oliedruklampje brandt bij (door)remmen
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 september 2007 12:28 AM

Bij het aanremmen van een verkeerslicht vanaf zo’n 60 km/u gaat de oliedruklamp branden vlak voordat ik stilsta of juist als ik tot stilstand gekomen ben. Het lampje brandt maar even, zeg 1 seconde, en gaat weer uit. Onderweg in bochten of bij rechtuit geen oplichten.

Het niveau is goed, tussen min en max.

Omdat ik de wagen nog niet zo lang heb kan ik momenteel alleen vaststellen dat de motor een beetje olie verbruikt, geschat 1 liter op 3000 km, bij regelmatig kruisen op 130 km/u, de watertemperatuur ligt dan tegen het maximum aan, omdat de radiateur het dan nog maar net trekt.

De oliedruk zou hier los van moeten staan, trouwens.

Nu de vraag: kan het verschijnsel van oplichten van oliedruklamp bij remmen verklaard worden door een verkeerde montage van het filter, en dan met name dat de driehoekjes in het deksel en het carter niet tegenover elkaar liggen?

knuffel

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 09 september 2007 01:41 AM
  [ # 1 ]

Ja, dat kan zeker!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 09 september 2007 06:15 PM
  [ # 2 ]

Of een verstopt olie filter bij gebrekkig onderhoud. Dan heb je bij erg lage toerentallen ook een te lage oliedruk. Heb ik ook eens gehad.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2007 01:48 PM
  [ # 3 ]

Of stiekum toch een te laag pijl…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 september 2007 07:34 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Of stiekum toch een te laag pijl…

Heel stiekum misschien wel, maar bestaan er ook verschillen in de lengte van de peilstok?
Volgende week gooi ik gewoon het filter eraf en nieuwe olie erin!
Dan weet ik het tenminste zeker.

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2007 07:49 PM
  [ # 5 ]

Plus de drie rubbers die er in zitten. Twee grote die op je filter horen te zitten af fabriek En 1 kleine om het asje heen. Ook in het gat kijken of er geen oude rubbers achter zijn gebleven die de boel verstoppen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 september 2007 10:58 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Plus de drie rubbers die er in zitten. Twee grote die op je filter horen te zitten af fabriek En 1 kleine om het asje heen. Ook in het gat kijken of er geen oude rubbers achter zijn gebleven die de boel verstoppen.

Thanks, waardevolle tip, was nieuw voor me….

knuffel

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 12 september 2007 01:02 PM
  [ # 7 ]

Is het alleen branden, of gloeit het lampje soms op?
Een te laag stationair toertental zorgde bij mijn dame ook voor een volgens de sensor/lampje te lage oliedruk. Soms een kort brandend lampje, maar veel vaker een opgloeiend lampje. Heb je een handbak of een half-automaat?

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 september 2007 05:31 PM
  [ # 8 ]

De auto is voorzien van handgeschakelde (5) bak.
Het lijkt dat door het remmen de olie naar voren schuift in het carter, terwijl de aanzuiging aan de achterzijde plaatsvindt, of zo.

Of dat het driehoekje dus niet goed zit, waardoor het gat aan de verkeerde kant zit.

Het oplichten gebeurt alleen bij het remmen, niet bij snelle bochten of stationair draaien.

knuffel

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 12 september 2007 06:09 PM
  [ # 9 ]

Dan wordt het inderdaad even onder de dame kruipen om te zien of je oliefilter huis goed zit.
Bij een halfautomaat is het namelijk zo dat als je remt, het toerental van de motor ook vrijwel gelijk verlaagd wordt. En als dat toetental te laag is, en de olie is wat dun, dan heb je snel een probleem.
Maar, bij een handbak ligt dat weer wat anders.
Succes met het opzoeken van de oorzaak van je te lage oliedruk, dat moet lukken!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 15 september 2007 12:15 AM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Plus de drie rubbers die er in zitten. Twee grote die op je filter horen te zitten af fabriek En 1 kleine om het asje heen. Ook in het gat kijken of er geen oude rubbers achter zijn gebleven die de boel verstoppen.

Vanmiddag de olie eruit en het filter eraf: de aftapplug ging vlot los, en de acht boutjes van het deksel van het oliefilter ook.
De driehoekjes zaten mooi tegenoverelkaar, dus ook ok.
Er kwam ook een rubber mee dat niet goed past om het bijbehorende dopje, zal ik maar zeggen. Als je de bevestigingsbout beetpakt zit er vanaf de zeskant een los dopje overheen met een extra rubber. Dit rubber is vrij dun, maar ook hard (geworden). Het gat is zo groot dat het dopje er doorheen kan.
Ik vermoed dat dit de oorzaak is van het probleem, want de rubbers om het oliefilter zijn intact.
Wordt vervolgd.

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 15 september 2007 07:47 PM
  [ # 11 ]
vlietmansje schreef:
bogaard77 schreef:

Plus de drie rubbers die er in zitten. Twee grote die op je filter horen te zitten af fabriek En 1 kleine om het asje heen. Ook in het gat kijken of er geen oude rubbers achter zijn gebleven die de boel verstoppen.

Thanks, waardevolle tip, was nieuw voor me….

Oorzaak gevonden, probleem opgelost!
Het losse rubber was afkomstig van het oliefilter.
De afgetapte hoeveelheid oude olie was slechts 2.75 liter, oorzaak: het rubber om de oliepeilstok was opgeschoven naar boven!
Dit kan dus ongeveer anderhalve liter schelen!!!
Rubber teruggeschoven en klaar.
Verder was het kleine afdichtingsrubbertje keihard geworden, en dus vervangen door nieuw exemplaar.
Uiteindelijk heb ik dus gewoon 8000 kilometer met laag oliepeil rondgereden, helaas. De motor zal er best wel wat van geleden hebben, in die zin dat de olietemperatuur hoog geweest zal zijn. Puntje van hoop: er zat geen verbrande of stinkende geur aan de afgetapte olie, dus we gaan maar van het beste scenario uit, nog veel probleemloze kilometers.

Bedankt voor de reacties, met name Boogaard77!
Rob.

knuffel

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 15 september 2007 10:38 PM
  [ # 12 ]

een DS blok kan wel wat hebben hoor! Wink

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 16 september 2007 12:21 AM
  [ # 13 ]
Blooper1963 schreef:

een DS blok kan wel wat hebben hoor! Wink

Thx! Heb ik ook zo begrepen van gebr.Sanders, ook robuust bij veel te veel olie in het carter trouwens (...) Wink

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 september 2007 12:56 PM
  [ # 14 ]
vlietmansje schreef:
Blooper1963 schreef:

een DS blok kan wel wat hebben hoor! Wink

Thx! Heb ik ook zo begrepen van gebr.Sanders, ook robuust bij veel te veel olie in het carter trouwens (...) Wink

Als je niet een hele tijd met je STOP lamp aan gereden hebt is er niks aan de hand.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook