Welke olie voor stuurbekrachtiging???
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 januari 2005 03:53 PM

Welke olie moet ik gebruiken om de stuurbekrachtigingsolie te verversen? ik moet binnenkort de ZX 1.4 van m’n vriendin een beurt geven en ik wil alle vloeistoffen verversen.

Ik weet dat er op de fles ATF voor m’n automaat staat dat die ook voor “power-steering” gebruikt kan worden, maar ik durf daar niet blindelings vanuit te gaan

Het liefst zou ik er LHM in gooien, maar of het dan heel blijft?????

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 januari 2005 04:37 AM
  [ # 1 ]

Je heb nodig: Dexron Type-2 ATF
Er gaat 2 liter in het systeem, maar of je alles afgetapt krijgt? Die bouten om af te tappen onderaan het stuurhuis zitten behoorlijk vast.
Ik heb vorig jaar geprobeerd om ze los te draaien bij de ZX diesel van Weefje, het hele zaakje begint te torderen maar los komt het niet.

Heb toen het reservoir gedemonteerd en schoongespoeld, hier zat een hoop bagger in. Krik de auto een klein beetje op, zodat deze met de voorwielen vrij van de grond staat (1 cm is genoeg) en draai het stuur een aantal keren van links naar rechts en vang de olie die nu uit de leidingen loopt op. Op deze manier tap je ongeveer 1,2 liter olie af. Met een grote spuit kun je eerst de olie uit het reservoir zuigen anders word het een kliederboel.

Monteer het reservoir en vul het met olie en draai een paar keer aan het stuur om het systeem te vullen/ontluchten, start de motor en draai nog een paar keer aan het stuur en vul zonodig bij. Als het goed is dan zal de auto lichter sturen.

PS: Draag van die latex handschoenen, die olie is erg vettig, agressief en irriterend.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 januari 2005 11:52 AM
  [ # 2 ]

mooi, want die zooi heb ik nog liggen. ATF is inderdaad troep, stinkt echt verschrikkelijk.
Ik denk dat ik het reservoir gewoon demonteer en schoonmaak.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Josssie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 17-12-2004

Gepost: 27 januari 2005 05:26 PM
  [ # 3 ]

Na hoeveel tijd (km) zou je dat moeten doen. Ik heb nu bijna 70000 km op mijn ZX (‘95) staan. Ik weet eerlijk gezegd niet of het al een keer gebeurd is.

Xsara Coupe 1.6 16v VTR

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 januari 2005 04:22 AM
  [ # 4 ]
Josssie schreef:

Na hoeveel tijd (km) zou je dat moeten doen. Ik heb nu bijna 70000 km op mijn ZX (‘95) staan. Ik weet eerlijk gezegd niet of het al een keer gebeurd is.

Het rare is dat Citroen niet vermeld over het vervangen van de olie, ook in de vraagbaak en Haynes staat niets. Maar het lijkt me duidelijk dat je het net als LHM, automatische versnellingsbakolie en remolie het gewoon op den duur vervangt. Persoonlijk denk ik dat het verstandig is om die zooi om de 2 jaar te vervangen, want het gaat op een geven moment toch vol zitten met water en andere troep. Verse olie is helder rood van kleur, oude olie is donker/bruin rood van kleur.

Voordat je aan de slag gaat, je heb ook 2 nieuwe slangklemmen nodig voor de slangen die op het reservoir vastzitten. Reservoir kun je schoonmaken/uitspoelen met veel dreft en warm water en daarna goed drogen met een fohn of even op de verwarming laten liggen.
Maak ook het filter onder de dop goed schoon, daar zit een magneetje in voor kleine ijzerdeeltjes.

Ik was waarschijnlijk verkouden, heb die zooi niet echt kunnen ruiken, wel dat het vettig als de pest is. Ik moest aardig wat dreft en warm water gebruiken om de vettigheid van mijn handen te krijgen toen ik er een klein beetje erop kreeg.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 29 januari 2005 08:33 PM
  [ # 5 ]

Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Het stond gewoon op het dopje…......  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:

ATF DEXRON-II, in ieder geval heb ik het ververst door het bakje gedeeltelijk los te halen en leeg te kiepen in zo’n Hertog-ijs bakje. Ik heb het toen gevuld en een stukkie gereden en het stuur een paar keer van links naar rechts en vice versa. Daarna weer terug gereden en het hele ritueel weer herhaald.
Heerlijk spul om op je handen te krijgen, ze worden lekker roze en jeuken zo fijn Laughing  Laughing

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 januari 2005 04:06 AM
  [ # 6 ]
Willem schreef:

Heerlijk spul om op je handen te krijgen, ze worden lekker roze en jeuken zo fijn Laughing  Laughing

Inderdaad, heb zaterdag nog even wat van die olie afgetapt uit de ZX van Weefje, zat iets teveel in, blijft smerig stinkspul.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook