje en dat gaat (puur technisch gezien) voorspoedig. Echter, hoe kan ik de lampen het beste aansluiten ? Kan dat gewoon op de sigarettenplug ? Of kan die plug dat niet aan ? Iemand een ander (beter) idee ? Zowieso moet alles volledig onafhankelijk van de gewone verlichting werken.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 01 juli 2007 08:35 PM
  [ # 1 ]

Via je accu (gezekerd) laten lopen en schakelaar in het interieur?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 juli 2007 08:45 PM
  [ # 2 ]

Mijn idee: vanaf de accu een stel draden naar het interieur waar ik een (extra) soort stopcontact maak. Daar een stekker in en wat draden naar de lampen. Tussen de stekker en de lampen een schakelaar (of zelfs in de stekker zodat de schkelaar niet aan een draadje hengt te wapperen). Tussen de accu en het stopcontact een (dikke) zekering. Eventueel ook een schakelaar maken zodat ik het hele stopcontact in m’n BX stroomloos kan maken.

Maar wat voor stekker/stopcontact zou ik kunnen gebruiken ? Redt een aanstekerplug dat ? Of moet er iets heftigers komen ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 01 juli 2007 08:54 PM
  [ # 3 ]

heb je in de middenconsole bij de handrem niet nog een plekje over voor een schakelaar? dan zou ik ergens in de moterruimte een relais verstoppen welke direkt aan de accu hangt, met ergens een zekering er tussen.

of pak een mistlampaschakelaar, er past er vast nog wel een naast als je al mistlampen hebt.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 juli 2007 08:57 PM
  [ # 4 ]

Ik zou inderdaad de knop van de mistlampen (die nu niet gebruikt wordt bij gebrek aan mistlampen) wel kunnen gebruiken ! Maar relais aansluiten ... Ik kan amper een lamp verwisselen !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 01 juli 2007 09:01 PM
  [ # 5 ]

een relails is een schakelaar, 2 pinnetjes zitten verbonden aan een spoel, welke dus met een kleine stroom de rest van de pinnetjes als schakelaar gebruikt. ff logisch nadenken en je komt er wel uit. als jij al een mistlamp schakelaar hebt, zit er dan niet al ergens een relais?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 juli 2007 02:49 AM
  [ # 6 ]

niet op de aansteker plug die kan dat niet aan

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 juli 2007 03:10 AM
  [ # 7 ]

Standaard aanstekerplug niet ? Want op m’n werk liggen ook anderen (niet orgineel) die nagenoeg geen plastic bevatten. Niet dat dat nou heilig makend is, maar het duidt wel aan dat het kwalitatief beter spul is dan de meeste plastic zooi die je kan kopen bij een automaterialenzaak en wellicht kunnen die ook meer stroom aan ...

Overigens, de lampen zijn 55 watt elk, halogeen. Als ik op klaarlichte dag de lampen op een muur laat schijnen en zelf tussen de lampen en de muur ga staan dan zie je op de muur een schaduw van mijn skelet ... Hoe ik dit weet ? Een klant liet even de lampjes op zijn trekker branden. En dat zijn dezelfde lampen als die ik heb.

Overigens, 2 x 55 watt = 110 watt.

P = U x I

110 = 12 x ???

I = P / U

I = 110 / 12

I = 9 1/6 ampere

Klopt deze berekening ? En kan gewone stroomdraad voor in een auto 9 ampere/110 watt aan ? Of heb ik extra dikke kabel nodig ?

Morgen zet ik de puntjes op de I wat betreft het constructieve gedeelte, dan kunenn de lampen dus echt fysiek op het dak gemondeerd worden. Vervolgens nog even laten spuiten door een collega en de elektriek aansluiten. Zometeen even m’n camera klaar leggen ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 juli 2007 03:17 AM
  [ # 8 ]

Jeps… berekening klopt.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 juli 2007 09:45 PM
  [ # 9 ]

Het constructieve gedeelte is in orde. Ik heb alles zo gemaakt dat ik de lampen op de dakdrager kan monteren zonder hier gaten in te boren of in te lassen. Zo kan ik de dakdrager ook gebruiken om echt lading op te knopen.

Aankomende week alle draadjes er aan en verf er op. Ik neem alle genoemde tips mee !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2007 03:26 PM
  [ # 10 ]
Lelijke Eend schreef:

Het constructieve gedeelte is in orde. Ik heb alles zo gemaakt dat ik de lampen op de dakdrager kan monteren zonder hier gaten in te boren of in te lassen. Zo kan ik de dakdrager ook gebruiken om echt lading op te knopen.

Aankomende week alle draadjes er aan en verf er op. Ik neem alle genoemde tips mee !

Sluit het onder geen beding aan op je aansteker want daar zitten maar hele dunne draadjes aan. Het geheel is ook nog eens gezekerd op 8 A als ik me niet vergis.

Voor verlichting moet je zo dicht mogelijk op de accu zitten omdat de draden anders te lang worden waardoor je spanningsval krijgt en komt te zitten met oververhitte bedrading en flauw gloeiende lampen.

Een schakeling met een relais en een paar zekeringen (1 voor het relais primair, 1 voor het contact v/h relais) is de enige veilige optie.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 juli 2007 03:28 PM
  [ # 11 ]

Ik denk dat ik overal zekeringen tussen zet. Beter een zekering teveel dan een zekering te weinig. Overigens ga ik het niet aansluiten op de standaard sigerettenaansteker, maar eentje die ik er apart voor koop en ook apart aansluit. Mits deze de stroom aan kan natuurlijk ! Kan deze de stroom niet aan (ik vogel het vantevoren uit) dan ga ik een ander stopcontact-achtig-iets inbouwen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 juli 2007 10:10 PM
  [ # 12 ]

Dat vind ik een verdomd goede tip !  Very Happy Dankjewel !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 september 2007 01:33 AM
  [ # 13 ]

Ondanks dat je tip goed was, heb ik voor en andere optie gekozen. Ik heb 2 speciale stekkers gekocht (op mijn werk) die 600 volt/50 ampere aan kunnen. Zwaar overbemeten dus. De ene stekker heb ik omgebouwd tot inbouwstekker, de andere hanget gewoon los aan de draad die naar de lampen gaan. De draad gaat vervolgens langs de voorruitstijl aan de binnenkant omhoog (zit netjes vast en belemmert het zicht naar buiten in het geheel niet) en gaat dan tussen deur en dak naar buiten. In het midden van de drager an sich splitst de draad zich en gaat naar iedere lamp (parallel geschakeld).

Overigens worden de lampen door middel van een trekschakelaar en een relais ingeschakeld en werken pas als Criezeltje op het contact staat (of de motor loopt). Verder werken de lampen geheel onafhankelijk.

Helaas geven de lampen nogal verspreid licht, dus ik overweeg sterk om er ook nog een stel Eendenkoplampen bij op te zetten.

En dan hier de langeverwachte foto’s: klikkerdeklik ! ! !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patrijsraam
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 12 september 2007 03:35 PM
  [ # 14 ]

[

Helaas geven de lampen nogal verspreid licht, dus ik overweeg sterk om er ook nog een stel Eendenkoplampen bij op te zetten.

Bij het bekijken van de foto’s zag ik dat het oppervlakte van het glas
geribbeld is. volgens mij zijn dat breedstralers.
je had beter verstralers kunnen monteren
daar krijg je door de hoge plaatsing veel meer licht op de weg.
breedstralers moeten juist laag geplaatst worden om de bern te verlichten.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 september 2007 01:46 AM
  [ # 15 ]

Normaal gesproken zitten die lampen achterop trekkers, in het dak van de cabine. Vrij hoog dus. Tevens is het ook de bedoeling dat ze verspreid licht geven, omdat de boer zoveel mogelijk van de akker achter zich wil kunnen zien. Dit had ik mij echter niet gerealiseerd toen ik ze uit het stof trok ...

Daarbij heeft iedereen al lampen in de bumper, dus ik wil ze op het dak Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook