Marten’s Turbo D12 topic deel 2 (nieuw krukaspoelijn)
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 10 september 2007 01:38 AM

[quote data=”” author=“Mechuccio” date=“1252147597”]oow Laughing ik meende dat je er al een nieuwe op had gezet en de oude gewoon liet reserveren voor de reserves.
Verkeerd gelezen dus Very Happy

Vanmorgen de dynamo weer opgehaald. De beide lagers waren versleten en zijn weer vervangen. Ik ben bang dat de dynamo toch om zeep is geholpen in combinatie met de slechte HD pomp. Mogelijk was dat ik de riem strakker moest spannen dan fijn omdat de hd pomp anders slipte. Een teken aan de wand is dat de riem na de vakantie best wel los stond en dat de hd pomp niet slipte: dus hij hoeft nu een stuk minder strak). Ook kan het zijn dat door het geklapper van die hd-pomp poelie (waardoor de riem telkens drukstoten krijgt) de lagers van de dynamo extra op hun falie kregen.

Ach ja, je doet er nu toch niks meer aan. Momenteel is na vervanging van de dynamo bijna alles in het multieriem circuit nieuw of gereviseerd. Alleen de krukaslagers en de multie-riempoelie zijn nog “oud”.

Met een gezonde edoch niet te stevige spanning zal het wel weer goed komen.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 10 september 2007 01:42 AM
  [ # 1 ]

En inmiddels zit de dynamo er weer op. Helaas maakt de snaar nog wat herrie. Er is ook een hap uit aan de zijkant op 1 plek. Vreemd. Misschien dat ie doordat ie tamelijk los zat op het laatst, zich toch een keer in de knel gewerkt.

Verder nog olie ververst. Ik had tijdens het kampeerweekend in de LeClerc een pack met 6 liter Total 10w40 olie gekocht voor turbodiesel motoren. Dat ging er mooi in. Natuurlijk met een nieuw Purflux filter.

De riem zit me toch niet lekker. Ik zit ook nog met een poelie met een verkeerde offset. Nu heb ik dat opgelost door een 5 ribs riem te monteren zodat het zaakje wel in lijn ligt met wat ringen onder de spanrol zodat deze ook in lijn ligt. Toch maar eens op zoek naar een Xantia 2.1 TD poelie.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 10 september 2007 02:13 AM
  [ # 2 ]
mpostma schreef:

En inmiddels zit de dynamo er weer op. Helaas maakt de snaar nog wat herrie. Er is ook een hap uit aan de zijkant op 1 plek. Vreemd. Misschien dat ie doordat ie tamelijk los zat op het laatst, zich toch een keer in de knel gewerkt.

Verder nog olie ververst. Ik had tijdens het kampeerweekend in de LeClerc een pack met 6 liter Total 10w40 olie gekocht voor turbodiesel motoren. Dat ging er mooi in. Natuurlijk met een nieuw Purflux filter.

De riem zit me toch niet lekker. Ik zit ook nog met een poelie met een verkeerde offset. Nu heb ik dat opgelost door een 5 ribs riem te monteren zodat het zaakje wel in lijn ligt met wat ringen onder de spanrol zodat deze ook in lijn ligt. Toch maar eens op zoek naar een Xantia 2.1 TD poelie.

Ik heb het gisteren bij mijn trashje nog staan bekijken; daar delen de hdpomp en dynamo gelukkig niet dezelfde snaar. Wel dat malle tussenwiel, maar er moet wat te klagen overblijven…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 10 september 2007 02:26 AM
  [ # 3 ]
karel schreef:
mpostma schreef:

Ik heb het gisteren bij mijn trashje nog staan bekijken; daar delen de hdpomp en dynamo gelukkig niet dezelfde snaar. Wel dat malle tussenwiel, maar er moet wat te klagen overblijven…

Goed, effe wat online zitten zoeken, maar ik kan nergesn de offsets vinden van de poelies. WEl dat een 19 (T)D en 21 TD hun eigen poelies hebben. De XM 21 TD heeft weer een andere poelie. Dus ik heb ook niks aan de oorspronkelijke XM poelie.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 11 september 2007 09:50 PM
  [ # 4 ]
mpostma schreef:

Goed, effe wat online zitten zoeken, maar ik kan nergesn de offsets vinden van de poelies. WEl dat een 19 (T)D en 21 TD hun eigen poelies hebben. De XM 21 TD heeft weer een andere poelie. Dus ik heb ook niks aan de oorspronkelijke XM poelie.

Hmm, de Vos heeft nog een bruikbaar Poelijn liggen. Very Happy Ik ben benieuwd of daarmee een 6ribs riem naadloos past.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 12 september 2007 01:40 AM
  [ # 5 ]

De as waar de poulie op zit, is die conisch ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 12 september 2007 01:53 AM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

De as waar de poulie op zit, is die conisch ?

Nee. Ziehier:

@peugeotlover: ik heb er aan zitten denken om de poelie zelf aan te laten passen. In principe zou het moeten kunnen door er gewoon iets af te frezen aan de zijkant. Dat moet je natuurlijk wel precies weten hoeveel.

Wat loopt er bij jou mee op de multi-riem?

Bij mij: krukaspoelie, HD pomp, dynamo, spanrol

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 12 september 2007 02:22 AM
  [ # 7 ]

Als dat ding niet gehard is ofzo en je hebt echt een poulie nodig die custom made is, dan kan ik je misschien helpen. Misschien omdat ik dan ook wat hulp nodig heb van een collega.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 12 september 2007 02:25 AM
  [ # 8 ]
Lelijke Eend schreef:

Als dat ding niet gehard is ofzo en je hebt echt een poulie nodig die custom made is, dan kan ik je misschien helpen. Misschien omdat ik dan ook wat hulp nodig heb van een collega.

Bedankt voor het aanbod. Echter denk ik dat het makkelijker en sneller is als die 21 TD poelie van de Vos gewoon goed is. Als je om de hoek had gewoond was het natuurlijk makkelijker geweest.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 14 september 2007 03:01 AM
  [ # 9 ]
peugeotlover schreef:

de poelie van een 2100 is vlak
de poelie van een 1900 is met een uitsteekje dat in de DB poelie gaat

ik heb van e poelie van een 2100 een ring laten maken die perfect over de lip op de 1900 poelie past en zo worde deze vlak

bij mij lopen dezelfde delen meee op uitzondering van de HDpomp dit is bij mij gewoon een servopomp Wink

Ik volg het niet helemaal om eerlijk te zijn. Heb je wellicht een foto hier van?

Bij mij is het met de 19 poelie zo dat ie te ver uitsteekt buiten de kap. Ik neem dan aan dat de 2100 poelie ervoor zorgt dat de riem ong. 4/5 mm dichterbij de distributieriemkap kom te lopen.

Edit: het poelijn is binnen! Straks nog even monteren. Maar eerst wat anders…

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 16 september 2007 03:09 PM
  [ # 10 ]

Korte update:

21 TD poelie zit erop. 6ribs riem loopt er mooi overheen en draait fluisterstil. Eindelijk zoals het hoort.

Van de dynamoboer heb ik nog de oude lagers gekregen. Dat was niet best meer.  Surprisedops:

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 22 september 2007 12:52 PM
  [ # 11 ]

Afijn, ik probeerde dus een link te plaatsen naar een ad van een 205 met dezelfde motor, maar dat wil niet echt lukken. Bij deze.

http://www.speurders.nl/autos/peugeot/34200131/peugeot_205_1_8td_gti_uitgevoerd_met_2_1_tdi.html?at_id=facet_55152792

Gr Martijn

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 23 september 2007 06:12 PM
  [ # 12 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Afijn, ik probeerde dus een link te plaatsen naar een ad van een 205 met dezelfde motor, maar dat wil niet echt lukken. Bij deze.

http://www.speurders.nl/autos/peugeot/34200131/peugeot_205_1_8td_gti_uitgevoerd_met_2_1_tdi.html?at_id=facet_55152792

Gr Martijn

Hihi, niet helemaal on topic, maar wel een mooie kans om een bommetje te kopen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook